Menu
Patronat honorowy Patronage

Rząd tnie dopłaty do samochodów elektrycznych

O połowę, do niespełna 19 tys. zł rząd obetnie maksymalną wartość dotacji na zakup nowych samochodów elektrycznych – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl. Szykowaną zmianę potwierdza minister klimatu Michał Kurtyka. Z dotacji skorzysta natomiast więcej chętnych – ponad 4 tys. w tym roku.

Zamiast maksymalnych 37,5 tys. zł dopłaty, klienci indywidualni kupujący samochody elektryczne będą mogli liczyć jedynie na połowę z tego. Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, że rząd zamierza zmienić rozporządzenie w sprawie dopłat tak, aby maksymalna kwota dotacji wyniosła 18750 zł, a maksymalny poziom wsparcia pozostał na poziomie 30 proc. wartości samochodu. Bez zmian pozostać ma maksymalna cena auta, do jakiej będzie można uzyskać dopłatę – 125 tys. zł brutto.

– Rzeczywiście przygotowywana jest nowelizacja rozporządzenia. Najprawdopodobniej wsparcie wyniesie poniżej 20 tys. zł. Dzięki temu z pomocy skorzysta więcej zainteresowanych. Trzeba też pamiętać, ze dotychczasowe limity ustalane były w 2018 roku, gdy ceny aut elektrycznych na rynku były sporo wyższe – tłumaczy w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl minister Michał Kurtyka.

Zobacz także: Dopłaty do samochodów elektrycznych będą niższe? Rząd „weryfikuje kwoty”

Przy nowym poziomie wsparcia, wynoszącym maksymalnie 30 proc. wartości auta, ale nie więcej niż 18,75 tys. zł, najtańsze auto elektryczne na polskim rynku – Skodę Citigo-e, kosztującą przynajmniej 81,9 tys. zł – będzie można realnie nabyć za 63 150 zł brutto.

Na pocieszenie rząd zrezygnował natomiast z pobierania podatku dochodowego od dotacji, który wynosiłby 17 lub 32 proc. Nowelizację o PI i CIT w najbliższych dniach powinien podpisać prezydent.

Na koncie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu leży dziś ponad 300 mln zł. Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, że klienci indywidualni kupujący auta elektryczne będą mieć do dyspozycji niespełna jedną trzecią tego. Przy wykorzystaniu maksymalnego poziomu wsparcia, powinno wystarczyć na dopłaty do nieco ponad 4 tys. samochodów elektrycznych w tym roku. Przy zmniejszonym poziomie wsparcia wykorzystanie pełnej alokacji przez klientów indywidualnych może się jednak nie udać. Z reszty pieniędzy współfinansowane będą inwestycje przedsiębiorców i samorządów.

Zobacz także: Rząd zwracał do 50% ceny auta, bo gorzej było tylko w Albanii

Jednak także i dla biznesu rząd szykuje zmianę zasad wsparcia. Oprócz niższej kwoty maksymalnego wsparcia, możliwe są jeszcze inne zmiany. Minister Michał Kurtyka, który ma wkrótce przejąć dział elektromobilność od ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, chce w pierwszej kolejności elektryfikować te branże, które najczęściej wykorzystują samochody w miastach, a więc np. taksówki. To będzie oznaczać, że start programów pomocowych dla biznesu opóźni się o kilka miesięcy, bo każdą zmianę rozporządzenia rząd będzie musiał ponownie notyfikować Komisji Europejskiej.

Zobacz także: Dopłaty do firmowych zakupów aut elektrycznych i budowy stacji ładowania poczekają

Rządowe wsparcie instalacji fotowoltaicznych montowanych przez spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe rusza jako pilotaż WFOŚiGW w Poznaniu. Słoneczne dachy, czyli odpowiednik programu „Mój prąd” dla mieszkańców bloków, ma później objąć całą Polskę. Oto przewodnik po dotowanych pożyczkach na fotowoltaikę w budynkach wielorodzinnych.
Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe nie otrzymają dopłat do paneli słonecznych, na wzór programu „Mój prąd”, ale dostaną preferencyjne pożyczki na instalacje fotowoltaiczne. Oprocentowanie ma być tak niskie, aby panele spłaciły się z samych oszczędności na zakupie prądu. Prezes NFOŚiGW tłumaczy jak ma wyglądać program.