To będzie zapewne jeden z najbardziej wymagających testów dziennikarskich samochodu elektrycznego najnowszej generacji – BMW iX. Ruszamy nim z Polski w, liczącą 7000 km, trasę na daleką północ Europy i wokół Bałtyku. Na skutych lodem drogach Szwecji i Finlandii pokażemy jak współczesne elektryki radzą sobie z niskimi temperaturami w realnych warunkach intensywnego użytkowania. Pokażemy też jak spisują się rozwiązania, które dopiero wchodzą do seryjnej produkcji, jak podgrzewanie kabiny podczerwienią.
Na drogach Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Estonii, Łotwy i Litwy pokażemy zmiany w infrastrukturze ładowania – jej gęstości, niezawodności, szybkości i dostępności. Czy w końcu uda nam się przejechać elektrykiem pół Europy, mając w ręce wyłącznie jedną kartę do ładowania? Czy korzystając z najpopularniejszej w Polsce karty, sieci GreenWay, uda nam się naładować auto także daleko poza granicami?
W drodze, jako pierwsi, przetestujemy też ciekawe rozwiązanie, które ma wkrótce trafić do sprzedaży i ułatwić życie kierowcom elektryków. Zaprojektował je polski Green Cell, który ze sprzedawcy baterii i kabli chce przekształcić się w firmę technologiczną, dostarczającą kompleksowe rozwiązania łączące zarządzanie instalacjami fotowoltaicznymi z magazynami energii i ładowarkami aut elektrycznych.
Opowiemy o tym skąd w danym państwie pochodzi energia, którą wykorzystujemy w podróży i jak państwa, przez które przejeżdżamy, podchodzą do transformacji energetyki i elektromobilności. Porozmawiamy o aktualnych wyzwaniach, jak choćby astronomiczny wzrost cen energii i ich wpływie na życie zwykłych mieszkańców tych państw, ich gospodarki i absorbcję elektromobilności na tych rynkach.
Pokażemy też realne koszty takiej podróży, porównamy je z kosztami aut spalinowych i pokażemy jak – pod względem ekonomicznym – elektryki wypadają dziś na tle konwencjonalnej konkurencji. Podpytamy PKO Leasing, oferujący auta z dopłatami z programu Mój Elektryk, na ile ten system przekonuje już polskie firmy i jak szybko – w związku z tym – spodziewają się oni zmian na polskim rynku motoryzacyjnym. Pokażemy gdzie w związku z tym jesteśmy dziś w relacji do bardziej i mniej zamożnych państw regionu Morza Bałtyckiego.
Pokażemy też jak wygląda teraźniejszość najbardziej rozwiniętych rynków – Norwegii i Szwecji – a więc nieodległa przyszłość także w naszym kraju.
Zajrzymy również w ciekawe miejsca związane z elektromobilnością i energetyką. W Finlandii przetestujemy nietypowe pojazdy na baterie – całkowicie elektryczne skutery śnieżne. Jesteśmy bardzo ciekawi jak ich baterie radzą sobie z temperaturami, w których zwykle pracują.
Zapnijcie pasy i ruszajcie z nami w tę ciekawą podróż, w której przypomnimy Wam jak świat elektromobilności wyglądał cztery lata temu, gdy pokonywaliśmy tę trasę, docierając na półwysep Nordkapp, elektrycznym nissanem leafem, jak wygląda dziś i jak będzie się zmieniać.