Spis treści
Oczekiwane zamówienia
Celem Fazy 1 jest uzyskanie od zainteresowanych wiążących zamówień, przekładających się na rezerwację odpowiednich mocy regazyfikacyjnych w Fazie 2 procedury. Jest ona planowana na 2. kwartał 2023. Po pierwszej fazie operator oceni, czy zgłoszone zamówienia uzasadniają, żeby w ogóle projekt zaczynać. Jeżeli odpowiedź rynku będzie pozytywna,, Gaz-System będzie mógł zaczął projektowanie całego terminala.
Zgodnie z harmonogramem zgłoszeni będzie można składać do 24 stycznia, wyniki zostaną ogłoszone najdalej do 14 lutego. Podjęcie wstępnej decyzji inwestycyjnej jest planowane w ciągu roku od tego momentu, czyli do lutego 2023.
Terminal od 2028
Zgodnie z informacjami podanymi przez Gaz-System, terminal w Zatoce Gdańskiej ma mieć roczną zdolność regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc., a termin uruchomienia to 1 stycznia 2028.
Operator na razie przyjmuje możliwość wyładunku rocznie do 58 ładunków, nie mniejszych niż 65 tys. m sześć. LNG.
Wszystkie koszty związane z uruchomieniem FSRU co do zasady będą przenoszone w taryfie. Gaz-System zakłada jednak, że koszty falochronu będą finansowane przez Skarb Państwa i nie wejdą do bazy taryfowej.
Czytaj także: Baltic Pipe: przyszły gazociąg spiął brzegi Polski i Danii
FSRU jest nie tylko wynikiem poziomu popytu na gaz w nadchodzących latach, ale także efektem analiz bezpieczeństwa przepływów gazu w sieci przesyłowej. Okazało się, że przy takich ilościach gazu, jakie będą krążyć w sieci w perspektywie dekady, dla zapewnienia bezpieczeństwa dostaw niezbędny jest nowy punkt wejścia gazu do systemu, niezależny od istniejących i powstających, o odpowiednio dużej przepustowości.
FSRU i gazociągi
Projekt zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU, zdolnej przede wszystkim do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu, ale także świadczenia usług dodatkowych. Typowymi usługami tego typu obiektów jest np. przeładunek LNG na bunkierki, albo na inne metanowce, zazwyczaj obsługujące lokalne rynki tzw. small scale LNG.
Pojawienie się takiego terminala w Zatoce Gdańskiej będzie też wymagało odpowiedniej rozbudowy gazociągów przesyłowych. W pierwszej kolejności ma być to 35 km gazociąg Gdańsk-Kolnik, czyli bezpośrednie wyprowadzenie gazu z RFSU do systemu przesyłowego. Wszystkie niezbędne inwestycje infrastrukturalne, związane z pływającym terminalem trafiły już do tzw. specustawy terminalowej.
Gdański terminal na liście PCI
Jak podkreśla Gaz-System, projekt pływającego terminala trafił na czwartą listę projektów o statusie PCI (Projects of Common Interest). Status PCI zdobywają kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii.
Czytaj także: Jak tarcza antyinflacyjna zmieni ceny prądu, gazu i benzyny?