Orlen podwaja liczbę stacji ładowania elektryków

Orlen podwaja liczbę stacji ładowania elektryków

PKN Orlen do końca 2019 roku zainstaluje dwukrotnie więcej szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, niż planował do tej pory. Koncern wybrał już trzech dostawców – dowiedziało się WysokieNapiecie.pl.

Największy koncern paliwowo-energetyczny w Polsce wybrał już trzech dostawców szybkich stacji ładowania aut na prąd. Na razie nie ujawnia jednak kto wygrał. W spółce trwa uzyskiwanie zgód korporacyjnych. Oficjalnie wiadomo już jednak, że w pierwszym etapie projektu firma zamówi dwukrotnie więcej ładowarek niż planowała.

– Do końca 2019 roku chcemy uruchomić około 50 szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dwie staną przy naszych siedzibach w Warszawie i Płocku, a pozostałe przy autostradach i drogach ekspresowych – mówi w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Katarzyna Sobótka-Demianowska, kierownik Zespołu Przygotowania Projektów Energetycznych.

– Łącznie wytypowaliśmy już 150 lokalizacji pod stacje ładowania na trasach tranzytowych i w miastach. Na początek chcemy zbudować sieć, dzięki której będzie można swobodnie przejechać Polskę samochodami elektrycznymi – tłumaczy Sobótka-Demianowska.

Czytaj także: Kolejna duża inwestycja w ładowarki na stacjach paliw

W ramach procedury Orlen kupi od trzech różnych dostawców stacje o mocach 50 i 100 kW. Umożliwiają one uzupełnienie baterii elektryków w ciągu 15-20 minut energią pozwalającą na przejechanie kolejnych 100 km, a w nowych modelach „elektryków” nawet 200 km.

Koszt ładowarki o mocy 50 kW to ok. 100-130 tys. zł. Ceny stacji o mocach 100 kW mogą być dwukrotnie wyższe (ABB ładowarki o mocy 150 kW wycenia na ok. 60-70 tys. euro). Nie wiadomo jakie ceny udało się wynegocjować Orlenowi, ale z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, że spółka wymagała od dostawców obsługi technicznej na bardzo wysokim poziomie i zagwarantowała sobie bardzo elastyczną umowę ramową, do której musieli się oni dostosować.

Czytaj także: Stacje ładowania aut na prąd: ile to kosztuje?

Oprócz Orlenu swoją sieć rozwija także GreenWay – największy dostawca takich usług w Polsce, który do 2020 roku chce mieć łącznie 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich (o mocach do 350 kW) i 135 szybkich (o mocach do 50 kW). Pilotażowy projekt (12 ładowarek na trasie Trójmiasto-Warszawa) rozwija także Lotos. Do stawiania podobnych instalacji przygotowują się także koncerny energetyczne PGE (ma już pierwszy punkt w Łodzi), Tauron, Enea i Energa.

Zobacz także:

Cennik GreenWay opublikowany. Ile wyniosą ceny ładowania samochodów elektrycznych?

Mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce 

Zobacz także...

Komentarze

Patronat honorowy

Nasi partnerzy

PGEPG SilesiaPSE