Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Boryszew miał 78,92 mln zł zysku netto z dz. kontyn., 375 mln zł oczyszcz. EBITDA w 2021

Boryszew miał 78,92 mln zł zysku netto z dz. kontyn., 375 mln zł oczyszcz. EBITDA w 2021

Boryszew odnotował 78,92 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w 2021 r. wobec 282,7 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk netto z działalności kontynuowanej i zaniechanej łącznie, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej to 72,8 mln zł wobec 279,11 mln zł.

Zysk operacyjny wyniósł 170,21 mln zł wobec 4,07 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA (bez zdarzeń jednorazowych) wyniósł 375 mln zł i wzrósł o ponad 8%.

"Poprzedni rok zakończyliśmy EBITDA na poziomie 375 mln i zyskiem netto [ogółem z działalności kontynuowanej i zaniechanej] w wysokości 82 mln zł. Takie wyniki, w trudnym otoczeniu gospodarczym, cieszą podwójnie. Ponadto poprawiliśmy wskaźniki finansowe, kapitał obrotowy spadł o 14,1 % pomimo wysokich notowań kluczowych metali, a wskaźnik zadłużenia osiągnął poziom 1,8 wobec 2,5 w 2020 roku" – powiedział prezes Wojciech Kowalczyk, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 6 264 mln zł w 2021 r. wobec 5 554,58 mln zł rok wcześniej.

Grupa Boryszew operuje w trzech segmentach. Największą część zysków dla Grupy generuje Segment Metale, który stanowi niemal 70% całości przychodów oraz ponad 80% wyniku EBITDA. Segment Motoryzacja odpowiada za 25% przychodów i niecałe 15% EBITDA, a najmniejszy procent przychodów stanowią Chemia i Pozostałe, które posiadają ponad 4% wyniku EBITDA, wymieniono.

Segment Metale

Wynik EBITDA Segmentu Metale w 2021 roku wzrósł ponad dwukrotnie w stosunku do 2020 roku i wyniósł 304 mln zł (z wyłączeniem Impexmetal S.A.), natomiast przychody wzrosły o 49% i osiągnęły poziom 4,2 mld.

"Wyniki wypracowane w tym obszarze działalności Grupy Boryszew to efekt konsekwentnego wypełniania założonych planów i procesów inwestycyjnych, a także sprzyjającej sytuacji na światowych rynkach, w tym globalnego trendu skracania łańcuchów dostaw. Zeszłorocznym wyzwaniem w tym segmencie były gwałtownie rosnące ceny surowców, jednak w dużej części udało się je przenieść na Klientów. Obecnie europejski kontrahent patrzy głównie na terminowość i pewność dostaw. Zakładam, że Grupa Boryszew będzie beneficjentem tego trendu również w kolejnych kwartałach" – skomentował Kowalczyk.

Segment Motoryzacja

Przychody Segmentu Motoryzacja w 2021 roku wyniosły 1,6 mld zł, natomiast EBITDA grupy w tym Segmencie wyniosła 55 mln zł. Oznacza to odpowiednio spadek o 2% w stosunku do 2020 roku oraz wzrost o niemal 70%.

"Wyniki w Segmencie Motoryzacja to w dalszym ciągu efekt globalnego kryzysu związanego z brakiem półprzewodników do produkcji aut. Tak jak zapowiadałem, ostatnie miesiące poświeciliśmy na działania optymalizacyjne, poprawiające efektywność tego Segmentu, co widać patrząc na wynik marży EBITDA. Jednym z radykalnych działań w tym zakresie było zamknięcie nierentownego zakładu produkcyjnego i narzędziowni działających pod nazwa Grupa ICOS (Boryszew Automotive Plastics). Wynik EBITDA Segmentu został obciążony rezerwą restrukturyzacyjną na tę Grupę" – powiedział prezes.

Segment Chemia

W 2021 roku przychody Grupy Boryszew w Segmencie Chemia wyniosły 287,5 mln zł, natomiast wynik EBITDA wyniósł 2 mln zł.

"Na wynik EBITDA Segmentu Chemia istotnie wpłynęły jednorazowe odpisy z tytułu nierotujących zapasów, czwarty kwartał 2021 nie zawiera w wynikach również spółki Elana PET. Pomimo chwilowego spadku wyników w tym Segmencie jesteśmy przekonani, że obrana przez nas strategia i podjęte w poprzednich kwartałach decyzje względem Segmentu Chemia doprowadzą nie tylko do zwiększenia wyniku EBITDA Grupy w przyszłości, ale również do zwiększenia efektywności funkcjonowania tej części naszej działalności" – wyjaśnił prezes.

Nakłady inwestycyjne w Grupie Boryszew w 2021 roku wyniosły 162 mln zł.

"Jak zapowiadałem, część nakładów inwestycyjnych przenieśliśmy w czasie na rok 2022. Główne powody to opóźnienia procesów inwestycyjnych ze względu na wydłużone terminy dostaw, a także znaczące wzrosty cen zakupu infrastruktury. Tegoroczny CAPEX to głównie nakłady na automatyzację w Segmencie Motoryzacja, modernizację zakładów z Segmentu Metale oraz zakup nieruchomości" – powiedział Kowalczyk.

W kolejnych kwartałach Grupa Boryszew planuje wdrożenie innowacji produktowych, takich jak superprecyzyjne wyroby ciągnione z mosiądzu dwufazowego w Walcowni Metale Dziedzice, płyny chłodnicze do technologii hybrydowej (G12++, G13, G12EVO) oraz produkty do przemysłowego czyszczenia metali w Boryszew ERG. W Maflow będą to także przewody klimatyzacyjne z nowym czynnikiem chłodniczym CO2. Planowane innowacje technologiczne w Grupie to m.in. automatyczna linia kontroli i badania jakości pierścieni oraz obręczy z inteligentnym systemem identyfikacji i pomiaru oraz nowoczesna metoda wytwarzania jakościowych prętów walcowanych w Hucie Bankowej, zapowiedziano.

W ujęciu jednostkowym strata netto w 2021 r. wyniosła 259,76 mln zł wobec 1 176,74 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Boryszew jest jedną z największych grup przemysłowych w Polsce, specjalizującą się w produkcji komponentów do samochodów, przetwórstwie metali nieżelaznych oraz chemii przemysłowej. Zatrudnia ok. 10 tys. pracowników w ponad 30 zakładach zlokalizowanych w 14 krajach, na 4 kontynentach. Boryszew jest notowany na GPW od 1996 r. Skonsolidowane przychody wyniosły 5,55 mld zł w 2020 r.

(ISBnews)