Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Nowa mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Nowa mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Wygodna i znacznie prostsza podróż autem elektrycznym po kraju? Tak będzie w Polsce już wkrótce – deklaruje firma Greenway Infrastructure Poland, która zamierza do końca 2020 roku postawić blisko 200 stacji ładowania elektryków. Opublikowała mapę z dokładnymi lokalizacjami, w których nowe ładowarki się pojawią.

tech greenway mapa
tech ev mapaeu
Mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych w 2017 roku. Polska byłą jeszcze niemal pustynią na tle Europy.

Spójrzmy najpierw, jak wyglądała sieć szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, czyli takich, które są w stanie ładować baterie z mocą 50 kW (w ok. 20 min na 100 km jazdy): jeszcze w 2017 r. byliśmy w zasadzie białą plamą na mapie Europy. Według danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, które monitoruje ogólnodostępną infrastrukturę stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w Polsce funkcjonował ok. 150 punktów w odpowiednim standardzie (dla porównania w Europie było ich ponad 100 tysięcy). Trzeba jednak pamiętać, że ładowarek z prawdziwego zdarzenia jest w kraju tylko kilkanaście. Część punktów wchodzących do zestawienia ORPA.PL to zwykłe gniazdka udostępniane np. przez prywatnych właścicieli lub stacje benzynowe, z których jesteśmy w stanie ładować auto z mocą tylko 3-5 kW, czyli dziesięciokrotnie wolniej.

Zobacz: Ultraszybkie ładowarki samochodów elektrycznych staną przy A1

mapa ev 2019 02
Mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych w styczniu 2019 roku. Nadrobiliśmy już sporo zaległości.

Dostęp do części z nich jest trudny – czasem trzeba wcześniej zadzwonić i umówić się na ładowanie. Bywa i tak, że z darmowego ładowania przy myjni samochodowej można skorzystać… dopiero po wykupieniu mycia w najdroższym pakiecie, czyli za kilkadziesiąt złotych. Dziennikarzom WysokieNapiecie.pl nie udało się raz skorzystać ze stacji ładowania na trasie Warszawa-Gdańsk, ponieważ w pracy nie było pana Zbyszka – jedynej osoby, która mogłaby uruchomić ładowarkę zlokalizowaną przy dużym markecie budowlanym.

Zobacz także:  Cennik GreenWay opublikowany. Ile wyniosą ceny ładowania samochodów elektrycznych?

W ogromnej większości ładowarki dostępne w Polsce są wolne lub półszybkie, w których trzeba ładować baterię od dwóch do czterech godzin, by energii wystarczyło na kolejnych 100 km. Dla porównania w ładowarkach szybkich (o mocy 50 kW wykorzystujących prąd stały) naładowanie baterii na taki dystans może zająć tylko kwadrans.

Zobacz więcej: Samochód elektryczny naładujesz w trasie. Stacje paliw ruszają z inwestycjami

Jednak biorąc pod uwagę deklaracje Greenway, za dwa i pół roku sytuacja będzie się przedstawiać już dużo lepiej. Do końca roku uruchomionych zostanie 20 szybkich ładowarek, w tym jedna w Toruniu, której tak zabrakło podczas przejazdu WysokieNapiecie.pl z Warszawy do Gdańska. (relację wideo można zobaczyć na naszym profilu na Facebooku: oto jedna z nich).

W pierwszej połowie przyszłego roku dojdzie 11 kolejnych ładowarek. W ten sposób Greenway ułatwi podróż na głównych trasach Polski: z Warszawy do Trójmiasta, Poznania (i dalej w kierunku na Berlin), do Wrocławia. Ładowarki staną wzdłuż autostrady A4, a także w północno-wchodniej Polsce, w Ostrowi Mazowieckiej i Łomży. Do 2020 r. punkty ładowania Greenwaya będą już także w Białymstoku i Suwałkach. Plan firmy jest taki, by były one oddalone od siebie o nie więcej niż 85 km.

Mapa ładowarek działających już dzisiaj

<iframe src=’https://www.plugshare.com/widget2.html?latitude=51.919438&longitude=19.145136&spanLat=3.90331&spanLng=3.90331outlets=[{„connector”:1},{„connector”:2},{„connector”:3},{„connector”:4},{„connector”:5},{„connector”:6,”power”:0},{„connector”:6,”power”:1},{„connector”:13},{„connector”:7},{„connector”:8},{„connector”:9},{„connector”:10},{„connector”:11},{„connector”:12},{„connector”:14},{„connector”:15},{„connector”:16},{„connector”:17}]’ width=’800′ height=’600′ allow=’geolocation’></iframe>

Warto pamiętać, że Greenway nie jest jedyną firmą deklarującą inwestycje w stacje ładowania. Do gry przystąpiły też cztery państwowe grupy energetyczne – PGE, Tauron, Enea i Energa (poprzez spółkę zależną Enspirion). Przyspieszenie odnotowują dostawcy ładowarek, o czym pisaliśmy tutaj: Stacje ładowania aut na prąd: ile to kosztuje?

A tak wygląda sieć ładowarek Greenway’a obecnie:

<iframe src=”https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1UU3isCIdARWF8jLhKX4tiYhrrhM” width=”800″ height=”600″></iframe>

 

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:
Cena węgla energetycznego przekroczyła 250 zł zł tonę. Ostatni raz paliwo dla elektrowni kosztowało tyle sześć lat temu. Sytuacja cieszy Polską Grupę Górniczą, której wydobycie opłaca się dopiero przy wysokich cenach, ale stawia rząd między młotem a kowadłem ze względu na ceny prądu, a także – co mniej oczywiste – ropy i gazu.
koszty ceny energii elektrycznej rynek co2 wegiel 2
Dziennikarz WysokieNapiecie.pl tłumaczył dziennikarzowi niemieckiej stacji MDR/ARD wpływ rosnących kosztów zakupu uprawień do emisji dwutlenku węgla na ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym.
internet wmediach