Jak wycisnąć z energetyki dodatkowe miliardy

Jak wycisnąć z energetyki dodatkowe miliardy

 Chodzenie utartymi ścieżkami w energetyce przestaje się opłacać. Teraz krajowe grupy energetyczne powinny szukać nowych źródeł wzrostu wartości – zwraca uwagę firma doradcza PwC. I wskazuje, gdzie szukać, by znaleźć nawet ponad 3,8 mld zł.

Ostatnie lata w energetyce upłynęły pod znakiem cięć optymalizacyjnych. W efekcie od 2010 r. zatrudnienie w sektorze spadło o 20% (dane GUS łącznie dla spółek gazowych i elektroenergetycznych). Modele biznesowe grup energetycznych zostały w pewnym stopniu uporządkowane, procesy zakupowe ujednolicone, powstały centra usług wspólnych – to wszystko oznacza, że dotychczasowe źródła optymalizacji biznesu wyczerpują się.

Teraz energetyka powinna skupić się na poszukiwaniu nowych źródeł przychodu. Jako główne z nich przedstawiciele PwC wskazują rozwój elektromobilności. Zgodnie z projektem ustawy, który wczoraj przedstawiło Ministerstwo Energii, na początek w 32 wskazanych aglomeracjach ma powstać ok. 400 szybkich i ok. 6 tys. „normalnych” punktów ładowania (więcej na ten temat w serwisie OLE: Co w projekcie ustawy promującej samochody na prąd?)

Jednak na samych stacjach ładowania i ich obsłudze jeszcze nikt na świecie nie zarobił. – Ich budowa to dla firm energetycznych raczej element działań wizerunkowych – wyjaśnia Dorota Dębińska-Pokorska, partner PwC, lider grupy energetycznej. I wskazuje, że sposobem na robienie realnego biznesu jest wydłużanie łańcucha wartości. Jeśli weźmiemy pod uwagę nie tylko same stacje ładowania, ale również wzrost zużycia energii, jej dystrybucję, utrzymanie infrastruktury ładującej i dodatkowe produkty, daje to w sumie nowy segment rynku o łącznej wartości 2 mld zł.

Obecność na rynku infrastruktury ładowania można budować na trzy sposoby: poprzez inwestycje we własną infrastrukturę, nawiązanie partnerstwa oraz rozwój technologii. Na przykładach z Europy PwC pokazuje, że różne firmy robią to na różne sposoby. ČEZ stawia na rozbudowę sieci punktów ładowania i wykorzystuje do tego zewnętrzne źródła finansowania. Vattenfall buduje sieć punktów partnerskich m.in. przy współpracy z ośrodkami naukowymi, finansuje i prowadzi badania nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi. A włoski Enel rozwija własną sieć ładowarek i sprzedaży pojazdów i wraz z partnerami (Nissan) oraz dostarcza urządzenia dla niezależnych partnerów (np. Carrefour).

Po elektromobilności, kolejne 1,8 mld zł może dać potencjał społecznego finansowania energetyki. Eksperci zwracają uwagę, że w zachodniej energetyce wykorzystuje crowdfunding na szereg sposobów – najczęściej jest to współfinansowanie inwestycji lub udzielanie długu, lecz nie brakuje również crowdfundingu produktowego, w którym inwestor w zamian za wkład otrzymuje od pomysłodawcy produkt.

- Kolejne kilkaset milionów złotych rocznie może przynieść analiza danych produkcyjnych i klienckich oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych – wskazuje Dorota Dębińska-Pokorska.

Więcej na ten temat można znaleźć w raporcie „Sięgać po więcej, czyli 3,8 mld+ dla polskiej energetyki”.

Zobacz także...

Komentarze

0 odpowiedzi na “Jak wycisnąć z energetyki dodatkowe miliardy”

  1. eksperci w ogóle nie rozumieją najnowszych tendencji tkwiąc w jakichś neokapitalistycznych zaułkach myślowych pt szukanie wartości – energetyka nie jest po to
    energetyka jest po to żeby m.in.:
    – dotrudnić pracowników w nowo odzyskanych obcych elektrowniach żeby było tyle co w tradycyjnych narodowych
    – maksymalizować wydobycie i płacić jak najwiecej za tonę tego wydobytego
    – dać maksymalnie dużo zleceń i dofinansowań firmie na pe
    – produkować maksymalną ilość narodowych aut elektrycznych Husarz przy których przyklęknął narody, a światowe autokoncerny zaniechają produkcji i w ogóle przyjdą błagać o litość, niemieckie zwłaszcza
    – auta Husarz będą naturalnie ze skrzydłami więc koncerny lotnicze też przyjdą błagać, francuskie zwłaszcza
    i będzie mocarnie a nie jakieś tam prostackie budowanie wartości finansowej jak w epoce dopiero co słusznie minionej

    • Ja to bym nie był taki złośliwy.Kapitalizm (neokapitalizm też) chwieje się mocno w posadach i na razie nie wiadomo, jaki ustrój ekonomiczny zwycięży w najbiższej przyszłości.Natomiast szum aut wyposażonych w dodatkowe skrzydła, skutecznie może odstraszać cudzoziemską konkurencję.

  2. W celu zwiększenia wartości spółek energetycznych proponuje przekazać, tzn. „zainwestować” kolejny miliard górnikom, a jak coś zostanie to resztę przelać na jakąś fundację finansującą projekty patriotyczne.

  3. Ja odnoszę wrażenie, że dominująca cechą dużej części społeczeństwa – zwłaszcza tej zgorzkniałej jest nieustanne biadolenie. To idzie zaobserwować zwłaszcza w internecie. Obojętnie o czym byłby tekst to w komentarzach na bank znajdzie się spora grupa tetryków gderaczy. Temat komentowanego tekstu jest w zasadzie obojętny – ważne, że można napisać coś o węglu, związkach albo polityce! najlepiej o polityce!
    Jak ktoś coś robi to źle bo na pewno się nie uda, a jak się uda to tez źle bo mogło lepiej! a jak tego czegoś nie robi to tez źle bo powinien robić!

    Pójście w kierunku elektromobilności – dobry temat, bardzo dobry. Nie zakładam, ze staniemy się potęgą w produkcji aut elektrycznych ale autobusów albo podzespołów czemu nie? Czy ktoś zakładał 20 lat temu, że tyle autobusów będzie się w Polsce produkowało?

    Crowdfunding (może w bardziej cywilizowanej, zinstytucjonalizowanej formie)
    bardzo słabo wykorzystywany a miałby idealne warunki – robi np. Orlen organizując finansowanie poprzez publiczne emisje (ostatnio zatwierdzona emisja na 1 mld, która w moim odczuciu rozejdzie się na pniu). W połączeniu z jakimiś bonusami dla konsumenta – świetne narzędzie.

    • [quote name=”Mattt”]Ja odnoszę wrażenie, że dominująca cechą dużej części społeczeństwa – zwłaszcza tej zgorzkniałej jest nieustanne biadolenie. To idzie zaobserwować zwłaszcza w internecie. Obojętnie o czym byłby tekst to w komentarzach na bank znajdzie się spora grupa tetryków gderaczy. Temat komentowanego tekstu jest w zasadzie obojętny – ważne, że można napisać coś o węglu, związkach albo polityce! najlepiej o polityce!
      Jak ktoś coś robi to źle bo na pewno się nie uda, a jak się uda to tez źle bo mogło lepiej! a jak tego czegoś nie robi to tez źle bo powinien robić!

      Pójście w kierunku elektromobilności – dobry temat, bardzo dobry. Nie zakładam, ze staniemy się potęgą w produkcji aut elektrycznych ale autobusów albo podzespołów czemu nie? Czy ktoś zakładał 20 lat temu, że tyle autobusów będzie się w Polsce produkowało?

      Crowdfunding (może w bardziej cywilizowanej, zinstytucjonalizowanej formie)
      bardzo słabo wykorzystywany a miałby idealne warunki – robi np. Orlen organizując finansowanie poprzez publiczne emisje (ostatnio zatwierdzona emisja na 1 mld, która w moim odczuciu rozejdzie się na pniu). W połączeniu z jakimiś bonusami dla konsumenta – świetne narzędzie.[/quote]
      kto się przezywa ten się tak samo nazywa

      • [quote name=”kos-mi-ci”][quote name=”Mattt”]Ja odnoszę wrażenie, że dominująca cechą dużej części społeczeństwa – zwłaszcza tej zgorzkniałej jest nieustanne biadolenie. To idzie zaobserwować zwłaszcza w internecie. Obojętnie o czym byłby tekst to w komentarzach na bank znajdzie się spora grupa tetryków gderaczy. Temat komentowanego tekstu jest w zasadzie obojętny – ważne, że można napisać coś o węglu, związkach albo polityce! najlepiej o polityce!
        Jak ktoś coś robi to źle bo na pewno się nie uda, a jak się uda to tez źle bo mogło lepiej! a jak tego czegoś nie robi to tez źle bo powinien robić!

        Pójście w kierunku elektromobilności – dobry temat, bardzo dobry. Nie zakładam, ze staniemy się potęgą w produkcji aut elektrycznych ale autobusów albo podzespołów czemu nie? Czy ktoś zakładał 20 lat temu, że tyle autobusów będzie się w Polsce produkowało?

        Crowdfunding (może w bardziej cywilizowanej, zinstytucjonalizowanej formie)
        bardzo słabo wykorzystywany a miałby idealne warunki – robi np. Orlen organizując finansowanie poprzez publiczne emisje (ostatnio zatwierdzona emisja na 1 mld, która w moim odczuciu rozejdzie się na pniu). W połączeniu z jakimiś bonusami dla konsumenta – świetne narzędzie.[/quote]
        kto się przezywa ten się tak samo nazywa[/quote]

        uderz w stół a nożyce się odezwą

        • [quote name=”Guest”][quote name=”kos-mi-ci”][quote name=”Mattt”]Ja odnoszę wrażenie, że dominująca cechą dużej części społeczeństwa – zwłaszcza tej zgorzkniałej jest nieustanne biadolenie. To idzie zaobserwować zwłaszcza w internecie. Obojętnie o czym byłby tekst to w komentarzach na bank znajdzie się spora grupa tetryków gderaczy. Temat komentowanego tekstu jest w zasadzie obojętny – ważne, że można napisać coś o węglu, związkach albo polityce! najlepiej o polityce!
          Jak ktoś coś robi to źle bo na pewno się nie uda, a jak się uda to tez źle bo mogło lepiej! a jak tego czegoś nie robi to tez źle bo powinien robić!

          Pójście w kierunku elektromobilności – dobry temat, bardzo dobry. Nie zakładam, ze staniemy się potęgą w produkcji aut elektrycznych ale autobusów albo podzespołów czemu nie? Czy ktoś zakładał 20 lat temu, że tyle autobusów będzie się w Polsce produkowało?

          Crowdfunding (może w bardziej cywilizowanej, zinstytucjonalizowanej formie)
          bardzo słabo wykorzystywany a miałby idealne warunki – robi np. Orlen organizując finansowanie poprzez publiczne emisje (ostatnio zatwierdzona emisja na 1 mld, która w moim odczuciu rozejdzie się na pniu). W połączeniu z jakimiś bonusami dla konsumenta – świetne narzędzie.[/quote]
          kto się przezywa ten się tak samo nazywa[/quote]

          uderz w stół a nożyce się odezwą[/quote]
          *Matt

  4. Spiritus Movens

    plus 2,0 mld pln:
    sprzedaż energii elektrycznej i produktów dodatkowych
    dystrybucji energii elektrycznej wraz z wymaganiem mocy
    utrzymanie infrastruktury ładującej i usług pochodnych

    minus ? mld pln:
    sprzedaż energii chemicznej i produktów dodatkowych
    dystrybucja energii chemicznej paliw automobilowych
    reorganizacja infrastruktury tankowania stacji paliw

    Inwestorze, inżynierze, wyborco, Internauto, jeżeli dostrzegasz, że nie ma dla Ciebie idei i miary albo miejsca w pociągu do rozwoju pro futuro w wagonie elektromobilności to zapraszam do wagonu elektromagiczności, tu – portal Wysokie Napięcie – „Polskie startupy z energetycznym potencjałem”. W nim zamiast jest, np., woda, ale może być też na próbę spiritus albo inny movens ruchu niewystępującego w naturze tylko w inteligentnej maszynie z magiczną energią kwantową i pomysłowym sterowaniem. Itp., itd., ect., ect.

    • Węgiel jest nasz, a ropa nie jest nasza.

      Idea elektromobilności obejmuje szereg miar, które dzielą się na dwie grupy względem kraju – zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich połączenia. Jedną z podstawowych miar jest objętość i masa automobilu z napędem elektrycznym w przypadku autobusu, samochodu dostawczego i osobowego. Z historii automobilowej silnika parowego i spalinowego wiadomym już jest, że nowy napęd wymaga od nowa podjęcia konstrukcji mechanicznej i funkcjonalnej. To stanowi pokusę kreatywności dla inwestora i inżyniera. Przedmiot pożądania, elektryczna maszyna, mobilność towarowa i osobowa, wymagają formy energii, energii elektrycznej, do czynienia ruchu. Jeżeli paliwo korzysta reakcji chemicznej (spalanie) związanej z węglem, to ropę można zamienić na węgiel spalany w elektrowni. Zatem taka idea to powrót do miary mobilności generowanej ruchem pary wodnej. Na poziomie gospodarki to ogromy wysiłek rozwojowo-ekonomiczny, przegrupowania inwestycyjnego, produktowego, usługowego. Wiele osób, firm, instytucji publicznych, NGO, w tym splątaniu domen interesuje ile może być w tym mojego, naszego, krajowego?

      W tym ujęciu to jest widmo energetyczne: wicepremier, minister rozwoju i finansów.

      OZE zależne od pogody ma uzasadniać rynek mocy elektroenergetycznej oparty na węglu. Idea elektromobilność również generuje miarę dla mocy elektroenergetycznej.

      Jaką metodą wciągnąć do energetyki dodatkowe miliardy na ewolucji jednoczesnoterytorialnej wobec OZE i elektromobilności? Metodą marketingu wymaganej stabilności i bezpieczeństwa.

      Ideą jest możliwość skonstruowania, urynkowienie i zasilania elektrycznego automobilu w jak największym oparciu o krajowe surowce, przemysł oraz laboratoria, własną wiedzę, umiejętności i talent, nauki, biznesu i polityki. Firmy analityczne w tym ruch liczą na ciągła potrzebę optymalizacji i modeli biznesowych. Zatem inwestorzy i wyborcy muszą wybrać – być kreatorem czy konsumentem tej ewolucji?

      W idei hydroelektronowej nie jest do końca oczywiste z uwagi na brak eksperymentów, że obecnie implementowane metody napędowe są ostatecznymi z możliwych. Moduły napędowe wyprowadzają modele automobilu względem jego objętości i masy. Zatem w tej idei brak weryfikacji hydroelektronowej to byłoby zdanie się na ryzyko pomyłki w wyborze metody napędu automobilu, gdy już będzie po wydatkach inwestycyjnych i oczekiwanie na zysk, a tu hit inżynierii hydroelektronowej, nowość ewolucyjna, ekonomiczna, energetyczna, ekologiczna.

  5. Ale dodatkowe kilkanaście miliardów trzeba będzie wydać na źródła szczytowe i rozbudowę sieci dla zaspokojenia szczytowe go zasilania. Zapowiadany rozwój wtyczkowozòw i trolejbusów to 6-10GW dodatkowego obciążenia w szczycie. A przy obecnym zasięgu i czasie ładowania to ładowanie tylko w nocy można między bajki włożyć.

  6. Zamiast inwestować w samochody na prąd może lepiej
    postawić na zasilane sprężonym powietrzem.
    Nie trzeba kupować drogich baterii z zewnątrz .Produkcja zbiorników
    nawet kompozytowych może być krajowa.Nie tracą pojemności w trakcie
    użytkowania(nie trzeba ich wymieniać po kilku latach). Kompresory i odpowiednio duże zbiorniki mogą być montowane na większości istniejących stacji. Produkcję sprężonego powietrza można prowadzić
    w nocy lub w przypadku większego rozwoju OZE w momentach nadmiaru prądu do zdjęcia jego nadmiaru z sieci.Ponadto problem zasięgu staje się mniej istotny gdy tankowanie trwa chwilę.
    Są i minusy przekształcenie prądu na sprężone powietrze to strata +-
    50 % energii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Patronat honorowy

Nasi partnerzy

PGEPG SilesiaPSE

Zamów Obserwator Legislacji Energetycznej

W przypadku problemów z serwisem transakcyjnym prosimy o kontakt mailowy: [email protected]