nbsp;W Polsce zarejestrowano 1 116 nowych osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w styczniu 2024 r., wynika z PEVO Index, przygotowywanego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar oraz Otomoto. Najpopularniejsze modele e-pojazdów to Tesla Model Y, Mazda MX-30 oraz Dacia Spring. Najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (591), Gdańsku (265) i Szczecinie (222).
W styczniu 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 58 507 szt. Park osobowych BEV składał się z 52 556 szt. (+66% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu w styczniu br. wyniosła 1 116 szt. (+4% r/r). Wzrost odnotowano w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W styczniu ich park zwiększył się do 5 951 szt. (+75% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt. (+73% r/r).
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w styczniu br. były Tesla Model Y (183 sprzedanych szt.), Mazda MX-30 (82 szt.) i Dacia Spring (61 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volvo. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w styczniu br. 2,6%, wobec 3,1% rok wcześniej, wynika z materiału.
W styczniu 2024 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 153. Łącznie w Polsce na koniec stycznia br. funkcjonowało 6 086 (+33% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4 456 AC (+27% r/r) oraz 1 630 DC (+55% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec stycznia br. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 655 takich urządzeń.
Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (591 punktów w styczniu br.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196). Z kolei liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła 613 w styczniu, co oznacza wzrost o 13% r/r.
W styczniu 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 3 766. To wzrost o 123% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1,1%.
Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf (335 ogłoszeń w styczniu br. ze średnią ceną 72 239 zł), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 92 238 zł) oraz Tesla Model S (171 ogłoszeń ze średnią ceną 171 797 zł).
Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSPA od 5 lat. Dzięki współpracy PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.
(ISBnews)