nbsp;Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 13,8% r/r do 399 tys., w tym nowych pojazdów z napędami alternatywnymi – o 31% r/r do 206 tys. w ciągu 9 miesięcy br., wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Słabsze wyniki notują natomiast fabryki motoryzacyjne w Polsce, w których w I-III kw. 2024 r. wyprodukowano 437 tys. pojazdów, tj. o 3,1% mniej r/r.
"W okresie od stycznia do września 2024 roku w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku" – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi pt. "Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024".
W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 105 tys. sztuk (wzrost o 22,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 294 tys. sztuk aut marek popularnych (+11,1% r/r).
"O ile w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 roku Polska – jako jeden z nielicznych krajów – zanotowała w przypadku pojazdów osobowych blisko 14-proc. wzrost rejestracji, o tyle rejestracje samochodów ciężarowych spadły o 21%. Jeszcze gorsze wyniki zanotowaliśmy w segmencie przyczep i naczep. Tu bowiem spadek wyniósł 31,3%. Biorąc pod uwagę fakt, że polskie firmy wykonują ponad 30% przewozów w Europie i dysponują jednym z najnowocześniejszych taborów, spadki te mogą świadczyć o nadejściu przewidywanego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście równie istotne jest to, że cały sektor transportowy przeżywa obecnie kryzys, co przekłada się na znacznie mniejsze zakupy pojazdów. Jeśli do tego dodamy konieczność przechodzenia na zeroemisyjne floty w najbliższych latach, to jawi nam się niezbyt optymistyczny obraz" – skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Autorzy raportu podkreślają, że samochody osobowe napędzane silnikami alternatywnymi nieustannie zwiększają swój udział w rynku. Od stycznia do września 2024 roku Polacy zarejestrowali 206 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 31% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku.
"Wzrost w zakresie napędów alternatywnych w kolejnym kwartale generowany jest przede wszystkim w segmencie pojazdów o napędach hybrydowych. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost jest niewielki i generowany w większym stopniu przez hybrydy plug-in. Na finalny wynik rejestracji samochodów elektrycznych w 2024 roku może mieć wpływ wyczerpanie się budżetu na dopłaty do ich leasingu i najmu. Zgodnie z zapowiedziami program ten ma być wznowiony w 2025 roku, a samochody rejestrowane obecnie także mają zostać objęte dotacjami po wznowieniu naboru. Rośnie liczba punktów ładowania instalowanych ze wsparciem NFOŚiGW oraz w miejscach gdzie duzi przedsiębiorcy zobowiązani są do ich zainstalowania do końca 2024 roku" – wskazał partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce Przemysław Szywacz.
Na rynku samochodów ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku spadła o 21% r/r i wyniosła 21 tys. szt. Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wyniosła 13,8 tys., co stanowi spadek aż o 31,3% w porównaniu z wynikami sprzed roku, wynika z materiału.
"W okresie od stycznia do września 2024 roku wyprodukowano w Polsce 437 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 3,1% r/r)" – podano także w komunikacie.
(ISBnews)