Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Jakie warunki musi spełniać instalacja, by można było ładować z niej samochód elektryczny?

Jakie warunki musi spełniać instalacja, by można było ładować z niej samochód elektryczny?

Jakie minimalne warunki musi spełniać instalacja elektryczna domu, żeby można było z niej ładować samochód elektryczny? Jakie są wymagane parametry gniazdek?

Gniazdko1

Jakie minimalne warunki musi spełniać instalacja elektryczna domu, żeby można było z niej ładować samochód elektryczny? Jakie są wymagane parametry gniazdek?

Minimalne parametry instalacji elektrycznej do ładowania elektryka

Instalacja elektryczna powinna wytrzymać długotrwałe obciążenie prądem o natężeniu 10 amperów (A), co oznacza pobór mocy równy 2,3 kilowata (kW) przy napięciu gniazdka równym 230 woltom (V).

Gniazdko musi posiadać bolec uziemiający i powinno mieć osobną instalację z własnym bezpiecznikiem. W przeciwnym razie jednoczesne ładowanie samochodu i włączenie ogrzewania podłogowego czy piecyka (piekarnika) może doprowadzić do przeciążenia instalacji i wystrzelenia bezpiecznika.
Instalacja, do której podłączony jest samochód elektryczny, nie może być wyposażona w bezpiecznik topikowy (zalecenia producentów).

Gniazdko elektryczne flickrWażne. Ze względu na długotrwałe duże obciążenie prądu, nie wolno stosować mierników prądu wpinanych między gniazdko i przewód – na przykład w celu sprawdzenia, ile auto pobiera mocy. Może to doprowadzić do przegrzania się miernika i pożaru!

Ważne. Należy się upewnić, że gniazdka nie dotyka żadna łatwopalna roleta, zasłona (zdjęcie na górze) ani nie ma przy nim otwartych pojemników z łatwopalnymi cieczami (benzyna rozpuszczalniki). Ze względu na duże natężenie prądu, gniazdko będzie się rozgrzewać, a odłączanie/podłączanie samochodu może powodować iskrzenie.

Gniazdka ładowania w oddzielnych garażach i garażach podziemnych

Samostojące, oddzielne garaże posiadają instalacje elektryczne nieznanego pochodzenia, które były pomyślane do obciążenia żarówkami (oświetlenie) i sporadycznego wykorzystania narzędzi elektrycznych. Dlatego ładowanie samochodu elektrycznego w garażu może być ryzykowne. Im więcej podłączonych do ładowania aut, tym większe ryzyko, że któregoś dnia instalacja zawiedzie

Garaże podziemne z kolei posiadają instalacje elektryczne, które pomyślane są przede wszystkim jako źródło prądu do niewielkich urządzeń (odkurzacze samochodowe, startery, lampki). Zdarza się, że cała instalacja wykonana jest naprędce, bez wymaganego rygoru, który widoczny jest w mieszkaniach. Dlatego ładowanie samochodu elektrycznego w garażu podziemnym należy wcześniej skonsultować z właścicielem budynku.

Polskie ładowarki DC (prądem stałym) w latarniach ulicznych – HIT CZY KIT?

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:

Posłowie uchwalili ustawę o rynku mocy. Niestety stracili okazję żeby lepiej zapoznać się ze stanem polskiej energetyki.

zarowka mozg

Skąd się wzięły najlepsze od lat wyniki finansowe polskiego górnictwa? Kiedy będziemy musieli za nie zapłacić? Wyjaśnia Rafał Zasuń Redaktor naczelny portalu WysokieNapiecie.pl.

rafa film

W Polsce przybędzie 20 mobilnych stacji monitoringu powietrza. W pierwszej kolejności trafią do uzdrowisk. Mają badać powietrze tam, gdzie tego nie robiono lub zaprzestano po złych wynikach. Jest szansa, że w uzdrowiskach takich jak jeleniogórskie Cieplice ponownie będzie badany poziom zanieczyszczeń.

wegiel powietrze jelenia gora

Największa bateria na świecie to magazyn energii Tesli wybudowany w południowej części Australii. Ma 129 megawatogodzin pojemności i ładowany jest za pomocą pobliskiej elektrowni wiatrowej. Hyundai Electric & Energy Systems chce pobić ten rekord: do końca marca przyszłego roku planuje zbudowanie magazynu energii o pojemności 150 megawatogodzin.

Najwiksza-bateria-na-wiecie
Technologie wspiera: