Spis treści
– W ciągu kilku dni rozstrzygniemy przetarg. Otrzymaliśmy już wadium w gotówce i kończy się uzupełnianie dokumentów – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Ucina w ten sposób spekulacje, że przetarg, po dwóch latach prac nad nim, mógłby pozostać nierozstrzygnięty ze względu na to, że spośród kilkunastu zainteresowanych firm ostateczna ofertę złożyła tylko jedna.
Zobacz także: Warszawa traci okazję na 300 aut elektrycznych
To oznacza, że miejską wypożyczalnię aut uruchomi Panek Carsharing, który już dzisiaj oferuje taką usługę na ulicach Warszawy z flotą 300 hybrydowych toyot yaris. Panek jest największą firmą carsharingową w mieście tuż obok Traficara z 300 benzynowymi renault clio (projekt wspierają Renault i Orlen) i przed 4Mobility z flotą ok. 200 hyundai i30, mini i BMW.
Być może zainteresuje Cię też: W Krakowie pojawi się 100 elektrycznych BMW i3 na minuty
Ceny carsharingu w Warszawie
Rewolucji w stolicy wobec tego nie będzie, ale kilka zmian się pojawi. Po pierwsze zapłacimy mniej. Minuta wypożyczenia yarisa będzie kosztować 50 gr (jak do tej pory), a za każdy przejechany kilometr zapłacimy kolejne 50 gr (o 15 gr mniej niż obecnie). Zachowanie zaparkowanego samochodu do swojego użytku (gdy nie chcemy aby ktoś nam go w tym czasie wynajął) będzie kosztować jak dzisiaj – 10 gr/min. Ponadto pierwsze trzy minuty jazdy wciąż będą bezpłatne. Jeżeli będziemy potrzebować auta na dłużej, to za wynajem na dobę zapłacimy do 100 zł (o 20 z taniej od obecnej stawki).
Zobacz więcej: 10 wad i zalet carsharingu. Jak się jeździ „autem na minuty”?
To oznacza, że Warszawiacy będą mieć do dyspozycji najtańszy system carsharingu w modelu otwartym w Polsce i najprawdopodobniej w całej Unii Europejskiej. Przejechanie z centrum na obrzeża miasta (10 km) będzie kosztować zwykle ok. 16 zł. Dla porównania w Budapeszcie zapłacilibyśmy ok. 25 zł, w Niemczech 30 zł, a w Londynie aż 37 zł. Taniej podróżować można tylko w systemach bazowych, gdzie auto wypożycza się i oddaje w wyznaczonych bazach, a nie gdziekolwiek na ulicy. Model otwarty, który zdominował polski rynek, jest jednak dużo wygodniejszy dla użytkowników.
Ciężarówki na wynajem
Po drugie Panek zaoferuje dziesięć osobowych vanów marki Volkswagen Transporter i dziesięć aut dostawczych Fiat Ducato. Ich wynajem będzie droższy: 80 gr/min (ale nie więcej niż 150 zł za dobę) oraz 80 gr/km i 20 gr/min postoju. Do tej pory w Warszawie żadna firma nie oferowała tak dużych aut, podczas gdy np. w Krakowie dostawczaki od roku oferuje Traficar, a we Wrocławiu w pełni elektryczne nissany eNV-200 od lutego udostępnia Vozilla.
Zobacz więcej: We Wrocławiu już 190 elektrycznych nissanów „na minuty”
Po trzecie ceny za wynajem przez cztery lata nie wzrosną ponad poziom inflacji. – Trwałość tej umowy jest jedną z kluczowych wartości. Zależało nam aby mieszkańcy mieli gwarancję, że jeżeli nie kupią nowego lub sprzedadzą swój stary samochód i wybiorą komunikację miejska łączoną z carsharingiem, to stawki wynajmu nagle nie podskoczą – tłumaczy dyrektor Puchalski z ZDM.
Po czwarte na ulicach pojawi się 300 całkowicie nowych samochodów. Chociaż jeżdżące dzisiaj po Warszawie auta „na minuty” każdej z czterech firm carsharingowych mają niewiele ponad rok i zaledwie 3-5 tys. przejechanych kilometrów, to warunkiem miejskiego przetargu było dostarczenie fabrycznie nowych samochodów. – Ponownie wybierzemy hybrydowe yarisy, bo zależy nam na dostarczeniu samochodów niskoemisyjnych – zapowiada Katarzyna Panek, szefowa komunikacji Panek Casharing. – Nie podjęliśmy jeszcze decyzji co stanie się z 300 autami, które już dzisiaj jeżdżą po ulicach miasta. Rozważamy m.in. pozostawienie ich przy rozszerzeniu strefy w jakiej auta mogą parkować albo zaoferowanie carsharingu w innym polskim mieście – tłumaczy.
Nowe yarisy będą ponadto jeździć z warszawską syrenką na karoserii, co ma pokazywać mieszkańcom, że to usługa miejska, chociaż świadczona przez podmiot prywatny (podobnie jak w przypadku wielu miejskich autobusów). Taki rodzaj promocji, obok abonamentów parkingowych w wysokości 30 zł miesięcznie, to podstawowe świadczenia jakie zaoferowało w przetargu miasto.
Inne wypożyczalnie samochodów zrezygnowały
Warszawa nie dołoży do systemu ani złotówki, nie stworzy osobnych miejsc parkingowych dla aut carsharingowych (jak Wrocław czy Poznań), nie pomoże w budowie ładowarek do aut elektrycznych, ani nie zagwarantuje, że auta wjadą do stref zamykanych w przyszłości przed prywatnymi autami. Operator carsharingu zapłaci z kolei kary jeżeli umowy nie dotrzyma, a ryzyko wzrostu cen paliw ponad poziom inflacji będzie musiał wziąć na siebie.
Taka oferta miasta wyraźnie nie spodobała się biznesowi. Chociaż zainteresowanych przetargiem było kilkanaście firm, w tym największe na świecie ZipCar i Car2Go, to nikt poza Pankiem nie złożył ostatecznej oferty. Powodów jest kilka. Dla zagranicznych firm stawki na warszawskim rynku zwyczajnie są zbyt niskie (chociaż z naszych informacji wynika, że oba globalne koncerny nie wykluczyły w korespondencji z miastem startu w kolejnych przetargach). Z kolei polskie firmy miały kłopot z wypełnieniem wymogu posiadania doświadczenia w świadczeniu takiej usługi. Pankowi, który sam ten wymóg przetargu zaskarżył (i przegrał), udało się go wypełnić dzięki wykorzystywaniu aplikacji do wynajmu aut firmy, która od dawna oferuje takie usługi na świecie. Z kolei inna warszawska firma – Enigma, która we Wrocławiu uruchomiła w tamtym roku system wynajmu 200 wyłącznie elektrycznych nissanów leafów i e-NV200, zrezygnowała z udziału w przetargu m.in. dlatego, że nie mogła liczyć na pomoc miasta w rozwoju ładowarek do takich aut, co rodziłoby kolejne koszty po jej stronie.
Zobacz też: Przetestowaliśmy wynajem samochodów elektrycznych od Innogy
Miejski carsharing do wakacji. Auta elektryczne za kilka lat
Jeżeli rozstrzygnięcie przetargu rzeczywiście nastąpi jeszcze w tym tygodniu, wówczas podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w kwietniu. Od tego momentu Panek będzie mieć 60 dni na uruchomienie usługi w formie ustalonej z miastem. Obie strony deklarują, że zależy im na jak najszybszym starcie. Panek chciałby zdążyć jeszcze przed wakacjami.
Zgodnie z polityką przyjmowaną przez wiele zachodnioeuropejskich miast samochody prywatne mają mieć coraz bardziej ograniczony dostęp do centrów miast. Zarówno przez coraz wyższe koszty parkowania, jak i strefy niskoemisyjnego transporty czy opłaty za wjazd do centrów i ograniczanie liczby abonamentów parkingowych dla mieszkańców. Także zmiany prawa w Polsce otwierają już samorządom wszystkie te możliwości. Alternatywą ma być ruch pieszy, rowerowy, transport publiczny i, uzupełniająco, carsharing. Dlatego miasto już zapowiada, że po dwóch latach od tego przetargu może ruszyć kolejny i być może wówczas także z preferencjami dla aut elektrycznych. Do tego czasu, zgodnie z ustawą o elektromobilności, w mieście ma zostać rozbudowana infrastruktura do ładowania „elektryków”.
Zobacz także: „Elektryki” mogą jeździć po buspasach i parkować za darmo, ale mandat i tak dostaną