Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 506 we IX; cała flota: 66 853 szt.

PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 506 we IX; cała flota: 66 853 szt.

nbsp;W Polsce zarejestrowano 1 506 nowych osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) we wrześniu 2024 r., wynika z PEVO Index, przygotowywanego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), IBRM Samar oraz Otomoto. Najpopularniejsze modele e-pojazdów to Tesla Model 3, Tesla Model Y i Audi Q4 e-tron. Najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (634), Gdańsku (317) i Szczecinie (266).

We wrześniu 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 74 184 szt. Park osobowych BEV składał się z 66 853 szt. (+49% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 506 szt. (+18 r/r). Spadek rejestracji o 23% r/r odnotowano we wrześniu w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (135 szt.). Ich park zwiększył się do 7 331 szt. (+44% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 246 szt. (+27% r/r).

Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV we wrześniu br. były Tesla Model 3 (440 szt.), Tesla Model Y (138 szt.), i Audi Q4 e-tron (77 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz i BMW.

Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł we wrześniu br. 3,6%, wobec 3,3% rok wcześniej, a w okresie styczeń-wrzesień br. 3,1%, wobec 3,5% rok wcześniej, wynika z materiału.

We wrześniu 2024 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 237. Łącznie w Polsce na koniec września br. funkcjonowały 7 962 (+46% r/r) ogólnodostępne punkty, w tym 5 596 AC (+39% r/r) oraz 2 366 DC (+66% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (60%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec września br. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 1 122 takich urządzeń (26% udziału).

Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (634 punkty we wrześniu br.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (317), Szczecin (266), Kraków (230) i Łódź (226). Z kolei liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła 803 we wrześniu, co oznacza wzrost o 29% r/r.

We wrześniu 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 4 512. To wzrost o 23% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1,1%.

Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf (336 ogłoszeń we wrześniu br. ze średnią ceną 56 832 zł), BMW i3 (247 ogłoszeń ze średnią ceną 78 138 zł) oraz Tesla Model 3 (191 ogłoszeń ze średnią ceną 134 260 zł).

Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSNM od 5 lat. Dzięki współpracy PSNM, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.

(ISBnews)