Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Energetyka konwencjonalna
  4. >
  5. Gaz
  6. >
  7. Deloitte:  Pogoda i geopolityka trzęsą cenami gazu

Deloitte:  Pogoda i geopolityka trzęsą cenami gazu

Pomimo pełnych magazynów sytuacja na rynku jest wciąż daleka od stabilizacji
gaz

Średnia temperatura we wrześniu bieżącego roku była wyższa niż w czerwcu. Ponadto aż o 6 stopni przekroczyła ona temperaturę we wrześniu 2022. Dodatkowo, wrześniowy spadek zapotrzebowania na paliwo gazowe w Europie wyniósł 8% r/r. W pierwszej połowie października temperatury nadal utrzymywały się powyżej średniej. W Polsce wrzesień przyniósł wzrost zapotrzebowania o ponad 11% r/r, natomiast w dalszym ciągu stanowiło to spadek o 15% w stosunku do 5-letniej średniej. Nieodwracalnie zbliżamy się do najchłodniejszego okresu w roku, niemniej jednak to nie tylko temperatura zewnętrzna wpływa na ceny błękitnego paliwa. Fundamentalnie jesteśmy w dość komfortowej pozycji ze względu na poziom napełnienia magazynów, natomiast wydarzenia z początku października zdecydowanie przełożyły się na rynkową sytuację.

8 października operatorzy przesyłowi gazu (fiński Gasgrid i estoński Elering) odnotowali spadek ciśnienia w podmorskim gazociągu łączącym systemy gazowe Finlandii i Estonii. Połączenie Balticconnector ma 150 km długości, z czego 77 km przebiega po dnie morskim. W związku z podejrzeniem uszkodzenia gazociągu i wyciekiem surowca podjęto decyzję o wstrzymaniu pracy obiektu. Wraz z rosnącym napięciem na Bliskim Wschodzie Ministerstwo energetyki Izraela poinstruowało amerykański Chevron, by wstrzymał wydobycie na złożu Tamar, znajdującym się na morzu blisko Strefy Gazy. Tamar wyprodukował około 10,25 mld m³ gazu w 2022 r., eksportując duże ilości do sąsiednich krajów, takich jak Egipt i Jordania. Egipt wykorzystuje gaz z Izraela do eksportu przez instalacje LNG na rynek Europy południowej. Złoże Tamar to jedno z ważniejszych dla Europy złóż gazu.

Jeszcze na początku października ceny gazu na rynku SPOT (TGE w Polsce oraz duński TTF) kształtowały się na poziomie TGE: 140-160 PLN/MWh [TTF: 135-155 PLN/MWh], natomiast w związku z opisanymi powyżej zdarzeniami dostawy w IIpołowie miesiąca (43 tydzień) to już poziomy TGE : ok 226 PLN/MWh [TTF: ok 210 PLN/MWh]. W dostawach krótkoterminowych wzrost jest zauważalny, natomiast na rynku terminowym prowadzonym przez TGE w zakresie dostaw paliwa gazowego na rok 2024 oraz 2025 – mówimy o zmianie na poziomie ok. 10%. Należy podkreślić, że zarówno Polska, jak i cała Europa – bazując na doświadczeniach sprzed roku – zadbała o wcześniejsze napełnienie magazynów gazu. W Polsce stan napełnienia wynosi ok. 99%, a w Europie średnio ok. 97%.

Na rynku energii elektrycznej na chwilę obecną sytuacja jest stabilniejsza. Dodatkowo według danych PSE, narastająco w okresie styczeń-wrzesień 2023 r., krajowe zużycie spadło o 4,61% r/r do 123 TWh. Odnotowano również spadek produkcji w okresie styczeń-wrzesień 2023 r. o 8,84% r/r do 118,91 TWh.

Więcej można przeczytać w najnowszym wydaniu newslettera „Transformacja Energetyczna”, w którym koncentrujemy się na aktualnej sytuacji na rynku energetycznym w Polsce oraz na działaniach podejmowanych przez przedsiębiorstwa w dążeniu do dekarbonizacji. Komentujemy dla Państwa zmiany w październikowych notowaniach cen gazu.

Pomagamy nie pogubić się w nowych przepisach dotyczących prawa energetycznego i podczas webinaru krok po kroku opowiemy o zmianach jakie zaszły w tym obszarze. Pokazujemy jak prawidłowo obliczyć kwotę zwrotu akcyzy od energii elektrycznej. Bierzemy aktywny udział w kluczowych wydarzeniach energetycznych i klimatycznych o charakterze regionalnym.

Piotr Hałoń, Krzysztof Kosiński, Marta Iwanczuk-Grzywna, Deloitte

Rynek energii rozwija:
Baterie LFP po raz pierwszy pojawią się w modelach BMW – ustaliło WysokieNapiecie.pl. To tańsze ogniwa bez kobaltu. Niemiecki gigant ruszył też z testową linią produkcji cylindrycznych ogniw NMC gen6, Nowa bateria będzie o 100% bardziej pojemna od tej stosowanej w pierwszym BMW i3. Koncern pracuje jednocześnie nad ogniwami sodowo-jonowymi i ze stałym elektrolitem.
BMW-baterie staly elektrolit neue-klasse
Autor zdjęcia: WysokieNapiecie.pl
Zagraniczna prasówka energetyczna: Polityka i rzeczywistość temperują klimatyczne ambicje Zielonych; Toyota liczy na bateryjny wielki skok; Wycena używanych elektryków musi być łatwiejsza; Zyski z rozchwianych rynków kuszą koncerny naftowe.
Robert Habeck Niemcy Zieloni fot. Depositphotos
Węgiel z niemieckiej energetyki ma zniknąć dopiero w 2038 r. Na zdjęciu Robert Habeck, wicekanclerz z ramienia Zielonych, odpowiedzialny za gospodarkę i klimat. Fot. Depositphotos
Technologie wspiera:
Elektromobilność napędza:
Partner działu Klimat: