PGE rezygnuje z ładowania samochodów elektrycznych

PGE rezygnuje z ładowania samochodów elektrycznych

Polska Grupa Energetyczna nie chce już rozwijać sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych i szuka chętnego na ich przejęcie. PGE i 4Mobility stracą na rzecz GDDKiA wadium za ładowarki, których nie wybudują już przy autostradach A1, A2 i A4 – ustaliło WysokieNapiecie.pl.

Konsorcjum PGE Nowa Energia i 4Mobility 6 lipca zrezygnowało z podpisania z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umów dzierżawy nieruchomości pod stacje ładowania na MOP-ach przy autostradach A1, A2 i A4 – poinformował portal WysokieNapiecie.pl rzecznik prasowy GDDKiA Szymon Piechowiak. Jak dodał, dyrekcja jeszcze w tym roku ponownie chce zaoferować dzierżawę tych miejsc pod stacje ładowania innym zainteresowanym.

To oznacza, że PGE Nowa Energia, czyli spółka powołana do rozwijania nowych produktów i usług w koncernie PGE oraz 4Mobility, czyli dostawca usług carsharingu, w którego przed rokiem zainwestowało PGE, stracili 50 tys. zł wadium na rzecz GDDKiA. Kierowcy "elektryków" dłużej poczekają natomiast na sześć szybkich stacji ładowania na MOP-ach: Skoszewy (po obu stronach A1), Ciosny (po obu stronach A2), Prószków (A4) i Krajków Północ (A4).

PGE rezygnuje z elektromobilności

To jednocześnie pierwszy jasny sygnał, że PGE rezygnuje z rozwijania się w obszarze elektromobilności. Chociaż aktualna strategia koncernu wciąż zakłada, ze „wśród nowych rozwiązań technologicznych będących w obszarze zainteresowania Grupy PGE są m.in. magazyny energii, elektromobilność, technologia power to gas, skroplony gaz ziemny - LNG, energetyka rozproszona, inteligentne rozwiązania zintegrowane oraz budowa instalacji zgazowania węgla”, to w praktyce PGE wycofuje się z tych inwestycji. Spółka zamyka projekty rozwojowe i zwalnia odpowiedzialnych za nie ludzi. Część z nich sama ze spółki już odeszła lub właśnie szuka nowej pracy. Cięcia mają ograniczyć koszty jej funkcjonowania.

To o tyle zaskakujące, że jeszcze na początku roku PGE miała najbardziej ambitne plany rozwoju stacji ładowania e-samochodów w Polsce. Do końca tego roku chciała oddać kierowcom aut elektrycznych 283 nowe punkty ładowania i stać się tym samym drugą największą sieci w kraju.

− PGE odstąpiła od realizacji inwestycji w obszarze elektromobilności w związku z realizowanym w Grupie PGE procesem optymalizacji zadań i projektów – poinformowało nas biuro prasowe spółki. − PGE podjęła działania mające na celu pozyskanie nowego partnera i przekazania projektu w ręce wiarygodnego kontrahenta, który będzie go kontynuował. Rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych pozostaje projektem spoza podstawowej działalności Grupy PGE, stąd podjęte decyzje o niekontynuowaniu dalszych działań w tym obszarze – dodała spółka.

Kto przejmie stacje ładowania PGE?

Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, ze zainteresowany przejęciem stacji ładowania PGE jest m.in. GreenWay, ale największy operator takich stacji w Polsce nie otrzymał jeszcze żadnego zaproszenia do rozmów ze strony PGE. Chęci na przejęcie nie ma natomiast zielonogórska Ekoenergetyka, która – choć też wygrała kilka lokalizacji na MOP-ach i podpisała już umowy z GDDKiA na ich realizację – to chce rozwijać się głównie w oparciu o duże huby kilku superszybkich ładowarek w jednym miejscu, pod marką Ekoen.

Najbardziej prawdopodobnym przejmującym stacje PGE jest inny państwowy koncern – Orlen. Płocka spółka buduje dużą sieć stacji ładowania, głównie na swoich stacjach benzynowych i najprawdopodobniej za chwilę wchłonie sieć ładowarek Energi, którą niedawno przejęła.

Opłaty za ładowanie na wszystkich stacjach PGE od września

Chociaż PGE nie chce już rozwijać sieci ładowarek, to nie rezygnuje z planów wprowadzenia opłat za korzystanie z już istniejącej infrastruktury. Od 31 lipca trzeba płacić za ładowanie e-samochodów na stacjach PGE w Warszawie, Siedlcach i Lublinie, a od 11 sierpnia także w Łodzi, Bełchatowie, Rogowcu, Rzeszowie i Arłamowie.

− Planowane jest wprowadzenie opłat na wszystkich stacjach do końca sierpnia br. zgodnie harmonogramem – poinformowało portal WysokieNapiecie.pl biuro prasowe spółki.

E-mobilność napędza

Zobacz także...

New Energy Forum

Redakcja WysokieNapiecie.pl

Europejski Zielony Ład (EZŁ) to olbrzymia szansa dla rozwoju regionu Europy Środkowo-Wschodniej, ale również spore wyzwanie. 16 września podczas New Energy Forum – wydarzenia...

Komentarze

Patronat honorowy

Partnerzy portalu

PSE