Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Future Mind: 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla ekologii w ramach redukcji kosztów

Future Mind: 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla ekologii w ramach redukcji kosztów

Połowa firm (50%) weryfikuje i modyfikuje swoje strategie redukcji kosztów co kwartał, 21% czyni to wyłącznie "w razie potrzeby", a 12% przedsiębiorstw decyduje się na przegląd takich działań raz na pół roku, wynika z badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind. Mimo rosnącej świadomości ekologicznej, tylko 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla zrównoważonego rozwoju w ramach strategii redukcji kosztów, przy czym często uzależniają go od zgodności z celami finansowymi.

Wyraźnym trendem jest natomiast inwestowanie w poprawę efektywności energetycznej – w 2024 roku tę metodę wdrożyło 26% podmiotów. Firmy widzą tu szansę zarówno na oszczędności, jak i budowanie wizerunku odpowiedzialnych społecznie, podkreślono.

"Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, tylko 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla zrównoważonego rozwoju w ramach strategii redukcji kosztów, przy czym często uzależniają go od zgodności z celami finansowymi. Kolejne 26% badanych przyznaje, że kwestie środowiskowe uwzględnia w umiarkowanym stopniu – zrównoważony rozwój jest brany pod uwagę, ale wpływ finansowy ma pierwszeństwo w podejmowaniu decyzji. Taki sam odsetek twierdzi, że zrównoważony rozwój jest rozważany incydentalnie.  Niemal co ósme przedsiębiorstwo (12%) przyznaje, że nie bierze pod uwagę aspektów środowiskowych w strategiach oszczędnościowych" – czytamy w komunikacie.

Według badania Barometr Retail, w 2025 roku poprawa efektywności energetycznej nadal pozostanie w planach firm. Obejmuje ona wdrażanie inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem, klimatyzacją i wentylacją, a także wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz wymianę urządzeń na energooszczędne. Jednak, zgodnie z danymi z raportu, znaczenie tej strategii dla obniżenia kosztów operacyjnych spadło – w 2024 roku wynosiło 26%, podczas gdy w tym roku planuje ją stosować 15% firm. Jednocześnie 12% respondentów dostrzega w rosnącej świadomości ekologicznej klientów szansę rozwoju. Co drugi badany skupia się natomiast na wykorzystaniu analizy danych w prognozowaniu trendów dla branży retail. Te dane wskazują na dynamiczną ewolucję priorytetów. Firmy coraz częściej postrzegają redukcję kosztów i zrównoważony rozwój jako obszary wymagające równoległego doskonalenia, wymieniono w materiale.

"Dane z naszego Barometru Retail pokazują, że polskie przedsiębiorstwa z branży handlowej przywiązują wciąż stosunkowo małą wagę do inicjatyw ekologicznych. Zyskiwać będą ci retailerzy, którzy obserwują trendy konsumenckie w tym obszarze i dostosowują swoje strategie. Integracja odpowiedzialnych praktyk środowiskowych z efektywnością operacyjną może przynieść firmom długofalowe korzyści – od oszczędności finansowych po wzmocnienie wizerunku" – podsumował head of strategy, Future Mind Emil Waszkowski, cytowany w komunikacie.

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją "Wiadomości Handlowe".

(ISBnews)