Menu
Patronat honorowy Patronage

Zimowy eRajd: test BMW iX, sieci ładowania i okno na przyszłość

Dziennikarze WysokieNapiecie.pl po czterech latach wracają autem elektrycznym na północ Europy. Porównamy jak zmieniły się e-auta i infrastruktura ładowania. Zajrzymy do uruchamianej właśnie gigantycznej fabryki baterii i elektrowni atomowej. Pokażemy jak rozwija się energetyka odnawialna i systemy jej integracji z e-autami, które maja napędzać zmiany w transporcie i energetyce. Zapraszamy w tę podróż.

To będzie zapewne jeden z najbardziej wymagających testów dziennikarskich samochodu elektrycznego najnowszej generacji – BMW iX. Ruszamy nim z Polski w, liczącą 7000 km, trasę na daleką północ Europy i wokół Bałtyku. Na skutych lodem drogach Szwecji i Finlandii pokażemy jak współczesne elektryki radzą sobie z niskimi temperaturami w realnych warunkach intensywnego użytkowania. Pokażemy też jak spisują się rozwiązania, które dopiero wchodzą do seryjnej produkcji, jak podgrzewanie kabiny podczerwienią.

Na drogach Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Estonii, Łotwy i Litwy pokażemy zmiany w infrastrukturze ładowania – jej gęstości, niezawodności, szybkości i dostępności. Czy w końcu uda nam się przejechać elektrykiem pół Europy, mając w ręce wyłącznie jedną kartę do ładowania? Czy korzystając z najpopularniejszej w Polsce karty, sieci GreenWay, uda nam się naładować auto także daleko poza granicami?

W drodze, jako pierwsi, przetestujemy też ciekawe rozwiązanie, które ma wkrótce trafić do sprzedaży i ułatwić życie kierowcom elektryków. Zaprojektował je polski Green Cell, który ze sprzedawcy baterii i kabli chce przekształcić się w firmę technologiczną, dostarczającą kompleksowe rozwiązania łączące zarządzanie instalacjami fotowoltaicznymi z magazynami energii i ładowarkami aut elektrycznych.

Opowiemy o tym skąd w danym państwie pochodzi energia, którą wykorzystujemy w podróży i jak państwa, przez które przejeżdżamy, podchodzą do transformacji energetyki i elektromobilności. Porozmawiamy o aktualnych wyzwaniach, jak choćby astronomiczny wzrost cen energii i ich wpływie na życie zwykłych mieszkańców tych państw, ich gospodarki i absorbcję elektromobilności na tych rynkach.

Pokażemy też realne koszty takiej podróży, porównamy je z kosztami aut spalinowych i pokażemy jak – pod względem ekonomicznym – elektryki wypadają dziś na tle konwencjonalnej konkurencji. Podpytamy PKO Leasing, oferujący auta z dopłatami z programu Mój Elektryk, na ile ten system przekonuje już polskie firmy i jak szybko – w związku z tym – spodziewają się oni zmian na polskim rynku motoryzacyjnym. Pokażemy gdzie w związku z tym jesteśmy dziś w relacji do bardziej i mniej zamożnych państw regionu Morza Bałtyckiego.

Pokażemy też jak wygląda teraźniejszość najbardziej rozwiniętych rynków – Norwegii i Szwecji – a więc nieodległa przyszłość także w naszym kraju.

Zajrzymy również w ciekawe miejsca związane z elektromobilnością i energetyką. W Finlandii przetestujemy nietypowe pojazdy na baterie – całkowicie elektryczne skutery śnieżne. Jesteśmy bardzo ciekawi jak ich baterie radzą sobie z temperaturami, w których zwykle pracują.

Zapnijcie pasy i ruszajcie z nami w tę ciekawą podróż, w której przypomnimy Wam jak świat elektromobilności wyglądał cztery lata temu, gdy pokonywaliśmy tę trasę, docierając na półwysep Nordkapp, elektrycznym nissanem leafem, jak wygląda dziś i jak będzie się zmieniać.

Partnerzy portalu

Materiał Partnera
W grudniu 2021 roku Grupa Solsafe zakończyła największą instalację dachową w rejonie południowej Polski. Projekt o mocy blisko 1MW został stworzony dla działalności Liberta Sp. z o.o. w Krakowie. System składa się z 2470 paneli Jinko Solar i 20 falowników Huawei. Moduły zostały osadzone na dedykowanej do dachu pokrytego membraną. Instalacja została zabezpieczona instalacją ppoż. zgodną z aktualnymi wymaganiami i adresowaną tego typu systemom.
Fotowoltaika
Zielone technologie rozwijają:
Fotowoltaikę wspiera:

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu

Analitycy fundacji Instrat odpowiadają na polemikę portalu WysokieNapiecie.pl, komentarze Instytutu Jagiellońskiego i krytyczną informacje prasową Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, skierowane pod ich adresem po publikacji analizy nt. możliwych zysków elektrowni węglowych w ostatnich miesiącach i prośby do URE oraz ACER o zbadanie czy na rynku energii nie dochodzi do manipulacji.
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Rynek energii wspiera:
Klimat wspiera:
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu