Menu
Patronat honorowy Patronage

Bruksela zgodziłą sie na pomoc publiczną dla „małego” gazoportu

Komisja Europejska zatwierdziła 23 mln euro pomocy publicznej, jakie rząd Finlandii zamierza wyłożyć na budowę małego terminala LNG w Pori. Komisarz ds. konkurencji postawiła nawet ten przypadek jako przykład do naśladowania dla innych państw.

Komisja Europejska zatwierdziła 23 mln euro pomocy publicznej, jakie rząd Finlandii zamierza wyłożyć na budowę małego terminala LNG w Pori. Komisarz ds. konkurencji postawiła nawet ten przypadek jako przykład do naśladowania dla innych państw.

Napędzany LNG gazowiec z floty Skangass. Mieści 30 razy mniej LNG od największych jednostek do przewozu skroplonego gazu
Przy gazoporcie w Świnoujściu terminal w Pori to karzełek. Jego zbiornik ma mieścić 30 tys. m sześc. LNG, ponad 10 razy mniej niż w polskim gazoporcie. Wystarczy to jednak na osiągnięcie kilku ważnych celów. Przede wszystkim okolica zyska źródło gazu, przemysł i gospodarstwa domowe będą mogły zrezygnować z bardziej emisyjnych paliw. Pozwoli też na bunkrowanie statków, napędzanych LNG, a taki napęd staje się coraz popularniejszy na Bałtyku ze względu na zaostrzone normy emisji. I wreszcie Finlandia zyskuje wreszcie inne niż Rosja źródło gazu.

{norelated}KE oceniając wniosek o dofinansowanie inwestycji z budżetu wskazała, że projekt ma pozytywny wkład w ochronę środowiska i dywersyfikację źródeł gazu dla Finlandii przy zachowaniu zasad konkurencji na wspólnym rynku. To znakomity przykład, jak zgodna z unijnymi przepisami pomoc publiczna może uruchomić inwestycję, która pomaga osiągnąć cele związane z bezpieczeństwem energetycznym i ochroną środowiska – stwierdziła komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. Komisja podkreśliła wręcz, że bez pomocy publicznej terminal by nie powstał.

Koszt budowy terminala szacowany jest na 85 mln euro. Instalację buduje spółka Skangass, w której 51 proc. udziałów ma Gasum a 49 proc. – norweska Lyse Energi. Gasum jest operatorem fińskiego systemu przesyłowego gazu oraz jego importerem i sprzedawcą. Po ostatnich zmianach własnościowych trzy czwarte udziałow w spólce ma państwo, a 25 proc. – Gazprom.

Wizualizacja terminala LNG w Pori
Terminal Pori ma ruszyć za rok i będzie pierwszą instalacją LNG w Finlandii. W kolejnych latach powstaną jednak dwa następne małe terminale – w Raumie i w Tornio na północy przy granicy ze Szwecją. W sumie fiński rząd zaproponował 65 mln euro pomocy dla nich, wnioski dla Raumy i Tornio czekają na zgodę KE. W sumie te trzy małe terminale mają kosztować ok. 200 mln euro, przy zdolnościach regazyfikacyjnych rzędu 600 mln m sześc. gazu rocznie.

Pozostaje pytanie o źródło dostaw LNG. Finowie mają bowiem projekt dużego terminala importowego Finngulf, ale jest na bardzo wczesnym stadium i nie powstanie raczej wcześniej, niż w przyszłej dekadzie. W przyszłym roku na Bałtyku będą tylko dwa terminale – w Świnoujściu i w Kłajpedzie, które będą mogły przyjąć dużą ilość LNG i wysłać do kolejnego odbiorcy. Skangass dysponuje dwoma niewielkimi gazowcami, które mogą zaopatrywać mały terminal. Jak chwali się firma, to pierwsze na świecie tego typu jednostki, w których za paliwo służy … ładunek, czyli transportowane LNG

Po raz pierwszy w historii brytyjskiej energetyki kwartalna produkcja energii ze źródeł odnawialnych była większa niż z węgla. Wciąż jest jednak zbyt wcześnie na obwieszczanie sukcesu brytyjskiej polityki klimatycznej.

Resort wciąż chce aby inwestor czyli Tauron i partnerzy zwrócili ok. 80 mln zł pomocy publicznej, którą kopalnia Brzeszcze dostała od początku roku. Ale zdaniem Tauronu transakcja ze zwrotem pomocy nie ma sensu biznesowego. Skarb jest zdeterminowany: już w czwartek rada nadzorcza może zdecydować o zmianach w zarządzie Taurona.

Prezydent w sobotę podpisał nowelizację Prawa energetycznego, która umożliwia realizację rozporządzenia o przejrzystości hurtowych rynków energii (REMIT). Przepisy wprowadzają nowe kary. Za co i na kogo mogą zostać nałożone?   

Dotyczy: implementacja REMIT
Tytuł: ustawa z dnia 11 września 2015 roku o zmianie ustawy prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
Etap: Prezydent - podpis
Następny etap: ogłoszenie w Dzienniku Ustaw

Zaangażowanie się polskich firm w rozbudowę elektrowni atomowej na Ukrainie i import energii elektrycznej ze wschodu to mrzonki. Nikłe nadzieje Ukraińców rozwiewa wicepremier Janusz Piechociński.