Samochód elektryczny naładujesz przed sklepem

Samochód elektryczny naładujesz przed sklepem

Sklepy w Polsce zaczynają udostępniać klientom ładowarki do elektrycznych pojazdów. Co najmniej kilkanaście takich punktów ma zacząć działać w najbliższym czasie przy supermarketach. W niektórych sieciach samochód elektryczny będzie można naładować za darmo.

Samochód elektryczny to na razie rzadki widok na polskich drogach. Jest szansa, że częściej go zobaczymy w dużych miastach i tu właśnie wyrastają nowe stacje ładowania elektryków. Nowe punkty ładowania staną przed sklepami IKEA, Auchan, Intermarché, Kaufland - dowiedział się portal WysokieNapiecie.pl.

Ładowanie za darmo czy odpłatne

GreenWay, największa ogólnopolska sieć stacji szybkiego ładowania, planuje uruchomić 8 stacji na parkingach marketów Kaufland. Pierwsza powstanie w Suwałkach. Aby skorzystać ze stacji trzeba być zarejestrowanym w systemie GreenWay klientem, niedawno firma wprowadziła cennik opłat. Możliwe będzie jednorazowe korzystanie ze stacji, jednak to opcja droższa.

Zobacz także: Cennik GreenWay opublikowany

- W naszych planach jest również rozwój własnej sieci stacji ładowania aut elektrycznych, co nastąpi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku i z których klienci będą mogli korzystać bezpłatnie - zapowiada Michał Ostrowidzki z biura prasowego Kaufland Polska Markety.

Własne stacje ładowania ma już Lidl. Na razie jest ich tylko kilka - dwie w Warszawie, jedna w Poznaniu oraz jedna przy Centrum Dystrybucyjnym Lidla w Będzinie. - Stacje do ładowania pojazdów elektrycznych są darmowe – klienci mogą z nich skorzystać w godzinach pracy sklepu. Nie przewidujemy zmian w tym zakresie. Nie wykluczamy dalszego rozwoju stacji, natomiast należy zaznaczyć, że jest to silnie związane ze stopnia użytkowania samochodów elektrycznych w Polsce - zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Stacje ładowania czekają na odbiór

Przy supermarketach Auchan działają już punkty ładowania elektryków w Gdańsku, podwarszawskich Łomiankach, Bronowicach i w Częstochowie. Kolejne lokalizacje to: Kołbaskowo, Wrocław, Legnica, Swadzim (pod Poznaniem). Stacje są tu już zainstalowane, ale zostaną udostępnione klientom po uzyskaniu odbioru Urzędu Dozoru Technicznego.

Czytaj także: Nowa mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Już niedługo ładowarki staną także przy trzech sklepach spożywczych sieci franczyzowej Intermarché. Prace związane z uruchomieniem punktów w Ostródzie i w Grajewie są na końcowym etapie. Stacje zostały zasilone przez dystrybutora energii elektrycznej, a teraz czekają na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Nieco dłużej na stację ładowania samochodów elektrycznych będą musieli poczekać mieszkańcy Knurowa, ponieważ trwają ustalenia z dostawcą energii elektrycznej - Tauronem. Po ich zakończeniu rozpoczną się prace budowlane, a na przełomie lipca i sierpnia jest planowana instalacja. Każda ładowarka, która stanie w punktach ładowania pojazdów Grupy Muszkieterów, będzie mogła obsłużyć dwa samochody. Dobra wiadomość dla kierowców jest taka, że na tę chwilę sieć nie planuje wprowadzać opłat za ładowanie.

Jak zaznacza Michał Ostrowidzki z biura prasowego sieci Kaufland, do uruchomienia punktów ładowania potrzebne jest rozporządzenia Ministerstwa Energii w sprawie odbiorów stacji ładowania przez Urząd Dozoru Technicznego. To wymóg ustawy o elektromobilności, która weszła w życie w lutym. Kiedy to nastąpi?  Nie wiadomo.

GreenWay czeka przed sklepem

Przedsiębiorcy nie mają jednak związanych rąk. Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wchodzi w życie pod koniec miesiąca, wprowadza przepisy przejściowe. -  Nowela wprowadza okres przejściowy, zgodnie z którym będzie możliwe uruchomienie stacji jeszcze przed wydaniem odpowiedniego rozporządzenia dla UDT. Tak więc spodziewany się, że w najbliższych tygodniach będziemy mogli uruchomić 26 stacji, które już są gotowe albo tylko czekają na włączenie zasilania z sieci dystrybucyjnej - mówi Edyta Szczęśniak z GreenWay.

Dodaje, że GreenWay współpracuje z wieloma sieciami handlowymi, nie tylko z Kauflandem, ale także z grupą IKEA, Auchan, Intermarche i centrami handlowymi Atrium. - Prowadzimy też rozmowy z Tesco. Widzimy wzrost zainteresowania tego typu usługą, choć w ostatnim czasie, w związku z wprowadzeniem opłat za usługę, zmienił się sposób korzystania z ładowarek – klienci wybierają częściej te lokowane wzdłuż tras - dodaje Szczęśniak.

IKEA także ma stacje ładowania pojazdów elektrycznych.  W Krakowie i w Lublinie znajdują się po dwie ładowarki średniej mocy, natomiast w Bydgoszczy, Wrocławiu i Poznaniu po jednej. W każdym słupku są dwa gniazda do ładowania o mocy 22KW oraz po jednym gnieździe typu schuko o niskiej mocy.

-  Zamierzamy powiększyć liczbę punktów do ładowania do dwóch w Bydgoszczy, Wrocławiu i Poznaniu oraz instalację dwóch ładowarek średniej mocy, po dwa gniazda do ładowania o mocy 22KW, w pozostałych sklepach: w Jankach, w Warszawie na Targówku, w Gdańsku, w Łodzi i w Katowicach. W ostatnim czasie zainstalowaliśmy punkty ładowania pojazdów w Krakowie oraz planujemy wymianę punktów we Wrocławiu, w Bydgoszczy i w Poznaniu na punkty nowej generacji - zapowiada Krzysztof Janiak z IKEA Retail Polska.

Biedronka nie ma w planach stacji ładowania

Spora grupa sklepów nie ma - na razie - w planach instalowania na parkingach elektrycznych ładowarek. Tak odpowiedziały nam sieci Biedronka, Netto i Aldi. - Na obecną chwilę nie zaobserwowaliśmy wśród naszych klientów zainteresowania ani potrzeby korzystania ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych w okolicach sklepów Aldi. Popularność takich samochodów w miejscach, gdzie mamy większość sklepów nie jest jeszcze zbyt duża. W wielu miejscowościach, w których mamy sklepy, w ogóle nie zaobserwowaliśmy ich obecności. Będziemy uważnie się przyglądać idei carsharingu, jednak na obecną chwilę nie mamy w planach rozwoju stacji ładujących - tłumaczy Agata Biernacka ze spółki Aldi.

Zobacz także: Warszawa będzie mieć elektryczne BMW i3 na minuty

Zobacz także...

Komentarze

Patronat honorowy

Nasi partnerzy

PGEPG SilesiaPSE