Spis treści
Do tej pory NFOŚiGW wypłacił dofinansowania do zakupu samochodów elektrycznych w programie Mój Elektryk dla nieco ponad tysiąca osób fizycznych, przedsiębiorstw i innych instytucji (np. samorządowych). To niewiele jak na wiele miesięcy funkcjonowania programu wsparcia. Zainteresowanie dofinansowaniem jest jednak znacznie większe. Tylko jedna z firm wynajmujących samochody przekazała nam, że wpłynęło do niej już 2,5 tys. zapytań o auta całkowicie elektryczne z dopłatą z programu Mój Elektryk. Liczba złożonych już wniosków o dotacje we wszystkich firmach leasingowych i narodowym funduszu także wielkokrotnie przekracza już liczbę wypłaconych dotacji. Dlaczego więc akceptacja wniosków i wypłaty idą tak powoli?
NFOŚiGW wylicza błędy we wnioskach w programie Mój Elektryk
− Prawie połowa wniosków została odesłana do uzupełnienia lub korekty – przyznaje, w odpowiedzi na pytania WysokieNapieice.pl, biuro prasowe Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. − Najwięcej wniosków zostaje odesłanych do uzupełnienia z uwagi na załączenie pozwolenia czasowego zamiast skanu dowodu rejestracyjnego pojazdu. Drugim, najczęściej popełnianym uchybieniem jest brak załączenia dowodu potwierdzającego opłacenie polisy ubezpieczeniowej. Kolejnym – nieprawidłowo wypełnione/podpisane pełnomocnictwo do złożenia wniosku przez współwłaściciela pojazdu – wylicza przyczyny opóźnień w rozpatrywaniu wniosków składanych bezpośrednio do NFOŚiGW. Przypomnijmy, że w ten sposób składane są tylko wnioski przy zakupie auta (za gotówkę lub na kredyt) przez beneficjentów.
BOŚ wylicza najczęstsze powody cofnięcia wniosków i podpowiada jak uniknąć błędów
Jednak podobnie sytuacja ma się także przy wnioskach składanych do BOŚ Banku za pośrednictwem firm leasingowych. WysokieNapiecie.pl było jedną z pierwszych firm, która wnioskowała o dopłaty do wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego z dopłata z programu Mój Elektryk. W naszym przypadku, podobnie jak w przypadku wielu innych firm, które robiły to równolegle, formalności zajęły wiele tygodni. Jednak BOŚ i leasingodawcy zapewniają, że to efekt docierania się wszystkich stron tego procesu i sprawy toczą się coraz szybciej. Zapytaliśmy więc bank o powody dotychczasowych opóźnień i zmiany jakie BOŚ wdraża, aby proces przyśpieszył. Bankowcy podpowiadają także na co zwrócić szczególną uwagę, aby wnioski były rozpatrywane szybciej.
− Lista obszarów, w których mogą pojawić się błędy w wypełnianiu wniosków o dopłatę do leasingu w programie „Mój elektryk” to:
- Błędna kwota wnioskowanej dotacji.
- Rozbieżność dot. kwalifikowalności VAT.
- Niespójność danych we wnioskach i sprawozdaniu.
- Niezgodności w sprawozdaniu.
- Błędne lub niepełne dane wnioskodawcy.
- Błędne zaokrąglenia kwot podawanych we wniosku.
- Niekompletność wniosku przekazanego do banku.
- Brak parafowania wszystkich stron wniosku.
- W przypadku wniosku złożonego przez Klienta w sposób elektroniczny, brak podpisu kwalifikowanego.
- Rodzaj leasingu we wniosku o dofinansowanie niezgodny ze sprawozdaniem przekazanym przez fundusz leasingowy (FL).
- Brak oświadczenia wnioskodawcy o pozostaniu w związku małżeńskim, brak zgody współmałżonka na przyjęcie dofinansowania.
- Model pojazdu niezgodny ze sprawozdaniem i wnioskiem.
- Niestosowanie pliku sprawozdania przekazanego przez bank (zindywidualizowanego dla każdej FL).
- Brak przekazania sprawozdania w wersji PDF.
− wylicza Bank Ochrony Środowiska.
Eksperci BOŚ, na prośbę WysokieNapiecie.pl, przygotowali także kilka podpowiedzi dla firm leasingowych i beneficjentów, które powinny przyśpieszyć procedurę. Jak więc unikać błędów we wnioskach?
- Wprowadzenie tzw. „bramki jakości” przed wysyłką wniosków wraz z sprawozdaniem do banku.
- Stosowanie przez osoby przyjmujące wniosek o dotację przygotowanego przez bank i zatwierdzonego przez NFOŚiGW kalkulatora.
- Stosowanie wzoru Oświadczenia i zgody współmałżonka przygotowanego przez bank.
- Wstawienie/zastosowanie we wzorze wniosku o dotację w sekcji Załączniki checkbox – pozwalającego wskazanie dotyczy/nie dotyczy.
- Udostępnienie przez FL klientom możliwości składania podpisu kwalifikowanego.
- Udostępnienie i wypełnianie wniosku w formie elektronicznej.
Jak wynika z informacji WysokieNapiecie.pl, BOŚ Bank zatrudnił także nowe osoby do obsługi rosnącej liczby wniosków.
PKO Leasing chwali się 95% skutecznością składanych wniosków
W praktyce widać, że – przynajmniej na początkowym etapie funkcjonowania programu wsparcia – istotne znaczenia miało podejście leasingodawców. Chociaż Arval, za pośrednictwem którego staraliśmy się o dofinansowanie do wynajmu auta elektrycznego, wystartował w programie jako jedna z pierwszych instytucji, to znaczna część wniosków składana za jego pośrednictwem była cofana do poprawy, co skutkowało wielotygodniowymi opóźnieniami w odbiorze aut z dofinansowaniem. Z kolei PKO Leasing niedawno pochwalił się, że aż 95% składanych za jego pośrednictwem wniosków jest akceptowana przez BOŚ.
− Trzeba pamiętać, że tylko perfekcyjnie wypełniony wniosek zostaje zaakceptowany, co pozwala przejść do kolejnych etapów realizacji projektu. Każda poprawka wydłuża czas finalizacji umowy, a więc również przekazania auta klientowi, o min. 10 dni – tłumaczy Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.
− Realizacja ścieżki proceduralnej w programie Mój Elektryk, choć nie należy do najłatwiejszych, jest w pełni uzasadniona. Mówimy tu o poważnym programie przewidzianym na lata. Do rozdysponowania są publiczne pieniądze, łączna suma dofinansowania nabycia samochodów elektrycznych w leasingu i wynajmie długoterminowym opiewa na kwotę 500 mln zł. Proces przyznania dotacji jest wieloetapowy, zaangażowanych jest kilka instytucji, które realizując swoje zadania, wykonują szereg czynności wymagających czasu – Matelski broni jednak wymogów proceduralnych przygotowanych przez BOŚ, NFOŚiGW i ministerstwo klimatu.
Mój Elektryk w pytaniach i odpowiedziach
Bank Ochrony Środowiska przygotował też zestaw pytań i odpowiedzi, które pojawiły się na początku wdrażania programu, który udostępnia na swojej stronie.
Z kolei podstawowe informacje nt. programu, samochodów elektrycznych podlegających wsparciu, wysokości dotacji i sposobie jej kalkulacji można znaleźć w zestawie pytań i odpowiedzi zamieszczonym na rządowej stronie programu.