Katowice, 20.09.2021 (ISBnews) – To konsumenci, a nie urzędnicy, powinni decydować o ostatecznym kształcie rynku transportowego w zakresie rodzaju zasilania pojazdów, ocenił główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski.
"Kiedy widzę deklaracje producentów samochodów, że zaprzestaną produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, to zapala mi się czerwona lampka, bo do dzisiaj największe efekty w zakresie ograniczenia emisji w transporcie mamy z prac nad poprawą efektywności właśnie silników spalinowych" – powiedział Czyżewski w trakcie panelu poświęconemu Europejskiemu Zielonemu Ładowi podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.
"Jeżeli chcemy nadal rozwijać ekologiczne biopaliwa, a chcemy, co zakłada zresztą także unijny pakiet 'Fit for 55', a jednocześnie nie będzie już silników spalinowych, to trochę nie widać w tym spójności. Bardziej optowałbym za tym, żeby na poziomie regulacji ustalać cele do osiągnięcia, ale nie decydować za konsumentów, jaką drogą te cele osiągnąć" – dodał Czyżewski.
W jego ocenie, dzisiaj nie sposób jeszcze powiedzieć, jaki będzie docelowy miks w transporcie, jaką część stanowić będą biopaliwa, jaką elektryczność, a jaką wodór.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 86,2 mld zł w 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
(ISBnews)