Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Prawo(OLE)
  4. >
  5. Dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bliżej niż dla firm

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bliżej niż dla firm

Ministerstwo Energii notyfikowało już Brukseli projekt rozporządzenia określającego zasady wsparcia dla osób fizycznych, kupujących samochody elektryczne, w tym maksymalną cenę zakupu pojazdu. Przepisy mogą wejść w życie szybciej, niż analogiczne zasady wsparcia dla firm.
doplaty samochodow-elektrycznych

W czwartek, 31 października, Polska notyfikowała Komisji Europejskiej projekt rozporządzenia określającego zasady wypłaty wsparcia dla samochodów w 100% elektrycznych kupowanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Ze względu na techniczny charakter przepisów, nie obejmuje ich procedura standstill, a więc rozporządzenie może zostać przyjęte bez czekania na decyzję UE.

Rozporządzenie wydaje Minister Energii w porozumieniu z Ministrem Finansów. To oznacza, że te przepisy mogą wejść w życie szybciej, niż analogiczne zasady wsparcia dla firm i instytucji, które podpisać musi kilku ministrów, w tym minister przedsiębiorczości i rozwoju, która analizuje przepisy dla firm od ponad miesiąca.

W przypadku wsparcia dla osób fizycznych ME utrzymało, krytykowane przez organizacje branżowe, limity wsparcia. FNT dopłaci jedynie do elektrycznych samochodów osobowych (kategorii M1), których cena zakupu nie przekroczy 125 tys. zł brutto.

Niski limit cenowy, pomimo początkowego sceptycyzmu (także w naszej redakcji), rzeczywiście mogła jednak wywrzeć pewną presję na rynek. Poza najmniejszymi autami z segmentu A (elektrycznymi smartami i bliźniaczymi VW e-UP oraz Skodą Citygo-e) w limicie cenowym, rzutem na taśmę, zmieści się także kilka aut segmentu B. Ceny bliźniaczych Opla Corsy-e oraz Peugeota e-208 zaczną się tuż poniżej tej kwoty, choć w obu przypadkach za tę cenę do dyspozycji klientów będzie tylko… jeden kolor nadwozia (pomarańczowa Corsa-e lub żółte e-208). Najprawdopodobniej z ceną poniżej tej wartości zejdzie także Renault z nowym ZOE. W widełkach nie zmieści się już jednak najprawdopodobniej żaden model auta kompaktowego.

Resort utrzymał także maksymalny poziom (do 30% ceny zakupu) i kwotę dofinansowania (do 37,5 tys. zł brutto). Złagodził jednak wymogi dotyczące zabezpieczenia zwrotu pomocy w przypadku naruszenia zasad wsparcia. Zgodnie z pierwotna wersją projektu kupujący miał przedstawić np. gwarancję bankową, aval lub zrobić zastaw.

ME wydłużyło jednocześnie z jednego roku do dwóch lat okres trwałości, w którym beneficjent pomocy nie będzie mógł odsprzedać pojazdu, a także będzie zobowiązany do jego ubezpieczenia polisami AC i OC. W przeciwnym razie będzie zobowiązany do zwrotu wsparcia. NFOŚiGW jednocześnie zagwarantował sobie „prawo kontrolowania sposobu wykorzystania udzielonego wsparcia”.

W ramach konsultacji międzyresortowych ME zapewniło o uwzględnieniu uwagi Ministerstwa Środowiska (proponowanej zapewne przez, podlegający mu, NFOŚiGW), aby potencjalny beneficjent mógł otrzymać rodzaj promesy wsparcia zakupu. W projekcie rozporządzenia przekazanym Brukseli takiego rozwiązania jednak zabrakło.

Trzeba przy tym pamiętać, że wejście któregokolwiek z tych rozporządzeń nie będzie równoznaczne z rozpoczęciem przyznawania dopłat do samochodów elektrycznych. Rozporządzenia regulują jedynie ramy prawne w jakich może się poruszać Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (znajdujący się w strukturach NFOŚiGW). FNT ma do dyspozycji pieniądze m.in. z opłaty emisyjnej doliczanej do cen paliw na stacjach (8 gr netto do 1 litra) czy wpłat od PSE (w ciągu dwóch lat operator przelał do FNT ok. 1 mln zł). Ma jednak bardzo szeroki katalog zadań, na które te pieniądze mogą być przeznaczone – od wsparcia budowy infrastruktury ładowania, przez wparcie badań, po wsparcie producentów pojazdów elektrycznych lub części do nich.

Notyfikacja na stronach KE najnowszej wersji projektu (3.2) z 30 października 2019 roku

Projekt na stornach RCL

Największe na świecie baterie mają zastąpić jedną z nowojorskich elektrowni szczytowych. Symboliczne może być to, że powstaną dosłownie na jej gruzach - bo siłownia zostanie zburzona, by zwolnić miejsce.
magazyn.nowy.jork
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) ogłosił kolejne w tym roku aukcje na zakup energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii (OZE), które odbędą się w dniach 5, 6, 9, 10, 11, 12 i 13 grudnia br., podał Urząd.
oze wiatr biogaz biomasa
Zielone technologie rozwijają:
Posłowie przyznają w rozmowie z WysokieNapiecie.pl, że ta ustawa może zawierać błąd, Ministerstwo Finansów nie policzyło jej skutków budżetowych, a rząd nie zdążył przedstawić opinii. Pomimo tego parlament błyskawicznie ją przegłosował, a prezydent podpisał. Zmiany w akcyzie miały ograniczyć emisję spalin, a wesprą m.in. zakup paliwożernych SUV-ów z importu, limuzyn z silnikiem Diesla i aut sportowych kosztujących nawet milion złotych.
akcyza samochody hybrydowe ev phev ceny
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych na drogach sprawia, że koncerny paliwowe z Polski i reszty świata coraz częściej decydują się na łączenie stacji paliw ze stacjami ładowania „elektryków”. To szansa na poprawę wizerunku, zwłaszcza jeśli łączą je z odnawialnymi źródłami energii, i zarobek, choć oczywiście nie na samej usłudze ładowania, która jeszcze długo będzie nierentowna.
ev ladowanie mapa stacji