Warszawa, 19.10.2017 (ISBnews) – Ponad 1/3 (36%) reprezentantów sektora automotive spodziewa się, że produkcja w ich fabrykach wzrośnie w II półroczu br., podczas gdy w zeszłorocznym badaniu takiej odpowiedzi udzieliło 68% badanych, wynika z raportu "MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive" przygotowanego przez Exact Systems. Mimo to AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że w całym 2017 roku eksport produkcji motoryzacyjnej z Polski może wzrosnąć o ponad 10% r/r i przekroczyć rekordową wartość 26 mld euro.
"Przemysł motoryzacyjny jest najszybciej rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Co więcej, Polska jest coraz bardziej widoczna nie tylko na europejskiej, ale także światowej mapie motoryzacyjnej. Nasze firmy sięgają ze swoją sprzedażą coraz dalej, nie tylko do krajów UE, ale też do Meksyku, Brazylii czy Chin. Na kierunki ekspansji zagranicznej wybieramy coraz częściej te rynki, których potencjał ludnościowy jest ogromny, co ma bezpośrednie przełożenie na popyt wewnętrzny na samochody" – powiedział członek zarządu Exact Systems Jacek Opala, cytowany w komunikacie.
"Najlepszym przykładem jest nasza firma. Chiny były pierwszym pozaeuropejskim krajem, który wybraliśmy, i w 2016 roku rozpoczęliśmy tam działalność. W ciągu roku zdobyliśmy kilka dużych kontraktów zarówno z globalnymi, jak i rodzimymi producentami. Rozwijając współpracę międzynarodową, Polska nie może zapominać o pozostałych aspektach istotnych dla naszego biznesu. O tym, jak długo będziemy jeszcze świadkami prosperity w motobranży, zdecyduje przede wszystkim umiejętność dostosowania się naszego kraju do szybko zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Wyzwania stojące przed nami to m.in. coraz większe braki kadrowe, które na bieżąco musimy uzupełniać, oraz wprowadzanie innowacji związanych z elektromobilnością. Aby nie zostać w tyle za konkurencją z innych państw, niezbędna jest pełna kooperacja polskiego rządu oraz przedsiębiorstw w powyższych obszarach" – dodał Opala.
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce nie są już największymi optymistami spośród badanych państw, jeśli chodzi o produkcję. Tylko 1 na 3 zapytanych uważa, że produkcja do końca roku wzrośnie, co jest wynikiem niemal dwa razy słabszym niż rok temu (68% wskazań w 2016 roku). Co czwarty jest zdania, że pozostanie na podobnym poziomie jak obecnie, podano również.
"Wielu producentów, przede wszystkim dostawców motoryzacyjnych, 'konsumuje' realizowane wcześniejsze inwestycje. Tym głównie można tłumaczyć niższy niż w zeszłym roku odsetek respondentów, którzy deklarują wzrost produkcji. Natomiast wyższy odsetek respondentów deklarujących spadek produkcji można tłumaczyć tym, że część firm wdraża nowe wyroby, co zazwyczaj przekłada się na czasowy spadek wolumenów. Innej przyczyny należy szukać na rynkach zagranicznych, które są 'być albo nie być' dla większości producentów w Polsce. Jednak moim zdaniem nie ma obaw, że w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce zaczyna się dziać coś niedobrego. Od kilku lat branża bije co roku nowe rekordy, zarówno pod względem produkcji, sprzedaży, zatrudnienia czy wartości eksportu" – dodał partner w AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski.
Największy wpływ na wzrost produkcji wciąż mają zamówienia od partnerów zagranicznych, zarówno obecnych, jak i nowych – tak wskazało łącznie 41% firm. Co trzeci przedstawiciel motobranży liczy na nowe zamówienia od polskich partnerów (32% wskazań). Z kolei 13% spodziewa się nawiązania współpracy z nowymi fabrykami samochodów w krajach sąsiadujących z Polską. Tylko 1% respondentów liczy na zamówienia w związku z otwarciem nowej fabryki samochodów, podano również.
"Na dobrą kondycję branży automotive w Polsce przede wszystkim wpływają zamówienia płynące z zagranicy, które z roku na rok rosną. Jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, w pierwszym półroczu 2017 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski odnotował rekordową wartość ponad 13 mld euro, co dało niemal 10% wzrost rok do roku. Najwięcej za granicę wysyłamy części i akcesoriów motoryzacyjnych, które stanowią niemal 44% naszej zagranicznej sprzedaży. Jeśli chodzi o kierunki eksportu, najważniejszymi partnerami wciąż pozostają Niemcy (29-procentowy udział), na drugim miejscu znajdują się Włochy z 10-procentowym udziałem, a na trzecim Czechy (8-procentowy udział)" – podsumowano.
Badanie "MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja" zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 429 respondentów z 6 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja). Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od kwietnia do lipca 2017 roku.
(ISBnews)