Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. PGE i 4Mobility testowały elektrycznego hyundaia

PGE i 4Mobility testowały elektrycznego hyundaia

Koncern PGE i przejęta przez niego w maju firma carsharingowa 4Mobility testowały w tym tygodniu w 100% elektrycznego Hyundaia Konę. Państwowy gigant zapowiadał, że będzie chciał z czasem zelektryfikować flotę aut wynajmowanych na minuty, ale najprawdopodobniej na elektrycznego corssovera na razie się nie skusi. W ten segment wchodzi tymczasem największy konkurent 4Mobility. Panek Carsharing wprowadzi do floty hybrydową Toyotę C-HR.
hyundai kona electric pge 4mobility

PGE Nowa Energia, odpowiadająca w Polskiej Grupie Energetycznej m.in. za rozwój elektromobilności, oraz 4Mobility (w której w maju PGE Nowa Energia objęła większościowy pakiet akcji) sprawdziły jak na warszawskich drogach spisuje się pierwszy dostępny w Polsce crossover z całkowicie elektrycznym napędem, który właśnie zadebiutował na polskim rynku.

Zobacz także: PGE przejmuje carsharing 4Mobility. Będzie wynajmować auta na minuty

Hyundai Kona Electric to nieduży (4 m długości – jak Renault Clio) crossover dostępny w dwóch podstawowych wersjach – z mniejszą (niecałe 40 kWh) i większą (ponad 60 kWh) baterią. Cena tego pierwszego zaczyna się od ponad 160 tys. zł, a realny zasięg w carsharingu (przy dynamicznej jeździe w mieście) powinien wynieść ok. 200 km. Cena i oferowany zasięg dorównują zatem nieco mniejszemu BMW i3, których blisko 500 sztuk jeździ od kwietnia w konkurencyjnym dla 4Mobility carsharingu – Innogy GO (uruchomionym przez rywala PGE na rynku energii – koncern Innogy).

hyundai kona electric pge 4mobility

4Mobility ma w tej chwili we flocie 200 spalinowych hyundaiów i30 i setkę aut marek premium – Audi, Mini i BMW (w tym tylko jedno elektryczne i3). Wchodząca do spółki PGE zapowiedziała, że będzie chciała z czasem postawić na samochody elektryczne, ale nie zamierza rzucać się na głęboką wodę, jak zrobiło to Innogy. I jest niemal pewne, że pomimo testów elektrycznej Kony, auto z tego segmentu nie wejdzie w najbliższym czasie do floty 4Mobility. – Na razie robimy przymiarki, bez masowego zamówienia – usłyszeliśmy od jednej z osób w spółce. – Myślę, że to na razie zbyt drogi samochód do carsharingu – mówi drugi rozmówca WysokieNapiecie.pl, zaangażowany w testy elektrycznego hyundaia.

Z resztą nawet gdyby PGE i 4Mobility chciały elektryczne kony kupić, to musiałyby się uzbroić w anielska cierpliwość. Nawet na ważnych dla koreańskiego koncernu rynkach na te auta (ze względu na mocno ograniczoną produkcję) czeka się dziś ponad rok. Natomiast w Polsce Hyundai traktuje swoje dwa elektryczne modele – Ioniq Electric i Konę Electric bardziej jako ciekawostkę, niż realny produkt na sprzedaż. Z resztą bardzo poważnie nad oparciem swojej floty na elektrycznych ioniqach zastanawiało się jeszcze kilka miesięcy temu Innogy. Podczas ubiegłorocznych testów usługi carsahringu ten model został bowiem przez użytkowników oceniony na drugim miejscu (za BMW i3). Jednak ostatecznie m.in. terminy dostawy aut wyeliminowały Koreańczyków z gry o sprzedaż 500 samochodów do warszawskiego carsharingu spółki. Z dostawą Kony Electric mogłoby być podobnie.

carsharing w polsce 2019 07

Tymczasem po auto z podobnej półki co Kona, ale z hybrydowym napędem, sięga największy rywal 4Mobility na warszawskim rynku. Panek Carsharing jeszcze w tym roku chce wprowadzić do swojej floty crossovera Toyoty – model C-HR. To będzie pierwszy tak drogi samochód (cena zaczyna się od 109 tys. zł brutto) we flocie spółki. Większość aut na minuty Panka to dziś hybrydowe yarisy (od 69 tys. zł) i hybrydowe corolle (od 94 tys. zł brutto). Co ciekawe, nawet auta elektryczne dostępne w Panek Carsharing, czyli dziesiątka w 100% bateryjnych smartów EQ fortwo, są tańsze (od 95 tys. zł brutto).

Przykład Panka pokazuje, że firmy oferujące wynajem aut na minuty za pomocą telefonu zaczynają wierzyć, że polski rynek carsahringu jest już wystarczająco głęboki, aby zacząć oferować na nim, jako alternatywę, droższe auta w formie usługi premium.

Ceny wynajmu samochodów elektrycznych na minuty w Warszawie

carsharing warszawa ceny panek traficar innogy 4mobility

Mapa aut carsharingowych w Warszawie

Poniżej znajdziecie wszystkie dostępne aktualnie w Warszawie samochody, skutery, hulajnogi elektryczne i rowery do wynajęcia na minuty, widocznych w aplikacji take&drive:

<iframe src=”https://takeanddrive.eu/map/?mode=embedded&source=wysokienapiecie&initCity=warszawa” width=”100%” height=”600″></iframe>

Mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Poniżej prezentujemy mapę stacji ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie:

<iframe src=’https://www.plugshare.com/widget2.html?latitude=52.2296756&longitude=21.0122287&spanLat=0.14457&spanLng=0.14457&plugs=3,13,7′ width=’100%’ height=’600′ allow=’geolocation’></iframe

Elektromobilność napędza:
Partner działu Klimat:
Zielone technologie rozwijają:
Rynek energii rozwija:
Technologie wspiera:
Rośnie grono korporacji, które w całości przechodzą na „zieloną” energię. Prowęglowa polityka polskiego rządu staje się dla nich realnym problemem. Sprzedawany u nas prąd jest na tyle „brudny”, że zaczęli szukać możliwości zawarcia bezpośrednich kontraktów długoterminowych z właścicielami instalacji OZE (tzw. umów PPA). Jeżeli im się to nie uda, z inwestycji w Polsce będą się tłumaczyć akcjonariuszom jak dziś firmy odzieżowe ze szwalni w Bangladeszu.
wegiel pv wiatr ceny koszty
Zielone technologie rozwijają:
Rynek energii rozwija:
Bartłomiej Derski na antenie Polskiego Radia tłumaczy wpływ klimatyzacji na coraz większe zużycie prądu w Polsce
radio wmediach