Spis treści
Ministerstwo Klimatu pracuje nad rozporządzeniem, które określi poziom dofinansowania dla osób fizycznych kupujących elektryczne auta. Początkowo miało to być nawet 37,5 tys. zł, przy górnym limicie ceny auta 124 tys. zł. Przygotowane w ubiegłym roku przez resort energii stawki uznano za zbyt wysokie i prawdopodobnie ostatecznie dotacje będą dwa razy niższe. Prace nad nowelizacją rozporządzenia obejmują też uproszczenie procedur, ograniczenie fiskalizacji oraz wprowadzenie wniosków elektronicznych i papierowych. Projekt nowego rozporządzania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu resort klimatu miał przygotować w kwietniu. Tak się nie stało.
Dopłaty do samochodów elektrycznych z programu „Zielony samochód” – PRZEWODNIK
Zamiast czekać na decyzję Ministerstwa Klimatu w niektórych województwach można już teraz sięgać po dotacje na zakup elektrycznego pojazdu. Warunki dofinansowania są zachęcające, ograniczeniem jest jednak miejsce zamieszkania.
W Zachodniopomorskiem umorzenie pożyczki do 30 tys. zł
Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego mogą do końca czerwca składać wnioski o dofinansowanie ich proekologicznych wydatków. Program pożyczek dla osób fizycznych uruchomił w połowie kwietnia Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Budżet to 3 mln zł. Lista dofinansowanych przedsięwzięć obejmuje między innymi zakup pojazdów o napędzie elektrycznym (linia A3).
Finansowane pojazdy muszą być fabrycznie nowe i muszą posiadać pisemną, minimum dwuletnią gwarancję producenta. Dofinansowany pojazd musi zostać zarejestrowany na terenie województwa zachodniopomorskiego, ale nie dotyczy to pojazdów niewymagających rejestracji. Z programu można dostać dofinansowanie także na elektryczne skutery i rowery elektryczne. Jako załączniki do wniosku składa się oświadczenie o zamieszkaniu na terenie województwa zachodniopomorskiego – tu musi być stałe miejsce zameldowania.
Czytaj także: Opłata za CO2 będzie doliczana do ceny paliwa?
Maksymalny koszt kwalifikowany w przypadku pojazdu elektrycznego wynosi 150 tys. zł. Nie jest to górny limit cenowy auta, a tylko limit, do jakiego można wziąć z WFOŚiGW preferencyjną pożyczkę na jego zakup. Koszt kwalifikowany w przypadku skutera wynosi 15 tys. zł, a roweru – 7 tys. zł. Finansowany jest nie tylko zakup pojazdu ale też akcesoriów niezbędnych do jego eksploatacji (np. kabla do ładowania, ładowarki garażowej). Do wniosku o pożyczkę należy dołączyć kartę katalogową lub ofertę cenową pojazdu, która zawiera informacje techniczne, parametry baterii i wykaz akcesoriów.
Oprocentowanie 5-letniej pożyczki wynosi 2 proc. w skali roku. Można ubiegać się o umorzenie po spłacie 80 proc. sumy pożyczki. Maksymalnie można dostać do 30 tys. zł w ramach umorzenia.
Śląsk: umorzenie nawet do 3 mln zł
Zgodnie z zasadami udzielania dofinansowania obowiązującymi w WFOŚIGW w Katowicach fundusz finansuje też zadania związane z elektromobilnością, w tym wymianę przez osoby prawne pojazdów na pojazdy elektryczne. Dofinansowanie na ten cel udzielane jest na zasadach ogólnych, tj. preferencyjnej pożyczki z możliwością jej częściowego umorzenia. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest likwidacja aktualnie eksploatowanego pojazdu i zakup pojazdu o napędzie elektrycznym.
– Obecnie w Funduszu obowiązują trzy warianty umorzenia, które w zależności od opcji może wynosić: do 10 proc. – bez warunku przeznaczenia umorzonej kwoty na nowe zadanie ekologiczne, do 35 proc. – w przypadku przeznaczenia umorzonej kwoty na realizacje nowego zadania ekologicznego, oraz do 45 proc. wykorzystanej kwoty pożyczki pod warunkiem przeznaczenia umorzonej kwoty w całości na fizyczną likwidację źródła ciepła zasilanego paliwem stałym i zastąpienie go źródłem energii odnawialnej lub podłączeniem do sieci cieplnej – wyjaśnia Tomasz Bednarek, prezes WFOŚiGW w Katowicach.
O umorzenie może się starać każdy beneficjent, który w szczególności zrealizował zadanie zgodnie z umową, zachował jego efekty ekologiczne oraz dokonał terminowej spłaty co najmniej 50 proc. wykorzystanej pożyczki. Kwota umorzenia nie może przekroczyć jednak 3 mln zł.
Preferencyjne pożyczki na elektryczne auta dla firm i samorządów
Jak się okazuje, także w innych WFOŚiGW udzielane są pożyczki na proekologiczne przedsięwzięcia, w tym zakup pojazdów elektrycznych oraz budowę, zakup i montaż stacji do ładowania. Dotyczy to spółek prawa handlowego i innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Sprawdziliśmy, że taka możliwość istnieje w województwie świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.
Czytaj także: Dopłaty do aut elektrycznych będą niższe?
Pożyczki udzielane przez WFOŚiGW mają preferencyjne oprocentowanie (zwykle 2-3 proc. ) i można starać się o ich częściowe umorzenie. Nie ma górnego limitu środków, o jakie można wnioskować, za to są zwykle limity umorzenia. Jak podaje WFOŚiGW w Kielcach, w przypadku podmiotów sektora finansów publicznych i przedsiębiorców świadczących usługi transportu osobowego umorzenie może wynieść do 15 proc., a dla pozostałych przedsiębiorców – do 10 proc. pożyczki. W poprzednich latach z dofinansowania zakupu pojazdów elektrycznych udzielanego przez WFOŚiGW w Olsztynie skorzystała firma Infoglasbar.
Zawsze można próbować…
W pozostałych województwach WFOŚiGW nie chwalą się dofinansowaniem zakupu pojazdów elektrycznych i głównie skupiają się na realizacji programu Czyste Powietrze. WFOŚiGW w swoich programach skierowanych do przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego mają jednak wpisane wsparcie transportu przyjaznego środowisku. Warto więc śledzić ogłaszane przez fundusze nabory oraz bezpośrednio próbować dowiedzieć się, czy jest szansa na uzyskanie dofinansowania i umorzenie potem części pożyczki.
– Nie mamy bezpośrednio wpisanego wsparcia zakupu aut elektrycznych, ale można próbować dostać pożyczkę na takie przedsięwzięcie. Warunkiem jest udokumentowanie efektu ekologicznego czyli zmniejszenie emisji, co jest do udowodnienia w przypadku zamiany starej floty samochodowej na pojazdy elektryczne. Do tej pory nie mieliśmy jednak takich wniosków – mówi portalowi WysokieNapiecie.pl jeden z urzędników z województwa mazowieckiego.
Zobacz także: RANKING największych sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce