Fabryka chińskich aut na prąd powstanie tuż przy polskiej granicy

Fabryka chińskich aut na prąd powstanie tuż przy polskiej granicy

W niemieckim Rothenburg/Oberlausitz, czyli tuż przy granicy z Polską, chińska firma zamierza wybudować fabrykę samochodów elektrycznych. Planowany koszt inwestycji, który uwzględnia nie tylko budowę fabryki, ale także zaprojektowanie samochodu to 1,14 mld euro.

Dużym echem w polskich mediach odbił się niedawno news portalu WysokieNapiecie.pl, że elektryczny VW będzie produkowany w Polsce.

Ale to tylko jedna z inwestycji w nowe zakłady produkcyjne, których losy ważą się w Europie. Przykład? Inwestycja chińskiej firmy Beijing WKW Automotive Parts, która zostanie zlokalizowana kilka kilometrów od Polski, ale po niemieckiej stronie.

W komunikatach chińskiego producenta ani władz Saksonii nie podano, kiedy ma ruszyć produkcja i ile samochodów elektrycznych (EV) wyprodukuje fabryka. W listopadzie ub.r. Beijing WKW informował jednak, że wspólnie z inną chińską firmą – Wuzhoulong – planuje stworzyć w Niemczech firmę, która będzie docelowo produkować 100 tys. aut elektrycznych rocznie, a w pierwszej fazie będzie to 30 tys. samochodów. Firma miała mieć centrum badawczo rozwojowe w Stuttgarcie, a fabryka miała powstać w Turyngii.

Trudno powiedzieć, na ile ubiegłoroczne plany dotyczące zdolności produkcyjnych są aktualne. W komunikacie rządu Saksonii ujawniono jedynie, że w zakładach w Rothenburg/Oberlausitz mają powstawać auta premium (w przypadku aut z silnikami spalinowymi do tej grupy aut zaliczane są m.in. Volvo V40, Audi A3, BMW serii 3 i Mercedesy klasy C) oraz, że w wyniku inwestycji ma powstać ponad tysiąc miejsc pracy. Zakład ma produkować samochody na rynek europejski oraz eksportować je do Chin. Wiadomo również, że Beijing WKW, który jest producentem części samochodowych, nie zwrócił się w Niemczech o pomoc publiczną dla tej inwestycji.

W komunikacie giełdowym Beijing WKW stwierdzono, że firma ma zgodę chińskiego rządu na inwestycję oraz, że spółka przygotowuje się do rozpoczęcia projektu.

W komunikacie rządu Saksonii z podkreślono, że położone niedaleko Görlitz miasto Rothenburg/Oberlausitz wygrało rywalizację o lokalizację zakładu z propozycjami składanymi przez Turyngię i Saksonię Anshalt oraz, że inwestora w wyborze lokalizacji wspierała firma Wirtschaftsförderung Sachsen.

{related}Beijing WKW, którego 25 proc. akcji ma niemiecka firma WKW Erbsloh Automotive w budowę fabryki zainwestuje przez swą spółkę zależną Delon Automotive, której kapitał akcyjny ma wynosić 100 mln euro. Niemiecki współwłaściciel notowanej na giełdzie w Szanghaju spółki twierdzi, ze nie będzie uczestniczył w finansowaniu inwestycji.

W Saksonii fabryki mają Volkswagen (Zwickau i Chemnitz), Porsche (w Lipsku powstają takie modele jak Cayenne, Macan i Panamera) i BMW (zakład w Lipsku, w którym produkowane są m.in. auta elektryczne jest jedną z najnowocześniejszych fabryk koncernu).

Rynek zarówno samochodów elektrycznych, jak aut o napędach alternatywnych rozwija się w UE bardzo dynamicznie i na koniec 1 kw. 2017 r. osiągnął wielkość 213 tys. sztuk. Samych aut z bateriami elektrycznymi na terenie Unii zarejestrowano w okresie styczeń-marzec prawie 25 tys.

W Polsce elektromobilność dopiero zaczyna się rozwijać, i to nie bez przeszkód. Warto zauważyć, że informacja o niemieckich planach chińskiej firmy zbiegła się w czasie z wiadomością, że spółkę ElectroMobility Poland, która ma odpowiadać za budowę polskiego miejskiego samochodu elektrycznego po niespełna czterech miesiącach pracy opuścił Krzysztof Kowalczyk, dyrektor zarządzający.

 – Pozostając przedsiębiorcą, personalnie potrzebuję zdecydowanie większej dynamiki biznesowej i możliwości realizacji agresywniejszej strategii rozwoju produktów, niż ta którą mógłbym dalej realizować w EMP – poinformował na Fecebooku.

ElectroMobility Poland w październiku ub.r. powołały państwowe firmy energetyczne PGE, Tauron, Enea i Energa. Każda z nich objęła po 25 proc. kapitału akcyjnego, który wynosi 10 mln zł. Do 15 maja przyjmowane są zgłoszenia w konkursie na projekty karoserii pierwszego polskiego e-samochodu.

Zobacz także: Gdzie się podziały chińskie auta na prąd?

Partnerzy działu

Zobacz także...

Komentarze

9 odpowiedzi na “Fabryka chińskich aut na prąd powstanie tuż przy polskiej granicy”

  1. No to pan Mateusz Morawiecki się zapłacze…
    Czajna mu będzie ele-auta produkować pod nosem.
    A ten odpływ kadr. Juz to widzę.

    • [quote name=”Hej”]No to pan Mateusz Morawiecki się zapłacze…
      Czajna mu będzie ele-auta produkować pod nosem.
      A ten odpływ kadr. Juz to widzę.[/quote]

      Polska potęgą przemysłową inżynierią hydroelektronową!

    • [quote name=”Zysio Misio”]MIAŁEŚ CHAMIE ZŁOTY RÓG!![/quote] Oj, to nie tak. To po dawnemu jest. Po nowemu byłoby tak – los ministrów:

      Alfa – Mam pomysł i kasę uczynię wielki ruch bo silny jest we mnie partii duch.
      Omega – Miałeś ministrze złoty róg ostał Ci się jeno Bóg albo wspomnienia do czasu zapomnienia przez tłum.

  2. Czy Pan Krzysztof Kowalczyk nie zainteresowałby się zgromadzeniem i uzyskaniem w zbiorniku maksymalnego stężenia w wodzie elektronów nienależących do cząsteczek wody? Bo to jest tak. w Podręcznikach i publikacjach nic nie ma o „mieszaninie” cząsteczek wody i elektronów nienależących do cząsteczek wody. W Internecie nikt takich nie zna. Albert Einstein też tego nie poczynił chociaż w umyśle znał ruch cząsteczek wody i fotoelektronów, ale mu się w jednym zbiorniku nie zgromadziły co by jaki patent był. No i co teraz? Niedopasowane do siebie elementy potencjalnego układu są na rynku, tj., działo elektronowe, zbiornik z próżnią techniczną, instalacje uzyskania czystej wody. Czyli trzeba pieniążków od inwestora w przedsięwzięcia wysokiego ryzyka oraz wiedzieć jak ułożyć start-up. Dramat. A jak jest w idei „elektrycznej wody” hit? Albo Pan Krzysztof ma znajomego a ten znajomy znajomego… I kto będzie posiadał możliwości, wiedze i umiejętności.

  3. Konkurs na projekty karoserii – legenda pro futuro.

    To może być nie tak jak Internauci opisują, jakoby, projekt domu od dachu. Jakiś czas temu, może z 10 lat, trafił mi się artykuł o przyszłości e-automobili. Była w nim idea o nowych perspektywach dla projektów karoserii. Jej początek sięga do silnika parowego, który zamontowano do „pojazdu konnego”. Silnik spalinowy wyprowadził potrzebę konstrukcji nowego pojazdu od postaw. I tak się uznaje, że będzie z e-automobilami. Chodzi oto, aby e-automobil składał się z wymienialnej karoserii, aby na standardzie nadwozia montować karoserię wedle wyboru przez klienta. Czyli może być tak, że to w czym się Kowalski pokaże to będzie polskie, a jechać będzie chińskie i więcej ElectroMobility Poland, to e-autobusy?

    Wikipedia: Karoseria (fr. Carrosserie) – poszycie, wierzchnia część nadwozia pojazdu, najczęściej samochodu, spełniająca funkcje praktyczne i estetyczne. Do funkcji praktycznych można zaliczyć ochronę pojazdu i pasażerów przed niekorzystnymi czynnikami pogodowymi. Elementy karoserii Główne części karoserii:
    drzwi, błotniki, pokrywa silnika (maska), pokrywa bagażnika, dach.
    Wykonanie Karoserię wykonuje się zazwyczaj z blach stalowych, rzadziej ze stopów aluminium czy tworzyw sztucznych. Odpowiedni kształt karoseriom stalowym i aluminiowym nadaje się tłocząc je za pomocą pras hydraulicznych. Elementy karoserii montuje się do struktury nadwozia za pomocą połączeń spawanych, zgrzewanych, klejonych, nitowanych lub gwintowych.

  4. Tylko sie cieszyc biali murzyni z sasiedniego bantustanu zamiast za 10 zlotych beda pracowali za 10 euro

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Patronat honorowy

Nasi partnerzy

PGEPG SilesiaPSE

Zamów Obserwator Legislacji Energetycznej

W przypadku problemów z serwisem transakcyjnym prosimy o kontakt mailowy: [email protected]