Menu
Patronat honorowy Patronage

eRajd 2021: WysokieNapiecie.pl rusza na południowy kraniec Europy

Blisko 8 tys. km trasy wiodącej przez kilkanaście państw Europy na najbardziej na południe wysunięty przylądek kontynentu samochodem w 100% elektrycznym – to plan dziennikarzy WysokieNapiecie.pl na najbliższe dni. Kolejny rok z rzędu pokazujemy zmiany zachodzące w europejskiej energetyce, infrastrukturze ładowania elektryków i ich realnych zasięgach.

Po przejechaniu autem elektrycznym wokół Bałtyku i dotarciu na najbardziej na północ wysunięty przylądek kontynentalnej Europy – Nordkapp nad Oceanem Arktycznym w 2018 roku, wdrapaniu się elektrycznym SUV-em na najwyższą dostępną wiosną drogę Europy na 2750 m n.p.m. w 2019 roku i dotarciu elektrykiem na najbardziej na zachód wysunięty przylądek w 2020 roku, załoga WysokieNapiecie.pl wyrusza na najbardziej na południe wysunięty kraniec Starego Kontynentu – Punta Marroqui nad Cieśniną Gibraltarską.

Trzeci z krańców Europy, podobnie jak poprzednie, jest tylko pretekstem do pokazania jak z roku na rok zmienia się elektromobilna rzeczywistość – rosną zasięgi samochodów i szybkość ich ładowania, zagęszcza się (lub nie) sieć ładowarek i wzrastają ich moce. Jak zwykle pokażemy jak realny zasięg testowanego elektryka ma się do rzeczywistości, sprawdzimy czy rzeczywiście po Europie da się już podróżować autem w 100% na prąd bez problemów. Zmierzymy się z twierdzeniem, że elektryki nadają się tylko do jazdy po mieście. Sprawdzimy też jaka energia napędza tę podróż i na ile jest ona ekologiczna. Wybierzemy nieco okrężną trasę powrotną, aby pokazać jak z rozwojem elektromobilności radzą sobie nasi południowi sąsiedzi. Jak zwykle porównamy gdzie na tle kilkunastu państw, które odwiedzimy, wypada Polska.

W tegoroczną podróż wybieramy się Volkswagenem ID.4, który właśnie zagościł na europejskim rynku. To rodzinny SUV, a może raczej minivan, którego cena startuje od niespełna 164 tys. zł brutto. Za model z większą baterią (77 kWh netto) trzeba zapłacić przynajmniej 199 tys. zł. W obu wersjach samochód mieści się w limicie uruchomionego właśnie programu dopłat „Mój elektryk”, prowadzonego przez NFOŚiGW i choćby z tego powodu może być bardzo ciekawą opcją jako auto rodzinne. Czy takim autem z sukcesem pojedziemy na rodzinną wycieczkę? Między innymi o tym będziemy pisać w naszej relacji na żywo, dostępnej na WysokieNapiecie.pl.

Partnerami eRjadu 2021 zostali Baltic Power, czyli joint venture polskiego Orlenu i kanadyjskiego Northland Power powołane do budowy jednej z pierwszych morskich farm wiatrowych w polskiej strefie Bałtyku (partner strategiczny), Columbus, czyli lider polskiego rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych, oferujący już także domowe ładowarki do elektryków, GreenWay, czyli największa w Polsce i na Słowacji sieć ładowania samochodów elektrycznych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wspierający m.in. zakupy aut osobowych, dostawczych i autobusów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury ładowania transportu publicznego, Nexity, czyli polski start-up technologiczny, dostarczający systemy ładowania elektryków w Polsce i Europie oraz PKO Leasing, największy w Polsce leasingodawca, oferujący także finansowanie samochodów elektrycznych.

Patronat medialny nad eRajdem objęli CleanTechnica, czyli największy w Stanach Zjednoczonych serwis poświęcony elektromobilności i czystym technologiom oraz Interia Motoryzacja − redakcja motoryzacyjna jednego z największych polskich portali.

Patronat honorowy nad tegorocznym eRajdem objęli Turespaña, hiszpańskiego Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Turystyki oraz hiszpańska wspólnota autonomiczna Andaluzja.

Wyprawę będzie można śledzić w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube i Instagram) pod hasztagiem #eRajd, w relacji na żywo na WysokieNapiecie.pl oraz u partnerów medialnych i w innych mediach.

Partnerzy portalu

Chętni na własną domową instalację PV nie poznają szybko nowych zasad rozliczeń. Ministerstwo klimatu i PSE mają zupełnie inne pomysły jak nowy system miałby wyglądać przez najbliższe 3 lata. Wszyscy zgadzają się jednak, że obecny system opustów trzeba zmienić.
Fotowoltaikę wspiera:
Zielone technologie rozwijają:
Rynek energii wspiera:
Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Magazyny stały się już faktem, choć ich wielkość nie powala, a zastosowanie często odbiega od potocznych wyobrażeń. Poszukujemy technologii, która będzie i niedroga, i wydajna, i możliwa do szerokiego zastosowania. Jednym z rozwiązań może być bateria Carnota
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Możliwość rozbudowy gazowych interkonektorów z Niemcami i Czechami została na razie zarzucona. W aukcjach, przeprowadzonych przez operatorów systemów przesyłowych gazu nikt nie zarezerwował produktów rocznych, które powstałyby na skutek rozbudowy. 

Partnerzy portalu

Do NFOŚiGW wpłynęło już 53,5 tys. wniosków o dofinansowanie do fotowoltaiki w ramach programu Mój Prąd 3.0. O dofinansowanie wystąpiła więc już co trzecia rodzina, która zainstalowała panele słoneczne na dachu i jeszcze nie otrzymała dopłaty. Pozostali muszą się spieszyć jeżeli liczą na rządowe wsparcie. Budżet programu pokryje już niewiele nowych instalacji.
Na ten moment liczba mikroinstalacji fotowoltaicznych w Polsce gwałtownie rośnie. Istnieje jednak szansa na znaczny wzrost liczby Prosumentów, dla których zmiany okażą się niekorzystne. Fotowoltaika znajduje się na drugim miejscu wśród OZE, zaraz po wietrze, z największym przyrostem mocy. W ubiegłym roku był to przyrost aż o 47% względem poprzedniego.
Fotowoltaikę wspiera:
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu