Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Sprzedaż Alumetalu może wynieść 230 tys. ton w br., w 2022 prace nad strategią

Sprzedaż Alumetalu może wynieść 230 tys. ton w br., w 2022 prace nad strategią

Warszawa, 16.12.2021 (ISBnews) – Alumetal spodziewa się, że 2021 r. może zamknąć wolumenem sprzedaży około 230 tys. ton i w rezultacie może przekroczyć 2 mld zł przychodów, wypracowując jednocześnie znacznie lepsze marże r/r, poinformowała ISBnews prezes Agnieszka Drzyżdżyk. W przyszłym roku spółka liczy na dalsze wzrosty sprzedaży i chce rozpocząć prace nad nową strategią.

"Patrząc na IV kw. 2021 potwierdzamy, że celujemy w ilości znacząco wyższe i poprawienie zysków r/r. Mając na uwadze, ile sprzedaliśmy w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r., możemy myśleć o 230 tys. ton sprzedaży w całym roku i ponad 2 mld zł przychodów. Widać, że jesteśmy już w zupełnie innym miejscu niż w poprzednich latach" – powiedziała Drzyżdżyk w rozmowie z ISBnews.

Wskazała, że także pod względem wyników finansowych ostatnie trzy kwartały były bardzo dobre.

"Pod względem rynkowym i finansowym jesteśmy na pozycji, której nigdy dotąd nie zajmowaliśmy. Co jednak warto podkreślić, w naszym przekonaniu nie jest to sytuacja krótkoterminowa, mamy do czynienia ze zmianami strukturalnymi na rynku i trwałym wzmocnieniem pozycji Alumetalu. Jeśli przy relatywnie słabej sytuacji w przemyśle motoryzacyjnym w Europie potrafimy realizować takie cele, jak w roku 2021, to jestem spokojna o kolejne okresy, w których automotive będzie stopniowo się wzmacniać. Zamówienia na I kwartał oraz zapowiedzi odnośnie II kwartału przyszłego roku pokazują stopniowe odbudowywanie się popytu ze strony przemysłu motoryzacyjnego. Alumetal w tym roku wykorzystuje 85% swoich zdolności produkcyjnych, więc ciągle mamy przestrzeń do wzrostu" – dodała.

Podkreśliła, że coraz lepsze wyniki spółka osiąga mimo dość trudnego otoczenia.

"Korzystamy z efektów przeprowadzonych wcześniej inwestycji rozwojowych i efektywnościowych. Ten rok to również okres ekspansji sprzedaży w segmencie stopów wstępnych – można powiedzieć, że w 2021 r. zrealizowaliśmy cele, które stawialiśmy sobie w 2018 roku w związku z realizacją projektu rozbudowy mocy produkcyjnych stopów wstępnych. Alumetal jest obecnie firmą nowoczesną – wszystkie nasze zakłady powstały lub zostały zmodernizowane w ciągu ostatniej dekady. Pozwala nam to na oferowanie bardzo konkurencyjnych cen, a przy okazji zabezpieczanie marż na takim poziomie, jakiego byśmy oczekiwali. Z kwartału na kwartał zwiększamy udział w rynku przy niesłabnących rentownościach" – zaznaczyła prezes.

Przypomniała, że w przyszłym roku Alumetal celuje w przekroczenie założeń z ostatniego roku obecnej strategii, czyli 250 tys. ton sprzedaży.

"Mamy ambicje osiągnąć poziom wyższy niż 250 tys. ton sprzedaży. W 2022 r. rynek motoryzacyjny będzie powoli wychodzić z trudności związanych z mikroprocesorami. W 2021 produkcja samochodów prawdopodobnie nie wzrośnie r/r, a ilość sprzedaży Alumetalu zwiększyła się o 50%. To pokazuje, że potencjał dalszych wzrostów wydaje się być w naszym zasięgu" – powiedziała Drzyżdżyk.

Spółka realizuje strategię dywersyfikacji portfela klientów oraz rozwija produkcję wyrobów o wyższej wartości dodanej, takich jak stopy wstępne. Jak zauważyła prezes, przemysł motoryzacyjny w Europie się zmienia.

"Widać to w strukturze sprzedaży samochodów osobowych, w której udział pojazdów hybrydowych i elektrycznych istotnie rośnie w ostatnich dwóch latach. Dążenie do neutralności klimatycznej koncernów motoryzacyjnych oznacza zwiększenie wtórnych surowców w produkcji komponentów. Do produkcji aluminium pierwotnego potrzeba 20 razy więcej energii niż do produkcji wtórnego aluminium. Tę zmianę widać wśród naszych odbiorców. Wielu z nich sygnalizuje, że chce kupować więcej stopów wtórnych i chce pracować razem z nami nad rozwojem tych stopów w celu zwiększenia wykorzystania aluminium z recyklingu. To otwiera dla nas możliwość sprzedaży produktów, które do tej pory były zarezerwowane dla stopów bazujących wyłącznie na aluminium pierwotnym" – dodała.

Z uwagi na kończący się w 2022 r. okres obowiązywania aktualnej strategii rozwoju Grupy Alumetal, zarząd zamierza w przyszłym roku rozpocząć także prace na nowymi celami strategicznymi na nadchodzące lata.

"Przed nami praca nad nową strategią. Chcemy zacząć intensywnie działać w tym obszarze w przyszłym roku" – powiedziała prezes.

Grupa kapitałowa Alumetal działa w przemyśle odlewniczym i hutniczym w zakresie produkcji wtórnego aluminium, tj. wytwarzania aluminiowych stopów odlewniczych oraz stopów wstępnych ze złomu aluminiowego. Grupa Alumetal zajmuje w tej dziedzinie pozycję krajowego lidera oraz jest czwartym największym wytwórcą wtórnych stopów aluminium w Europie. Spółka jest notowana na GPW od lipca 2014 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 061,6 mln zł w 2020 r.

Kamila Wajszczuk

(ISBnews)