Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Hyundai Kona Electric 2024 wyjeżdża na drogi z płucami z Polski

Hyundai Kona Electric 2024 wyjeżdża na drogi z płucami z Polski

Fabryka Hyundaia w Czechach ruszyła z produkcją nowej elektrycznej Kony. Najdroższy element auta – baterie, powstają w Polsce. Czy to zgrany zespół? Sprawdziliśmy to testując koreańskiego elektryka na czeskich drogach. Oto Hyundai Kona Electric 2024.
hyundai kona electric side right

Produkcja elektrycznych modeli Hyundaia wypiera wersje spalinowe

− Tu montowaliśmy skrzynie biegów do ubiegłego roku, a dziś składamy baterie. Natomiast tutaj montaż przekładni jeszcze trwa, ale za rok też zastąpimy go montażem baterii – opowiadają nam pracownicy fabryki Hyundaia w czeskich Nosovicach, pokazując jak zmienia się ich zakład. Czesi montują tu to, co w ogromnej części powstaje w Polsce. Na 15 dostawców elementów związanych z bateriami, aż sześciu jest z Polski. Wśród nich także dostawca najdroższych podzespołów – ogniw litowo-jonowych. Powstają w odległej o 250 km fabryce LG Energy Solution w Kobierzycach pod Wrocławiem.

hyundai kona electric hmmc

Zapotrzebowanie na wersje elektryczne i hybrydy plug-in rośnie tak szybko, że według nieoficjalnych informacji WysokieNapiecie.pl dostawy ogniw stają się już wąskim gardłem rozwoju produkcji w Nosovicach, a Hyundai rozmawia z LG o doinwestowaniu jego zakładu w Polsce, aby do czeskiej fabryki trafiało więcej ogniw. Z linii w Nosovicach nowe auto zjeżdża co 51 sekund i coraz częściej jest to auto z baterią trakcyjną.

Cel na 2030: produkcja w 70% aut elektrycznych

Od stycznia do sierpnia 2023 roku aż 12% aut powstających w Nosovicach stanowiły elektryki, a kolejne 9% hybrydy plug-in. Na koniec roku udział elektryków w produkcji sięgnie już 15%. Na przyszły rok koreański producent planuje, że z taśmy w Nosovicach zjedzie 50 tys. egzemplarzy Hyundai Kona Electric, a do 2030 roku aż 70% wszystkich aut wyjeżdżających z czeskiej fabryki ma być elektryczna.

Nowy Hyundai Kona Electric – wymiary

Czy to auto będzie się dobrze sprzedawać? Ma na to spore szanse. Nowa Kona Electric urosła – ma dziś 4355 mm długości, 1825 mm szerokości (+25 mm względem poprzedniej generacji), 1575 mm wysokości (+10 mm) i aż 2660 mm rozstawu osi (+60 mm). Nowa generacja zyskała więcej miejsca zarówno dla pasażerów na tylnej kanapie (m.in. dzięki cieńszym fotelom) jak i w bagażniku (466 l w stosunku do 332 l w poprzedniej generacji). Pod maską znajdziemy schowek o pojemności 27 l – w sam raz na kable. Teoretycznie wciąż jest to auto z segmentu B-SUV, ale zarówno rozmiarem, jak i wyposażeniem czy zasięgiem pobije wiele kompaktów.

hyundai kona tucson ioniq size

Z wyglądu nawiązuje do nowej linii Hyundaia, widocznej np. w Tucsonie – z ostrymi załamaniami na karoserii i ostrzejszym pazurem, chociaż Kona, produkowana z niemal identycznym nadwoziem w we wszystkich wersjach napędowych, musi się podobać także bardziej konserwatywnym klientom. Projektanci nie zaszaleli wobec tego aż tak bardzo jak z modelami Ioniq 5 i Ioniq 6.

hyundai kona electric 2024 back seat

Wyposażenie elektrycznej Kony jak w segmencie premium

Wewnątrz znajdziemy jednak niemal wszystko, co Hyundai oferuje też w wyższych segmentach. Hyundai Kona Electric (w zależności od wersji wyposażenia) może mieć zarówno podgrzewane, jak i wentylowane fotele, wyświetlacz head-up na przedniej szybie, kamery 360 st., asystenta jazdy autostradowej wraz z umiejętnością zmiany pasów ruchu, funkcję „telefon jako klucz”, funkcję Plug and Charge (autoryzacja płatności za ładowanie od razu po podłączeniu auta do ładowarki), możliwość zdalnego parkowania auta, funkcję i-pedal (ruszanie i hamowanie tylko pedałem przyśpieszenia), czy opcję pełnej aktualizacji oprogramowania auta przez Internet (OTA). Niestety, Android Auto podłączymy jedynie po kablu. Nowa Kona ma jednak ciekawą funkcjonalność – klikając port ładowania USB-C można zdecydować, czy gniazdo ma służyć jedynie do ładowania telefonu czy także do połączenia go z autem (wymianę danych).

hyundai kona electric 2024 interior

Elektryczna Kona dostała V2L o mocy do 4 kW

Auto zyskało także funkcję vehicle-to-load (V2L), a więc może zasilać urządzenia o napięciu do 250V (każde domowe urządzenie RTV/AGD) i natężeniu do 16A. Umożliwia to oddawanie do 4 kW mocy. W razie potrzeby, akumulator byłby w stanie zasilać przeciętne gospodarstwo domowe przez wiele dni. W razie potrzeby Hyunda Kona Electric może też za pomocą gniazd V2L (wewnątrz kabiny i poprzez adapter podpięty do portu type 2) ładować inny samochód elektryczny.

hyundai kona V2L

Pojemność baterii w Hyundai Kona Electric

Nowy Hyundai Kona Electric zyskał też nieco większe akumulatory. Słabsza wersja z silnikiem 156 KM (255 Nm) ma baterię o pojemności 48,4 kWh, a mocniejsza (218 KM, 255 Nm) o pojemności 65,4 kWh netto. W obu wersjach zastosowano ogniwa NMC (nikiel-mangan-kobalt). Jak tłumaczył w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Askin Kahraman, odpowiedzialny za produkty Hyundaia w Europie, koncern nie zdecydował się na ogniwa LFP, choćby w wersji Kony z mniejszą pojemnością baterii, ze względu na słabszą wydajność i pojemność tych ogniw, przy niewiele niższej cenie. Sytuację potencjalnie mogłoby zmienić uruchomienie wielkoskalowej produkcji wysokowydajnych ogniw w technologii LFP w Europie, ale na to jeszcze chwilę poczekamy.

hyundai kona electric side right

Hyundai Kona Electric 2024 umożliwia szybsze ładowanie, niż poprzednia generacja tego auta. Akumulator będzie można doładowywać z mocą do 102,3 kW na ładowarkach DC i 10,4 kW na ładowarkach AC. Temperaturę akumulatora można dostosować do optymalnej dla wysokiej mocy ładowania ręcznie lub automatycznie za sprawą wyznaczenia trasy w nawigacji pokładowej. Podczas pierwszych jazd nie byliśmy niestety w stanie sprawdzić krzywej ładowania.

hyundai kona electric 2024 frunk

Zasięg Hyundai Kona Electric 2024

Nowa elektryczna Kona, pomimo większych rozmiarów, wciąż charakteryzuje się niskim zużyciem energii w mieście i na drogach lokalnych. W naszych pierwszych testach, przy temp. powietrza 28 st. C, zużycie na drogach lokalnych wynosiło 12-13 kWh/100 km. Przy prędkości autostradowej (w Czechach wynosi 130 km/h) trzeba się już jednak liczyć ze zużyciem 22-23 kWh/100 km. Wersja z większą baterią lokalnie pokona więc na pełnym akumulatorze ok. 500 km. Na autostradzie zasięg stopnieje do 280 km.  

kona electric map

Cena, dostępność i potencjalny klient

Nowa Kona zmniejszyła dystans dzielący ją dotychczas od Tucsona czy Ioniqa 5. Auto możemy doposażyć równie dobrze, co jest rzadkością w segmencie aut miejskich. Według naszych rozmówców z Hyundai Europe, to auto stworzone z myślą o singlach czy młodych rodzinach z jednym dzieckiem. W rzeczywistości jednak spełni potrzeby znacznie szerszego grona odbiorców. Nie wiemy jeszcze jak zostanie wycenione w Polsce, ale jesteśmy pewni, że drożej niż obecna generacja. Hyundai przenosi Konę w swojej ofercie nieco wyżej i tworzy miejsce dla kolejnego modelu,  którego cena miałaby startować, zgodnie z pierwotnymi założeniami, w okolicach 25 tys. euro.

Dobrą informacją dla potencjalnych klientów powinna być za to dostępność. Nowa elektryczna Kona zacznie trafiać do pierwszych klientów jeszcze w tym roku. Wkrótce auto będzie można zobaczyć także u dealerów.

hyundai kona electric 2024 back man
Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:
Materiał Partnera
Wypowiadając się o magazynowaniu energii wpadamy często w pułapkę. Energię trudno magazynować, zwłaszcza na dłuższy czas. Inaczej jest z paliwami będącymi źródłami energii lub przechowaniem energii na stosunkowo krótki czas.
wodór
Zielony wodór mógłby pomóc rozwiązać niektóre z najtrudniejszych wyzwań dekarbonizacji. Fot. Depositphotos
Technologie wspiera:
Zielone technologie rozwijają:
Z jednej strony rynek potencjalnie wart setki miliardów złotych, a z drugiej dużo niewiadomych oraz wysiłek, który trzeba ponieść bez gwarancji sukcesu. Mimo tego energetyka jądrowa zaczyna budzić coraz więcej nadziei u polskich firm.
cooling towers at night
Zakomunikowane dotychczas plany inwestycji w polską energetykę jądrową mogą wymagać zaangażowania nawet 250 tys. osób. Fot. Depositphotos
Materiał Partnera
Realizacja inwestycji w efektywność energetyczną jest dziś już nie tylko kluczowym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. To realne oszczędności kosztów prowadzenia działalności, szczególnie w przypadku przemysłu energochłonnego.
efektywność energetyczna
Technologie wspiera:
Partner działu Klimat:
Polacy kupują dziesiątki tysięcy pomp ciepła, ale z ich jakością bywa różnie, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przymierza się do tego, by ograniczyć dotacje przy wymianie kopciucha tylko do pomp ciepła wpisanych na odpowiednią listę. To jednak może nie wystarczyć.
pompa ciepla dom montaz ogrzewanie dom
Łącznie od momentu uruchomienia „Czystego Powietrza” dofinansowano ponad ponad 702 tys. urządzeń, z czego najwięcej przypada na kotły gazowe (35 proc.), a następnie na pompy ciepła (34 proc.) i kotły na biomasę 21 proc.
Technologie wspiera: