Menu
Patronat honorowy Patronage

Tydzień Energetyka 27.06-4.07

Niskie zainteresowanie premiami w kogeneracji. Sojusz Orlenu z Synhosem. Co napisze Westinghouse o polskim atomie. Wyciekł projekt nowelizacji dyrektywy ETS

Orlen i Synthos – atom za offshore

PKN Orlen i kontrolowany przez Michała Sołowowa chemiczny koncern Synthos podpisały ramową umowę, co do współpracy w obszarze małych reaktorów jądrowych i morskiej energetyki wiatrowej. Szczegóły mają być znane w ciągu trzech miesięcy. Generalnie Orlen ma w jakiś sposób zaangażować się w projekt czy projekty budowy niewielkich reaktorów na potrzeby ośrodków przemysłowych. W zamian za udział Orlenu w przemysłowym atomie Synthos ma wejść w spółkę w offshore.

Synthos w zeszłym roku podpisał z amerykańsko-japońskim GE Hitachi Nuclear Energy list intencyjny ws. rozpoznania możliwości zastosowania reaktora BWRX 300, który na razie jest projektem na papierze. Nawiązał też dialog z polskim dozorem jądrowym. Prezesi obu firm twierdzą, że budowa takiej jednostki w Polsce to kwestia dekady, a sam pomysł nie stanowi konkurencji do PPEJ – programu atomowego państwa.

Co napisze Westinghouse o polskim atomie

Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (dawne PGE EJ1) podpisała z firmą Westinghouse umowę, na mocy której Westinghousewraz z firmą inżynierską Bechtel napiszą dla polskiego rządu raport. PEJ zapłaci pieniędzmi z grantu, które dostała od USTDA – rządowej agencji ds. handlu. A raport ten – przewidziany w polsko-amerykańskiej umowie międzyrządowej – ma się stać dla polskiego rządu podstawą do wyboru partnera do atomu. Obok Westinghouse zainteresowanie partnerstwem wyrażają państwowe koncerny z Francji i Korei Płd.

Zobacz też: Tydzień Energetyka 7 VI – 13 VI

KE planuje rozciągnąć ETS na transport morski i drogowy oraz ogrzewanie

Do mediów wyciekł projekt rewizji dyrektywy ETS, and którym pracuje Komisja Europejska. Wyciek potwierdza wcześniejszej spekulacje. KE planuje nie tylko zaostrzyć regulacje dotyczące emisji z przemysłu, ale także nałożyć schemat handlu uprawnieniami do emisji na sektory transportu morskiego i drogowego oraz ogrzewanie budynków. Rozwiązanie to ma w zamyśle stać się jednym z głównych narzędzi osiągnięcia wyższych celów na 2030. Projekt ma zakładać, że co najmniej połowa z przychodów, generowanych przez transport i sektor budynków ma być redystrybuowana do gospodarstw domowych o niskich dochodach. Co do przemysłu, rewizja przewiduje koniec darmowych uprawnień, ponieważ sektor ten ma być chroniony przez CBAM – graniczy podatek węglowy. Oficjalne projekt ma zostać ujawniony 14 lipca.

Zobacz też: Tydzień Energetyka 12-19.06 2021

Niskie zainteresowanie premiami kogeneracyjnymi

27% oferowanego wolumenu energii elektrycznej za 22% budżetu – to wynik aukcji na premię dla energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji dla dla nowych i znacznie zmodernizowanych źródeł o mocy elektrycznej od 1 do 50 MW. Jak poinformował Urząd Regulacji Energetyki, aukcję wygrało 7 z 8 złożonych ofert. Oferenci oczekiwali premii w wysokości od 37 do 147 zł do każdej MWh z CHP. Dostaną od 18,76 do 147 zł za MWh, wypłacane w latach 2022-2039. Pójdzie na to 451 mln zł z możliwych do rozdysponowania 2 mld zł. Sprzedany wolumen energii elektrycznej to 4,8 TWh z oferowanych 18 TWh. W aukcji zadziałała reguła „wymuszenia konkurencji”, zgodnie z którą wygrywają uczestnicy, których oferty łącznie nie przekroczyły 100 proc. wartości lub ilości energii elektrycznej określonej w ogłoszeniu o aukcji i 80 proc. ilości energii elektrycznej objętej wszystkimi ofertami.

Zobacz też: Tydzień Energetyka 20-27 VI

Zielone technologie rozwijają:
Materiał Partnera
Impact Clean Power Technology S.A., wiodący dostawca systemów bateryjnych dla transportu w Europie rozszerza swoją ofertę o magazyny stacjonarne dla trakcji. Wykorzystując 15-letnie, unikalne doświadczenie w projektowaniu i produkcji baterii do wielu różnych aplikacji heavy duty, firma rozpoczęła wdrożenia również na rynku trakcji stacjonarnej. W ramach konsorcjum z firmą Mysoft, Impact zrealizował pierwszy projekt magazynu energii dla PKP Energetyka. Magazyn został zbudowany niedaleko kolejowego przystanku osobowego w Garbcach na Dolnym Śląsku (gmina Żmigród), gdzie pełni funkcję stabilizującą dla sieci trakcyjnej, pozwala na chwilowe ograniczenie mocy szczytowej oraz stanowi źródło awaryjnego zasilania. Obiekt jest pierwszym z ok. 300, których budowę planuje PKP Energetyka, realizująca Program Zielona Kolej.
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera:
„Mój elektryk” rusza – ogłosił NFOŚiGW. Dopłat do aut elektrycznych na razie otrzymają tylko klienci indywidualni kupujący nowy samochód całkowicie elektryczny o wartości do 225 tys. zł brutto. Trzeba będzie jednak spełnić kilka warunków. Co, jak, kiedy i ile? Tłumaczymy krok po kroku.
Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:
Kierował piątym największym koncernem elektroenergetycznym w Polsce w czasach rządów kilku premierów. Dłużej niż jakikolwiek prezes państwowego koncernu elektroenergetycznego, bo w sektorze prywatnym zmiany nie zachodzą w tempie kalendarza wyborczego. Zapytaliśmy go m.in o to, kiedy zrozumiał, że węgiel nie ma przyszłości i w jaką gałąź energetyki zainwestowałby milion euro.
Businessman on blurred background using 3D rendering stock exchange datas and charts
Odnawialne źródła energii mogą w przyszłości pomóc w obniżeniu kosztów utrzymania rozwijającej się sieci drogowej. Jak dowiedział się portal WysokieNapiecie.pl, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w najbliższych miesiącach pilotażowo ująć w przetargu na budowę nowej drogi wykonanie instalacji fotowoltaicznej.
fot. GDDKiA
Fotowoltaikę wspiera:
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera: