Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. E-mobilność
  4. >
  5. Stacje ładowania samochodów elektrycznych
  6. >
  7. Rozliczanie za ładowanie pojazdów EV zgodne z Eichrecht

Rozliczanie za ładowanie pojazdów EV zgodne z Eichrecht

Materiał Partnera
Każdy, kto planuje budowę infrastruktury do ładowania pojazdów w Niemczech, musi być świadomy, że czeka go skomplikowany proces rozliczania zużytej energii. Wynika to z konieczności kalibracji stacji ładowania, tak samo jak konwencjonalnych dystrybutorów paliwa.
Producenci i operatorzy muszą zapewnić prawidłowe naliczania opłat za proces ładowania zgodnie z wymogami Eichrecht.
Producenci i operatorzy muszą zapewnić prawidłowe naliczania opłat za proces ładowania zgodnie z wymogami Eichrecht.

Przepisy i rozporządzenia

Dla operatorów i producentów obowiązują następujące zasady i przepisy:

– Ustawa o pomiarach i wzorcowaniu (Mess- und Eichgesetz, MessEG) – reguluje wymagania dotyczące urządzeń pomiarowych.

– Rozporządzenie o pomiarach i wzorcowaniu (Mess- und Eichverordnung, MessEV) – określa wymagania w odniesieniu do testów i kalibracji.

Oba akty prawne wspólnie regulują wprowadzanie urządzeń pomiarowych na rynek oraz ich stosowanie i kalibrację.

Główne wymagania wynikające z rozporządzenia MessEV są dodatkowo określone w formie szczegółowych wytycznych w dokumencie 6-A oraz omówione bardziej szczegółowo w VDE Application Rule 2418-3-100.

Wymagania techniczne

Wymaga się, aby zmierzona energia odpowiadała energii rzeczywiście dostarczanej do pojazdu, dlatego urządzenia pomiarowe muszą posiadać co najmniej z klasę dokładności A. Ważne jest również, aby kabel ładowania charakteryzował się bardzo niskim rozproszeniem mocy, ponieważ podczas przesyłania energii przez kabel, część energii jest tracona w postaci ciepła. Oznacza to, że ilość energii dostarczanej do pojazdu jest nieco mniejsza niż ilość energii wychodzącej ze stacji ładowania. Dlatego istotne jest uwzględnienie tych strat mocy i zapewnienie, że kabel ma odpowiedni przekrój, aby je zminimalizować.

Wyświetlacz powinien przejrzyście prezentować wynik pomiaru oraz błędy związane z ładowaniem. Dzięki temu kierowca jest na bieżąco informowany o statusie pojazdu podczas jego ładowania. Ponadto system powinien szyfrować wynik pomiaru podczas przesyłania do dostawcy usług rozliczeniowych lub w przypadku przechowywania w inny sposób.

Przechowywanie danych

Jeśli podczas ładowania wystąpią jakiekolwiek usterki w komponentach związanych z prawem kalibracji, muszą one zostać zarejestrowane, zapisane i udostępnione kierowcy . Pozwala to na wyjaśnienie wszelkich podejrzeń dotyczących błędnych pomiarów w poważnych przypadkach.

Dane muszą być dostępne przez dłuższy okres, aby możliwe było zweryfikowanie i wykazanie dokładności rozliczeń z perspektywy czasu. Oprócz spełnienia tych specyficznych wymagań dotyczących prawa kalibracji, stacja ładowania musi również przejść rygorystyczne testy mi.in EMC, klimatyczne czy też mechaniczne, aby ostatecznie uzyskać najważniejszy certyfikat badania typu.

Sterowniki CHARX modular – sposób na prostszą certyfikację Eichrecht stacji ładowania AC

Modułowy sterownik CHARX, wyświetlacz dotykowy i licznik energii Iskra oferują producentom i operatorom infrastruktury ładowania niezawodne i przyjazne dla użytkownika rozwiązanie zapewniające zgodność z prawem Eichrecht.
Modułowy sterownik CHARX, wyświetlacz dotykowy i licznik energii Iskra oferują producentom i operatorom infrastruktury ładowania niezawodne i przyjazne dla użytkownika rozwiązanie zapewniające zgodność z prawem Eichrecht.

Dzięki gotowym rozwiązaniom od Phoenix Contact (Rysunek 2) rozliczanie ładowania zgodnie z niemiecką normą Eichrecht znacznie upraszcza proces certyfikacji stacji ładowania AC. Uzupełnieniem rozwiązania jest dokumentacja – w tym wstępnie certyfikowana przez VDE przykładowa aplikacja w postaci podwójnego punktu ładowania.

Głównymi elementami pakietu są:

  • wyświetlacz dotykowy,
  • sterownik ładowania (Rysunek 3) wraz z oprogramowaniem
Dzięki otwartej platformie Linux sterowniki ładowania Charx nadają się do zastosowań internetu rzeczy (IoT), inteligentnych usług i łączenia różnych sektorów energii. Skalowalny asortyment obejmuje wszystkie aplikacje ładowania, od ładowarki naściennej po parking wielopoziomowy.
Dzięki otwartej platformie Linux sterowniki ładowania Charx nadają się do zastosowań internetu rzeczy (IoT), inteligentnych usług i łączenia różnych sektorów energii. Skalowalny asortyment obejmuje wszystkie aplikacje ładowania, od ładowarki naściennej po parking wielopoziomowy.
  • licznik energii Iskra, który pozwala na spełnienie rygorystycznych wymagań dotyczących pomiarów.

Połączenie razem tych kluczowych elementów systemu pozwala na łatwe i przyjazne dla użytkownika rozpoczęcie procesu ładowania: Użytkownik może uruchomić proces za pomocą czytnika RFID, wyświetlacza lub zdalnie, poprzez system backend.

Wyświetlanie do dwunastu punktów ładowania na jednym wyświetlaczu pozwala obniżyć koszty i jest również zgodne z przepisami dotyczącymi kalibracji.
Wyświetlanie do dwunastu punktów ładowania na jednym wyświetlaczu pozwala obniżyć koszty i jest również zgodne z przepisami dotyczącymi kalibracji.

Intuicyjne wskazówki na wyświetlaczu pomogą przejść przez różne etapy – od uwierzytelniania, wyboru punktu ładowania (Rysunek 4) po wyświetlanie aktualnych danych ładowania i zatrzymanie ładowania. Sterownik ładowania przechowuje podpisane dane w swojej pamięci lokalnej i może przesyłać je do dostawcy usług rozliczeniowych za pośrednictwem OCPP. Warto dodać, że przechowywanie danych procesów ładowania w lokalnym dzienniku sterownika ładowania sprawia, że system jest w dużej mierze niezależny od dostawców usług rozliczeniowych, którzy nie muszą być zaangażowani w certyfikację.

Kompletne wyposażenie stacji ładowania

Phoenix Contact przenosi wieloletnie doświadczenia z automatyki przemysłowej na rozwiązania dla elektromobilności. W bogatym portfolio rozwiązań znajdziesz urządzenia do wyposażenia stacji AC i DC.

Z naszej skalowalnej oferty produktów możesz wybrać odpowiedni zestaw w zależności od liczby punktów ładowania, mocy ładowania i zakresu funkcji. Dzięki modułowym sterownikom ładowania i energoelektronice, różnym licencjom oprogramowania dostosowanym do liczby punktów ładowania oraz aktualizacjom „over the air” doskonale przygotujesz się na przyszłe modernizacje i rozbudowy stacji ładowania.

Sprawdź wszystkie rozwiązania do budowy stacji ładowania EV

Phoenix Contact

Podsumowanie

Podsumowując, zgodność z wymaganiami niemieckiej ustawy o pomiarach i wzorcowaniu Eichrecht jest kluczowa dla operatorów i producentów stacji ładowania EV. Przestrzeganie przepisów i rozporządzeń, zapewnienie dokładnych pomiarów oraz odpowiednie przechowywanie danych to podstawowe elementy, które gwarantują rzetelne rozliczanie zużytej energii.


Autor:

Rafał Sypniewski – Menadżer Segmentu Rynku E-mobility, Phoenix Contact

Technologie wspiera:
Elektromobilność napędza:
Od elektrowni atomowej w Żarnowcu po projekt CCS w Kemper w USA i elektrownie wodne w Zairze. Jak budować, ale nie skończyć. Satyryczny Przegląd Energetyczny prof. Konrada Świrskiego.
Depositphotos 33083331 XL
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera:
Zagraniczna prasówka energetyczna: Wodór zielony, a akcje na czerwono; Susza w chińskiej energetyce wodnej zwiększy emisje CO2; Zwolennicy Trumpa rosną na dotacjach Bidena; Chińczycy wydają miliardy na zagraniczne kopalnie.
Engineer with tablet computer on a background of Green Hydrogen factory
Europejski Trybunał Obrachunkowy ocenił, że zakładana przez Komisję Europejską produkcja w UE 10 mln ton czystego paliwa w 2030 r. jest nierealna. Fot. Depositphotos
Partner działu Klimat:
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera: