Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. MKiŚ: Wyzwaniem w realizacji rozporządzenia AFIR będzie rozwój sieci energetycznej

MKiŚ: Wyzwaniem w realizacji rozporządzenia AFIR będzie rozwój sieci energetycznej

Głównym wyzwaniem we wdrażaniu rozporządzenia AFIR będzie rozwój sieci energetycznej, poinformował dyrektor departamentu elektromobilności i gospodarki wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) Szymon Byliński.

"Główne wyzwanie w kontekście AFIR to rozwój sieci elektroenergetycznej, także na obszarach wiejskich, gdzie nikt nigdy nie projektował sieci o dużej mocy" – powiedział Byliński podczas konferencji "TransAFIRmacja – Przyszłość zrównoważonego transportu w Polsce", zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

Według niego, planowana w związku z wejściem w życie rozporządzenia AFIR nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych powinna wejść w życie w marcu-kwietniu 2025 roku.

"Zaproponowaliśmy 166 lokalizacji stacji ładowania dla pojazdów lekkich, z czego 145 znajduje się w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), które zostały wybrane w taki sposób, żeby przyłączenie ich do sieci wiązało się z jak najmniejszym kosztem inwestycyjnym" – dodał Byliński.

W kwestii stacji dla elektrycznych samochodów ciężarowych (eHDV) zaproponowano 30 lokalizacji (o mocy strefy 1,4 MW) do roku 2025, 79 lokalizacji (o mocy 2,8 MW) do roku 2027 oraz 166 lokalizacji (o mocy 3,6 MW) do roku 2030.

"Natomiast w odniesieniu do stacji tankowania wodoru, zaproponowaliśmy łącznie 37 lokalizacji, zapewniających maksymalną odległość między stacjami rzędu 200 km" – podsumował Byliński.

Zapowiedział również, że oprócz planowanych programów wsparcia do budowy stacji ładowania samochodów ciężarowych oraz do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych, w resorcie trwają również analizy programu wsparcia przeznaczonego dla operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD), przeznaczonego na budowę przyłączy energetycznych.

AFIR  przewiduje również m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży. Analogiczne cele dotyczą kompleksowej sieci TEN-T.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM, wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

(ISBnews)