nbsp;Sejm skierował obywatelski projekt ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw, zakładający m.in. mrożenie cen energii i gazu na dotychczasowym poziomie, do dalszych prac w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Wcześniej Sejm odrzucił wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania. Za skierowaniem projektu dodatkowo – oprócz Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych – do Komisji Gospodarki i Rozwoju głosowało 240 posłów, przeciw było 176, a wstrzymało się 19.
Projekt, pod którym zebrano 140 tys. podpisów, zakłada kontynuację dotychczasowego wsparcia odbiorców w gospodarstwach domowych, w tym wsparcia zużycia energii na potrzeby zbliżone do zużycia w gospodarstwach domowych (np. części wspólne budynków, garaże, domy letniskowe, lokale o charakterze zbiorowego zamieszkania).
Projekt zakłada gwarancję stosowania cen energii elektrycznej i opłat dystrybucyjnych z roku 2022 w rozliczeniach z odbiorcami za dostawy w 2024 r. w ramach limitu wynoszącego 3 MWh oraz utrzymanie dodatkowego limitu dla gospodarstw domowych prowadzących działalność rolną, rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny, a także osób niepełnosprawnych na poziomie odpowiednio 4 MWh albo 3,6 MWh. Utrzymuje też tzw. cenę maksymalną na poziomie 500 zł/MWh dla podmiotów użyteczności publicznej, jednostek samorządu terytorialnego w zakresie w jakim zużywają energię elektryczną na realizację zadań publicznych, producentów rolnych, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Projekt przedłuża obowiązek stosowania przez sprzedawców paliw gazowych w rozliczeniach z odbiorcami końcowymi ceny maksymalnej wynoszącej 200,17 zł/MWh w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Jednocześnie zakłada utrzymanie wysokości cen i stawek opłat za dostarczone ciepło systemowe na poziomie nie wyższym niż ceny i stawki stosowane wobec odbiorców ciepła wskazanych w ustawie w dniu 30 września 2022 r. powiększone o 40% w każdej grupie taryfowej.
Środki przeznaczone na wypłatę rekompensat miałyby pochodzić z odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny i Funduszu COVID-19. Łączny koszt proponowanych w ustawie zmian dla budżetu państwa nie powinien przekroczyć kwoty 15 mld zł, natomiast nie będzie powodował kosztów dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, podali wnioskodawcy.
(ISBnews)