Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Auta elektryczne napędzą popyt na prąd

Auta elektryczne napędzą popyt na prąd

W 2040 r. 54 proc. nowych samochodów będzie miało napęd elektryczny - przewiduje w najnowszym raporcie Bloomberg New Energy Finance i zaznacza, że aktualna prognoza jest o 19 pkt proc. wyższa od ubiegłorocznej. BNEF prognozuje, że łączna sprzedaż samochodów wyniesie wówczas ok. 120 mln sztuk rocznie - o połowę więcej niż przewidywał jeszcze rok temu.

tech ev sprzeda1Q2017

W 2040 r. 54 proc. nowych samochodów będzie miało napęd elektryczny – przewiduje w najnowszym raporcie Bloomberg New Energy Finance i zaznacza, że aktualna prognoza jest o 19 pkt proc. wyższa od ubiegłorocznej. BNEF prognozuje, że łączna sprzedaż samochodów wyniesie wówczas ok. 120 mln sztuk rocznie – o połowę więcej niż przewidywał jeszcze rok temu.

tech ev sprzeda1Q2017Według BNEF, rosnącej sprzedaży EV sprzyjać ma spadek cen takich pojazdów. A auta będą tanieć, bo spadać będą ceny baterii. Od 2010 r. do dziś cena litowo-jonowej baterii w przeliczeniu na jedną kWh zgromadzonej w nich energii spadła o 73 proc., czyli ok. 270 dolarów. Analitycy prognozują, że do 2030 r. zmniejszy się o kolejne ponad 70 proc., czyli do ok. 73 dolarów.

‒ Ceny baterii spadają szybciej niż ludziom się wydaje ‒ twierdzi Colin McKerracher, analityk BNEF.

Zauważalny wzrost sprzedaży aut elektrycznych ma zacząć się w drugiej połowie następnej dekady, gdy cena samochodu elektrycznego będzie niższa niż auta z napędem spalinowym. Ich szacunki mówią, że w 2020 r. auta elektryczne na baterią i hybrydowe będą miały ok. 3 proc. udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych, pięć lat później będzie to 8 proc., a w 2030 r. już 24 proc. W ciągu najbliższych pięciu lat sprzedaż EV i PHEV ma wzrosnąć z łącznie ok. 700 tys. sztuk w 2016 r. do 3 mln w 2021 r.

Za pięć lat EV i PHEV mają mieć ok. 5 proc. udział w sprzedaży nowych samochodów w Europie i po 4 proc. w USA i Chinach. Długoterminowa prognoza mówi, że w 2040 r. w Europie auta elektryczne będa miały 67 proc. udział w rynku nowych samochodów, w USA – 58 proc., zaś w Chinach – 51 proc.

Wzrost udziału EV i PEHV w sprzedaży nowych samochodów znajdzie odzwierciedlenia w ich udziale w światowej flocie pojazdów. BNEF prognozuje, że w 2020 r. będa one stanowiły ok. 1 proc. z niemal 1,2 mld wszystkich aut jakie wówczas będą jeździły po drogach świata. 10 lat później ma to być 7 proc. z ok. 1,4 mld sztuk, zaś w 2040 r. – 33 proc. z 1,6 mld samochodów na świecie. Analitycy BNEF szacują, że za 23 lata dzięki samochodom elektrycznym zużycie ropy spadnie o 8 mln baryłek dziennie (dziś Arabia Saudyjska eksportuje 7 mln baryłek ropy dziennie), zaś zapotrzebowanie na prąd zwiększy się o 5 proc. Auta elektryczne będą wówczas konsumowały na świecie 1800 TWh prądu rocznie, czyli 300 razy więcej niż w 2016 r.

W ślad za wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych będzie rosła produkcja baterii litowo-jonowych. O ile w 2016 r. wszystkie fabryki baterii na świecie były w stanie wyprodukować baterie gromadzące łącznie 90 GWh energii (dziś są to już 103 GWh) to w 2021 r. ma to być już 273 GWh. Przewiduje się, że w najbliższych pięciu latach z każdym rokiem będzie rosło znaczenie Chin w produkcji baterii i w 2021 r. sięgnie 65 proc., co oznacza, że będzie o 10 pkt proc. wyższe niż w 2017 r.

Część analityków i komentatorów twierdzi, że prognozy BNEF są bardzo śmiałe i dużo bardziej optymistyczne niż np. Międzynarodowej Organizacji Energii. Inni zwracają uwagę, że ostatnie deklaracje koncernów motoryzacyjnych i rządów uwiarygodniają wizję analityków.

Kilka dni przed tym, jak ukazał się raport BNEF Volvo ogłosiło, że od 2019 r. każdy nowy model samochodu produkowanego przez tę firmę będzie miał albo silnik elektryczny, albo hybrydowy. Dzień później rząd Francji zasygnalizował, że w 2040 r. chciałby wstrzymać sprzedaż nad Sekwaną aut z silnikami benzynowymi lub diesla. Jednocześnie zaznaczono, że nie oznacza to zakazu ich produkcji we Francji. Mogłyby być produkowane na eksport.

Volvo i Francja nie są jedynymi. Elżbieta II w mowie tronowej, w której przedstawiała program nowego brytyjskiego rządu zapowiedziała, że w 2050 r. „niemal wszystkie” samochody osobowe i dostawcze będą zeroemisyjne. Rząd Chin chce, by w 2025 r. samochody z napędem alternatywnym miały ⅕ udziału w szacowanej na 35 mln aut rocznie sprzedaży w Państwie Środka.

Wszelkie zapowiedzi w połączeniu z oczekiwanym spadkiem cen EV tworzą masę krytyczną, która może pchnąć ten segment rynku do przodu i uczynić realnymi prognozy Tesli o sprzedaży 1 mln aut elektrycznych rocznie w 2020 r. i ambicje Volkswagena, by w 2025 r. sprzedawać milion EV rocznie.

Ryzykiem dla prognoz BNEF jest ewentualne wycofanie się rządów z ulg podatkowych lub dotacji dla nabywców elektryków. Jak są one ważne w czasie, gdy cena samochodu elektrycznego jest wyraźnie wyższa niż auta z silnikiem spalinowym dobitnie pokazały przykłady Danii i Hongkongu, gdzie cofnięcie ulg natychmiast doprowadziło do gwałtownego załamania sprzedaży elektryków. Ryzykiem jest też wolniejsze od spodziewanego tempo spadku cen aut.

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:

Za 1,3 mld zł poznańska spółka może postawić nową jednostkę opalaną śmieciami. Blok planował jeszcze poprzedni właściciel elektrowni w Połańcu, francuski Engie.

tech spalarnie odpadow polska
Technologie wspiera:

Chiny coraz poważniej traktują walkę z zanieczyszczeniem środowiska i zmianami klimatu. Rząd wstrzymuje budowę stu elektrowni węglowych, promuje energetykę odnawialną i atom, a powołany przez Chiny międzynarodowy bank AIIB kończy z finansowaniem węgla. I choć Pekin zamknął właśnie ostatnią elektrownię węglową, to w innych prowincjach w ciągu 4 lat ma ich powstać więcej, niż pracuje dziś w całej Unii Europejskiej.

rynek chiny europa energia3-01

Bartłomiej Derski odpowiada na pytanie, dlaczego amerykanie tak chętnie chcą sprzedawać Polsce gaz z łupków?

W tym roku powinna zapaść pozytywna decyzja o budowie kopalni, która wydłuży pracę największej polskiej elektrowni – poinformował wiceminister energii. Na drodze mogą jednak stanąć miliardowe koszty.

wegiel brunatny