Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 707 w XII; cała flota: 51 125 szt.

PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 707 w XII; cała flota: 51 125 szt.

nbsp;W Polsce zarejestrowano 1 707 nowych osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w grudniu 2023 r., wynika z PEVO Index, przygotowywanego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar oraz Otomoto. Najpopularniejsze modele e-pojazdów to Tesla Model Y, Tesla Model 3 oraz Mazda MX-30. Najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (590), Gdańsku (265) i Szczecinie (220).

W grudniu 2023 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 56 934 szt. Park osobowych BEV składał się z 51 125 szt. (+68% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu w grudniu 2023 r. wyniosła 1 707 szt. (+39% r/r). Wzrost odnotowano w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W grudniu ich park zwiększył się do 5 809 szt. (+89% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt. (+73% r/r).

Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w grudniu 2023 r. były Tesla Model Y (288 sprzedanych szt.), Tesla Model 3 (131 szt.) oraz Mazda MX-30 (68 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w 2023 r. 3,6%, wynika z materiału.

Wyraźny przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano również w sektorze infrastruktury. W 2023 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 1 513. Łącznie w Polsce na koniec 2023 r. funkcjonowało 5 933 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4 390 AC (+29% r/r) oraz 1 543 DC (+52% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec 2023 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 575 takich urządzeń.

Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (590 punktów w grudniu 2023 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (220), Poznań (199) i Kraków (194). Z kolei liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła 609 w grudniu, co oznacza wzrost o 14% r/r.

W grudniu 2023 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 3 579. To wzrost o 150% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1%.

Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf (328 ogłoszeń w grudniu 2023 r. ze średnią ceną 70 740 zł), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 96 624 zł) oraz Tesla Model S (186 ogłoszeń ze średnią ceną 170 119 zł).

Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSPA od 5 lat. Dzięki współpracy PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.

(ISBnews)