Menu
Patronat honorowy Patronage

Tak może wyglądać polska elektryczna ciężarówka

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło pierwszy etap konkursu na opracowanie samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym zasilanym z sieci lub ogniw paliwowych wodorowych. WysokieNapiecie.pl jako pierwsze publikuje wizualizacje czterech zwycięskich projektów.

Obok projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera, który należy do czterech koncernów energetycznych kontrolowanych przez Skarb Państwa, rząd – z pieniędzy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, wspiera także całkowicie komercyjne projekty budowy elektrycznych i wodorowych samochodów dostawczych.

Ten projekt, zamiast rywalizacji na najbardziej konkurencyjnym rynku osobowych aut kompaktowych, gdzie ma wystartować Izera, może jeszcze wstrzelić się w jedną z ostatnich nisz – pojazdów o napędzie elektrycznym o masie do 3,5 tony (kategorii N1) zasilanych z baterii lub ogniw paliwowych o zabudowie przygotowywanej pod klientów. To do nich popłynąć mają pieniądze z jednego z najnowszych konkursów Narodowego centrum Badań i Rozwoju pod nazwą E-VAN.

NCBiR spośród kilkunastu zainteresowanych firm wybrał 10, które rywalizowały w pierwszym etapie konkursu, przedstawiając koncepcje aut elektrycznych i wodorowych, a wśród nich wyłonił właśnie cztery firmy (po dwie z autami elektrycznymi i dwie z wodorowymi), które przeszły do drugiego etapu. W jego ramach, za ok. 3 mln zł i w ciągu 12 miesięcy, firmy mają teraz przygotować dokumentację techniczną pojazdów.

Wśród nich NCBiR chce wyłonić do III etapu dwie firmy, które dostaną po ok. 14 mln zł, które w ciągu kolejnych 12 miesięcy mają przygotować prototypy pojazdów z zabudowami. Ostatnim, opcjonalnym etapem, będzie przygotowanie tych aut do produkcji, o ile firmy i NCBiR (będzie mieć udział w prawach do pojazdu) uznają, że jest szansa na komercjalizację projektu.

Więcej na temat zwycięskich projektów pisaliśmy tutaj: Polskie elektryczne i wodorowe samochody dostawcze z 12 mln zł z E-VAN

1. miejsce. Innovation AG. Samochód dostawczy o napędzie elektrycznym ładowanym z sieci elektrycznej:

 

2. miejsce. Autobox Innovations. Samochód dostawczy o napędzie elektrycznym ładowanym z sieci elektrycznej:

3. miejsce. Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki oraz IWOS Sp. z o.o. Samochód dostawczy o napędzie elektrycznym zasilanym z ogniw paliwowych:

4. miejsce. Konsorcjum: Fabryka Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie, MPOWER oraz Ekoenergetyka Polska. Samochód dostawczy o napędzie elektrycznym zasilanym z ogniw paliwowych:

Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Polscy entuzjaści niemieckiej Energiewende nie wspominają o jej systemowych wadach i słabościach. Tymczasem także nad Renem i Odrą nie brakuje naukowców, którzy uważają ją za "ekonomiczny obłęd" - pisze w komentarzu dla WysokieNapiecie.pl prof. Strupczewski.
Cartoon by Steve Hunter (Australia)
Zielone technologie rozwijają:

Partnerzy portalu

Czy własny magazyn prądu będzie marzeniem wielu posiadaczy domów, którzy przekonali się na własnej skórze, że na dystrybutora prądu nie zawsze można liczyć? Rozproszone magazyny energii mogą błyskawicznie poprawić niezawodność dostaw, a przy okazji pomóc naszej energetyce w radzeniu sobie z rosnącym udziałem OZE.
Zielone technologie rozwijają:
Rynek energii wspiera:
Rynek energii wspiera:
Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Czy dopłacanie do nowych pieców węglowych w programie Czyste Powietrze ma sens, skoro rząd zapowiada wyeliminowanie węgla z ogrzewnictwa w miastach do 2030 r.? Piece mogą być problemem do uzyskania zewnętrznego finansowania. Jeśli nie zmienimy zasad to co roku będziemy dopłacać do instalacji kilku tysięcy kotłów, które za 10 lat i tak trzeba będzie wymienić

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu