Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał 30 decyzji w sprawach zatorów płatniczych od początku 2023 r. i na 16 przedsiębiorców nałożył kary finansowe w łącznej wysokości ponad 20 mln zł. Ponadto, korzystając ze znowelizowanych przepisów wystosował 62 wystąpienia miękkie do przedsiębiorców, podał urząd.
Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na 16 spółek:
– FCA Poland – 7,4 mln zł
– CELSA Huta Ostrowiec – ponad 3 mln zł
– Wojas – prawie 1,7 mln zł
– Cognor – 1,4 mln zł
– Hurtownia Motoryzacyjna Gordon – 1,3 mln zł
– Rossmann – 1,2 mln zł
– Wkręt-Met – 1,1 mln zł
– Aldi – 830 tys. zł
– Agri Plus – 476 tys. zł
– Grudnik – ponad 400 tys. zł
– Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 360 tys. zł
– Elit Polska – 250 tys. zł
– The Lorenz Bahlsen Snack-World – 240 tys. zł
– Biazet – 227 tys. zł
– Caterpillar Poland – 183 tys. zł
– DSV Road – 164 tys. zł.
"W przypadku 14 przedsiębiorców prezes UOKiK również stwierdził, że zalegali z płatnościami swoim kontrahentom, lecz równocześnie wystąpiły przesłanki obligujące do odstąpienia od wymierzenia im sankcji pieniężnej. Ustalono bowiem, że w badanym okresie przedsiębiorcy sami byli narażeni na zatory płatnicze. Takie sytuacje wystąpiły w przypadku spółek: DHL Parcel Polska, BP Europa SE Oddział w Polsce, Rawlplug, REAL, Pepco Poland, Cemex Polska, Garmond Press, Superdrob, Raben Logistics Polska, Viterra Polska, Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki, Mars Polska, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, TIM" – podano w komunikacie.
UOKiK wyjaśnił też, że nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która weszła w życie w grudniu 2022 r., wprowadziła m.in. instytucję tzw. wystąpienia miękkiego. Jest to instrument stosowany skutecznie od wielu lat np. w obszarze ochrony konsumentów i konkurencji. Pozwala zasygnalizować możliwe nieprawidłowości i wpływać na działania spółek bez konieczności wszczynania formalnych postępowań. Służy do pokazania przedsiębiorcom, że ich praktyki mogą naruszać prawo, z jednoczesnym sugerowaniem im rozwiązania – w tym przypadku poprawą dyscypliny płatniczej względem dostawców, podano.
"Prezes UOKiK wystosował wystąpienia miękkie do 62 przedsiębiorców działających w następujących branżach:
– przemysł elektromaszynowy, metalurgiczny, chemiczny, spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny, obuwniczy, stoczniowy
– handel hurtowy i detaliczny na rynkach: spożywczym, farmaceutycznym i motoryzacyjnym
– transport, spedycja i logistyka
– budownictwo" – czytamy w materiale.
"Prezes UOKiK oczekuje, że przedsiębiorcy, do których zostało wystosowane wystąpienie miękkie, niezwłocznie poprawią kulturę płatniczą w stosunku do swoich kontrahentów. W przeciwnym razie Prezes Urzędu będzie podejmował działania formalne, czyli wszczynał postępowania administracyjne i nakładał kary finansowe" – czytamy dalej.
Urząd wskazał, że są pierwsze reakcje przedsiębiorców na działania prezesa UOKiK i część spółek, które otrzymały pisma, zadeklarowało niezwłoczny przegląd swoich procedur płatniczych, podjęcie niezbędnych działań mających na celu poprawę dyscypliny płatniczej wobec kontrahentów i wyeliminowanie stwierdzonych opóźnień.
Urząd przypomniał, że kompetencje prezesa UOKiK w zakresie przeciwdziałania zatorom płatniczym skupiają się na poprawie dyscypliny płatniczej przedsiębiorców. Nakładane na spółki kary finansowe służą wywieraniu prewencyjnej presji na spółki, w celu terminowego regulowania przez nie zobowiązań wobec swoich kontrahentów. Jednak nadrzędnym celem podejmowanych przez prezesa UOKiK działań jest efektywne czuwanie nad rynkiem, z wykorzystaniem różnych instrumentów prawnych, również tych mniej formalnych – jakimi są wystąpienia miękkie. Powinny one przyczynić się do zmniejszenia poziomu zatorów płatniczych na rynku, podano.
(ISBnews)