Spis treści
Rosnąca popularność
Dynamiczny trend rozwoju nie tylko wynika z dążenia do ograniczenia emisji szkodliwych gazów cieplarnianych, ale również z ekonomicznych korzyści, jakie niesie ze sobą elektromobilność w transporcie.
Na popularność ciężarowego transportu elektrycznego ma wpływ między innymi rozwój technologii akumulatorów litowo-jonowych, który umożliwia produkcję pojazdów o większym zasięgu i lepszej wydajności w porównaniu do ich poprzedników. Dzięki temu, firmy transportowe mogą coraz skuteczniej przewozić towary na długich trasach bez konieczności częstego ładowania.
Po drugie, rządy i instytucje na całym świecie wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące emisji pojazdów, co zmusza przemysł transportowy do poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Elektryczne ciężarówki, które nie emitują spalin, są atrakcyjną opcją dla firm transportowych dążących do spełnienia nowych norm dotyczących czystości powietrza.
Nie bez znaczenia pozostaje także chęć zachowania pozytywnego wizerunku w oczach klientów i społeczności, dlatego firmy transportowe coraz częściej decydują się na flotę pojazdów elektrycznych.
Dodatkowo, ciężarowe pojazdy elektryczne oferują znaczne oszczędności operacyjne w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Pomimo początkowego wyższego kosztu zakupu, niższe koszty eksploatacji, w tym tańsza energia elektryczna i mniejsza liczba koniecznych napraw, sprawiają, że inwestycja w elektromobilność w transporcie staje się coraz bardziej opłacalna w długoterminowej perspektywie.
A na opłacalność i przyspieszenie stopy zwrotu z inwestycji w sposób bezpośredni wpływają programy dotacji.
Nowe programy w ofercie NFOŚiGW
W lutym, Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska w trakcie konferencji prasowej zapowiedziała między innymi dwa nowe programy, na finansowanie których środki będą pochodzić z Funduszu Modernizacyjnego.
Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, poprzez wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
Program przewidziany jest do wdrażania do 2029 r., a budżet na realizację celu programu wynosi 1 mld zł.
Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dotację do zakupu pojazdu lub w przypadku leasingu – dopłatę do opłaty wstępnej.
Jak wynika z konsultowanej wersji programu priorytetowego dopłata wynieść będzie mogła nawet do 60% różnicy w kosztach między pojazdem elektrycznym a analogicznym niezeroemisyjnym.
W tym naborze kluczowy będzie termin złożenia wniosku, bo chociaż budżet jest duży, to chętnych też jest sporo.
A kryteria wyboru projektów dają jasny przekaz, że liczyć się będzie termin złożenia wniosku.
I najważniejsze: pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania w okresie trwałości (5 lat) będzie musiał wykonywać średnioroczny przebieg powyżej 50 000 km.
Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Kolejna propozycja nowego programu priorytetowego NFOŚiGW, którą przedstawiła minister klimatu i środowiska ma na celu wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych, tak by zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.
Program przewidziany jest do wdrażania do 2029 r., budżet na realizację celu programu wynosi 2 mld zł.
Poziom dofinansowania w tym programie wyniesie 100%.
Tutaj liczyć się będzie jakość projektu, a nie szybkość złożenia wniosku. Konkurs będzie realizowany w ramach procedury przetargowej – to nowość w dotacjach.
Oba projekty były konsultowane na początku lutego, a teraz czekamy na ich ostateczny kształt i uruchomienie naborów.
Co można zrobić zanim pojawią się nabory?
Jak zawsze, w przypadku wnioskowania o dofinansowanie kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do tego procesu.
Dlatego już dzisiaj zapraszamy na bezpłatne webinarium na temat wyżej wymienionych programów wsparcia.
Magdalena Tuszyńska – Doradca ds. Finansowania Inwestycji w METROPOLIS Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o., poprowadzi wydarzenie online w poniedziałek, 25 marca o godzinie 12:00 i przekaże więcej informacji o programach oraz podpowie, jak się do wnioskowania przygotować.
Serdecznie zapraszamy. Zapisać można się wypełniając formularz na stronie www.metropolisdg.pl/webinar
A gdyby termin Państwu nie odpowiadał, zawsze można zadzwonić do METROPOLIS 61 820 54 44 i poprosić o kontakt z Doradcą. Jesteśmy do Państwa dyspozycji.