Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. PGE chce produkować ładowarki do aut elektrycznych

PGE chce produkować ładowarki do aut elektrycznych

Polska Grupa Energetyczna oprócz prądu i ciepła chce produkować także stacje ładowania do samochodów elektrycznych – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl. PGE przygotowuje się do założenia spółki celowej z poznańskimi zakładami Cegielskiego. Pierwsze stacje mają stanąć już w przyszłym roku.

tech ev ladowarka vw

Polska Grupa Energetyczna oprócz prądu i ciepła chce produkować także stacje ładowania do samochodów elektrycznych – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl. PGE przygotowuje się do założenia spółki celowej z poznańskimi zakładami Cegielskiego. Pierwsze stacje mają stanąć już w przyszłym roku.

tech ev ladowarka vwNajwiększy koncern energetyczny w Polsce chce powołać spółkę celową wspólnie z H. Cegielski-Poznań. PGE ma objąć w niej większość udziałów za wkład finansowy, a HCP ma wnieść do nowej spółki technologię – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl.

Joint venture państwowych koncernów ma zająć się produkcją trzech rodzajów ładowarek – szybkich do autobusów miejskich oraz szybkich i wolnych do aut osobowych. Wszystkie mają opierać się na technologii, do której prawa mają zakłady Cegielskiego – węgliku krzemu. Tę samą technologię HCP chce wykorzystać także w napędach do aut elektrycznych Ursusa (zobacz: Elektryczny VW będzie produkowany w Polsce?).

Jak tłumaczy w rozmowie z WysokieNapiecie.pl osoba zbliżona do sprawy, jeżeli formalności związane z powołaniem nowej spółki i przystąpieniem do niej PGE udałoby się zakończyć w tym roku, to beta-testy nowych ładowarek mogłyby ruszyć w kilku miejscach w kraju już wiosną 2018 roku, a produkcja krótkich serii nawet na przełomie 2018 i 2019 roku.

Współpraca z Cegielskim wpisałaby się w projekt „e-Mobility”, w ramach którego PGE chce testować m.in. usługi szybkiego ładowania aut elektrycznych w ogólnodostępnych punktach w kilku polskich miastach – m.in. Krakowie, Łodzi, Lublinie i Rzeszowie.

Jak mówił niedawno w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Tomasz Jarmicki, dyrektor Biura Badań i Innowacji PGE, spółka jeszcze w tym roku chce uruchomić pierwszą z kilkunastu ładowarek, które pozwolą jej zebrać doświadczenie w tym obszarze.

To oznacza, że pierwsza stacja ładowania nie zostanie jeszcze dostarczona z zakładów Cegielskiego, ale nawet kilka z instalowanych w przyszłym roku, może już pochodzić z Poznania.

HCP z PGE wchodzą na zupełnie nowy, ale stosunkowo młody rynek, na którym nowicjusze wciąż mają spore szanse na rynkowy sukces. Co ciekawe, w Polsce – chociaż mamy jedną z najsłabiej rozwiniętych sieci ładowania w Unii Europejskiej (zobacz: Na wakacje autem elektrycznym? Udało się, ale…)– powoli tworzy się ładowarkowe zagłębie. Oprócz technologii opracowywanej przez Cegielskiego w Poznaniu, niemal całe oprogramowanie do ładowarek światowego lidera w tej dziedzinie – ABB – tworzone jest w globalnym centrum rozwoju oprogramowania tego koncernu w Krakowie.

Z kolei w Zielonej Górze rozwija się polska konkurencja dla globalnych marek w obszarze ładowania autobusów elektrycznych. Ekoenergetyka dostarczyła już sto takich ładowarek do ponad 20 miast w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii i Turcji. Tylko w tym roku firma zainstaluje 50 ładowarek i uczestniczy w przetargach na dostawę do kolejnych miast – wylicza Natalia Kozdra, rzeczniczka spółki.

Zgodnie z rządowym programem rozwoju elektromobilności, już w 2020 r. mamy mieć w Polsce 6 tys. ładowarek standardowych. Chodzi o stacje wolniejsze, którymi ładuje się baterię osobowego auta elektrycznego do pełna w ciągu kilku godzin. Dodatkowo powstać ma 400 ładowarek szybkich, pozwalających na doładowanie baterii prądem stałym – nawet kwadrans takiego ładowania powinien pozwolić na pokonanie kolejnych 100 km. Ministerstwo Energii szacuje, że koszt budowy takiej sieci ładowania wyniesie ok. 500 mln zł.

Zobacz także: Stacje ładowania aut na prąd: ile to kosztuje?

Resort chce, aby stacje ładowania i baterie samochodów elektrycznych działały także w drugą stronę – w sytuacjach napiętego bilansu oddawały przez chwilę energię z powrotem do sieci. Na razie na rynku brakuje i ładowarek, i samochodów, które to umożliwiają. Nad takimi rozwiązaniami pochylają się już jednak producenci i potencjalni operatorzy ładowarek. PGE Dystrybucja analizuje możliwości wykorzystania takiego rozwiązania we własnej sieci dystrybucyjnej.

Biznes związany z elektromobilnością to nie jedyny nowy obszar, którym PGE chce się zająć w najbliższym czasie. Na Forum Ekonomicznym w Krynicy Piotr Czak, prezes PGE Ventures ogłosił rozpoczęcie programu skautingowego dla startupów zarówno z obszaru szeroko pojętej energetyki, jak i innych, którymi państwowy czempion może być zainteresowany. Koncern ogłosił także nazwę nowej linii biznesowej – PGE Energia Ciepła – która na bazie aktywów przejmowanego EDF ma się zająć rozwojem skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła sieciowego.


6 września o 14:25 w Krynicy – panel WysokieNapiecie.pl „Nowe technologie w energetyce”

O innowacjach w energetyce porozmawiamy na panelu organizowanym przez WysokieNapiecie.pl na Forum Ekonomicznym w Krynicy dzisiaj – 6 września o godz. 14:25, w Starym Domu Zdrojowym, budynek E – sala Telewizyjna.

Uczestnikami dyskusji moderowanej przez Rafała Zasunia, redaktora naczelnego WysokieNapiecie.pl będą:

  •     Michał Kurtyka, wiceminister energii,
  •     Piotr Czak, prezes PGE Ventures,
  •     Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte,
  •     Grzegorz Należyty, członek zarządu i dyrektor generalny Branży Power and Gas w Siemensie,
  •     Grzegorz Nowaczewski, CEO Virtual Power Plant
  •     Jaime Ruiz Huescar, ekspert z Agencji Energii Regionu Murcia w Hiszpanii

Transmisja panelu będzie dostępna także na stronie głównej WysokieNapiecie.pl

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:

Niemcy planują stworzenie wielkiego magazynu energii dla swojej stolicy. Ma być wystarczająco duży, aby wystarczył na godzinę funkcjonowania trzymilionowego miasta.

tech magazyny moc 2017
Technologie wspiera:

W piątek odbyła się synchronizacja największego bloku energetycznego w Polsce i jednej z największych takich instalacji węglowych na świecie. Tego rekordu w Polsce prawdopodobnie już nikt nie przebije. Dzięki inwestycji za ponad 6 mld zł i akwizycji za 1,3 mld zł Enea podwoi także swój udział w produkcji prądu w Polsce.

wegiel kozienice 1075

Kolejny raz nasz portal będzie współgospodarzem panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Porozmawiamy o tym czy polska energetyka może być innowacyjna i jak na tym zarobić. 

krynica 2016 panel
Technologie wspiera:

Redaktor WysokieNapiecie.pl odpowiada na pytania dotyczące artykułu opublikowanego w tygodniku "Sieci" - "OZE – energetyczny przekręt wart miliardy?".

radio wmediach