Warszawa, 24.04.2019 (ISBnews) – Spółka Polskie LNG, należąca do grupy kapitałowej Gaz-System, podpisała umowę o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pt. Rozbudowa Funkcjonalności Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, podał Gaz-System. Maksymalna wysokość wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 553 mln zł (128 mln euro).
"Kluczowe jest zaznaczenie przez KE strategicznej roli naszego gazoportu, jako narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego nie tylko do Polski, ale również krajów bałtyckich, poprzez dywersyfikację i promocję nowych tras transportowych w regionie" – powiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski, cytowany w komunikacie.
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski zaznaczył, że rozbudowa Terminalu LNG jest częścią koncepcji tzw. Bramy Północnej, na którą składa się także projekt budowy gazociągu Baltic Pipe, dzięki któremu od października 2022 r. trafi do Polski gaz ze złóż na norweskim szelfie kontynentalnym.
"Realizacja obu tych inwestycji umożliwi pełne pokrycie polskich potrzeb importowych gazem od wiarygodnych dostawców sprzedawanym po konkurencyjnych cenach" – podkreślił Naimski.
"Rozwój infrastruktury Terminalu LNG w Świnoujściu to kluczowy element realizowanej konsekwentnie strategii Grupy Gaz-System. Uzyskane dofinansowanie jest dowodem na to, że kolejny z dużych projektów inwestycyjnych ważnych dla regionu zyskuje uznanie Komisji Europejskiej" – powiedział prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień.
Prezes spółki Polskie LNG Paweł Jakubowski podkreślił, że udzielona pomoc publiczna ma służyć dofinansowaniu rozbudowy instalacji oraz budowy nowych elementów, a co za tym idzie dodatkowych funkcjonalności terminalu.
"Zwiększamy moc regazyfikacyjną instalacji o 50%, która docelowo osiągnie moc 7,5 mld m3 gazu/rok, odpowiadającą ok. 40% dzisiejszego zapotrzebowania Polski na ten surowiec. Rozbudowa umożliwi nam uruchomienie bardziej konkurencyjnej oferty usług związanych z regazyfikacją i rozładunkiem LNG, na które mamy w Polsce coraz większe zapotrzebowanie" – wskazał Jakubowski.
Dofinansowanie to około 2/3 planowanych wydatków. Środki przyznane są na rozbudowę funkcjonalności terminalu i składającą się na:
* zwiększenie mocy regazyfikacyjnej Terminalu poprzez rozbudowę układu regazyfikatorów SCV;
* rozbudowę morskiego systemu przeładunkowego;
* budowę lądowego systemu załadunkowego na kolej;
* budowę trzeciego zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami, podano w materiale.
Jak informowano wcześniej, program rozbudowy obejmuje w części lądowej dostawienie nowych regazyfikatorów SCV, budowę trzeciego zbiornika i infrastruktury do przeładunku na kolej. W części morskiej przewidziano nowe nabrzeże dla statków. Rozbudowa zwiększy zdolności regazyfikacyjne terminalu do 7,5 mld m3 z 5 mld m3 obecnie, a istnienie trzeciego zbiornika pozwoli na perspektywę zwiększenia ich do 10 mld m3.
Projekt rozbudowy znajduje się również na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania (Project of Common Interest). Na tę listę trafiają inwestycje, które mają szczególne znaczenie dla wzrostu bezpieczeństwa i stopnia dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Europie oraz budowy zintegrowanego i konkurencyjnego rynku oraz przyczynią się do osiągnięcia europejskich celów w zakresie energii i klimatu, wskazano także.
Polskie LNG to spółka zależna Gaz-Systemu, która jest właścicielem i operatorem Terminalu LNG w Świnoujściu, jedynego tej skali obiektu importującego gaz skroplony w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce.
(ISBnews)