Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Elektromobilność w wersji resortu energii coraz bliżej

Elektromobilność w wersji resortu energii coraz bliżej

Zakończyły się konsultacje związane z projektowaniem nowych regulacji dla programu elektromobilności. Mają stworzyć pole dla nowych modeli biznesowych. Priorytetem jest elektryfikacja transportu publicznego.

la e-bus

Zakończyły się konsultacje związane z projektowaniem nowych regulacji dla programu elektromobilności. Mają stworzyć pole dla nowych modeli biznesowych. Priorytetem jest elektryfikacja transportu publicznego.

Jak mówi portalowi WysokieNapiecie.pl wiceminister energii Michał Kurtyka, w trakcie konsultacji oraz wysłuchania publicznego swoje wizje przedstawiło, a potem wspólnie przedyskutowało kilkadziesiąt podmiotów takich jak dostawcy infrastruktury firmy motoryzacyjne, samorządy, NGOs, instytuty badawcze.

charging%20powerTo powinno przełożyć się na stworzenie regulacji, które będą nośnikiem nowych wartości dla biznesu, będą tworzyć przestrzeń, którą będzie można wypełnić nowymi pomysłami – dodaje Kurtyka. I zapowiada, że projekt odpowiednich zapisów ustawowych Ministerstwo Energii przedstawi pod koniec tego, lub na początku przyszłego roku.

Cały rządowy plan elektromobilności otwiera przestrzeń dla innowacji i tworzenia nowych modeli biznesowych, a w ostatecznej formie powinien mieć charakter inkluzywny, szeroko dostępny w tym sensie, że zachęcający kolejne podmioty do włączenia się i udziału – podkreśla wiceminister. Jak dodaje, priorytetem pozostaje elektryfikacja transportu publicznego, czyli w uproszczeniu – na początek elektryczne autobusy.

Wydawałoby się, że takie pojazdy to nic nowego, testuje je już kilka polskich miast. Ale efektywne wykorzystanie elektrycznych autobusów wymaga bardziej wyrafinowanych rozwiązań, niż podładowanie baterii w zajezdni. W przyszłym roku na ulicach Warszawy pojawią się nowe autobusy z Ursusa, wyposażone w możliwość szybkiego ładowania poprzez pantografy z zasilaczy, umieszczonych na pętlach końcowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus może jeździć cały dzień, zamiast tracić czas przy ładowarce w zajezdni. Co prawda można wyobrazić sobie szybką wymianę całych baterii – tzw. swapping – ale po pierwsze potrzeba wtedy więcej drogich baterii, a po drugie dzięki możliwości podładowania się w trasie zmniejsza się masa i wielkość akumulatorów, które autobus musi przecież wozić ze sobą.

Szybkie ładowarki dla autobusów wymagają bardzo dużej mocy, a to z kolei wymaga przemyślenia całego systemu energetycznego w centrach miast – wskazuje pierwsze wyzwanie Michał Kurtyka. Rzut oka na wyniki rocznych testów w Los Angeles daje pojęcie o tym, że w grę wchodzą moce idące w setki  kW, w dodatku zazwyczaj w bardzo krótkim czasie. Średni czas ładowania w tym amerykańskim teście wyniósł zaledwie 5 minut. Co więcej, ponieważ ładowarki znajdowały się w jednym miejscu, ładowaniem trzeba było zarządzać tak, aby kilka autobusów nie pobierało energii jednocześnie. W takich sytuacjach ładowanie musiało być krótsze, ale bardziej intensywne, z poborem mocy przekraczającym 400 kW! To prawie 10 razy więcej niż pobiera typowa szybka ładowarka samochodowa.

la%20e busW przypadku Warszawy zdaje się, ze przynajmniej ten problem zostanie ominięty, bo pierwsze punkty będą rozproszone na końcach linii, prowadzących przez Trakt Królewski. Według warszawskiego OSD – innogy Stoen Operator, zapewnienia przydziału mocy wydane już zostały dla ok. 20 lokalizacji. – Czekamy na wszystkie potrzebne zgody, dzięki którym będziemy mogli podpisać umowy o przyłączenie do naszej sieci, równocześnie trwają rozmowy dotyczące podłączenia kolejnych obiektów tego typu – usłyszeliśmy w innogy.

Infrastruktura to jedno, ale modele biznesowe towarzyszące rozwojowi elektromobilności to drugie. Na szczęście ministerstwo nie ma zamiaru same tworzyć tych modeli, a jedynie pewne ramy. Musimy przynajmniej częściowo przewidywać w jakim kierunku to wszystko pójdzie i dostosowywać regulacje do tych przewidywań – tłumaczy wiceminister Kurtyka. Oczywiście antycypację tą wykonujemy razem z zainteresowanymi sektorami – dodaje. Jako pierwszy z brzegu przykład takiego możliwego kierunku rozwoju wskazuje oddzielenie autobusu jako pojazdu od infrastruktury energetycznej, w tym i baterii. „Możemy wyobrazić sobie model, w którym właścicielem baterii byłby OSD. Po jej zużyciu, kiedy nie nadawałaby się już do pojazdu, operator mógłby jej używać jako stacjonarnego magazynu. W efekcie koszty były by niższe, a korzyść szersza.”

Elektryczny autobus jest jednak o tyle „przewidywalny” z punktu widzenia sieci, że poruszając się po stałych trasach ładuje się w określonych miejscach i w mniej więcej określonym czasie. Sprawa się nieco komplikuje w przypadku samochodów osobowych i technologii V2G (Vehicle-To-Grid). Samochód korzysta z różnych punktów ładowania, a użytkownik nie zawsze jest przewidywalny.

To będzie wymagało wymyślenia jakiegoś sposobu zapanowania nad tym zjawiskiem i sterowania nim, czyli otwiera kolejną przestrzeń dla nowych modeli biznesowych – wymagających zaawansowanych regulacji dotyczących zarządzania popytem, ale też narzędzi informatycznych i pewnych rozwiązań typu smart-grid – podkreśla Michał Kurtyka. I dodaje, że całość można określić mianem „rekonfiguracji zasobów”, która otwiera przestrzeń do innowacji najróżniejszego typu.

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznała techBrainers blisko 6 mln zł dofinansowania na program akceleracyjny „Pilot Maker”. Ideą ScaleUp, w ramach którego realizowany będzie projekt, jest połączenie potencjału startupów z infrastrukturą, doświadczeniem i zasobami dużych przedsiębiorstw. techBrainers - lider „Pilot Maker” - przygotował projekt wspólnie z partnerami: Tauron Polska Energia (partner główny) oraz Kross i Amplus. WysokieNapiecie.pl wesprze projekt od strony medialnej.

wykresy
Rynek energii rozwija:

Polskie górnictwo ma ponad 10 mld zł niespłaconych zobowiązań m.in. przez wyjątkowo wysokie opodatkowanie, sięgające aż 100 zł w każdej tonie węgla ─ przekonują spółki górnicze. Tłumaczą, że węgiel jest dotowany na całym świecie. Jak zwykle politycy obiecują zmiany i… niewiele będą w stanie zrobić, bo branża mocno szafuje cyframi.

wegiel podatki 2015
Rynek energii rozwija:

Już od stycznia 2017 r. Francja będzie mogła wprowadzać swój rynek mocy. Francuzi dostali zgodę na próbę rozwiązania bardzo konkretnego i realnego problemu, który trapi ich od dawna i powraca każdej zimy.

france roczna moc
Rynek energii rozwija:

Bruksela  zatwierdziła polski plan zamykania kopalń. Ale to polski rząd musi zdecydować, które jednostki mają zostać zlikwidowane. Program restrukturyzacji PGG wciąż jest oceniany.

wegiel gornik