Menu
Patronat honorowy Patronage

Obowiązkowe gniazdka do ładowania aut w budynkach od 2025 roku

W grudniu 2017 roku w Parlamencie Europejskim wróci temat obowiązkowych gniazdek ładowania we wszystkich budynkach z parkingami. Niektórzy z europosłów chcieliby, żeby prawo zaczęło obowiązywać już w 2025 roku. Inni bronią właścicieli budynków i utrzymują, że nie stać ich na to rozwiązanie.

W grudniu 2017 roku w Parlamencie Europejskim wróci temat obowiązkowych gniazdek ładowania we wszystkich budynkach z parkingami. Niektórzy z europosłów chcieliby, żeby prawo zaczęło obowiązywać już w 2025 roku. Inni bronią właścicieli budynków i utrzymują, że nie stać ich na to rozwiązanie.

Infrastruktura do ładowania miałaby być dostępna już od 2025 roku. Musiałby zadbać o nią każdy właściciel budynku, który nie jest wykorzystywany jako budynek mieszkalny, a ma więcej niż 10 miejsc parkingowych. Chodzi więc o biurowce, galerie handlowe, lokalne centra fitness, hotele czy nawet wewnętrzne biura zakładów produkcyjnych.

Firmy jednak obawiają się dodatkowych kosztów, które w samych tylko Niemczech oszacowano na 7,5 miliarda euro (równowartość 31,6 miliarda złotych) przy założeniu, że konwersji poddany zostanie co trzeci taki budynek.

Właściciele prywatnych biznesów nie rozumieją, dlaczego mieliby wspomagać sektor transportowy. Niektórzy z polityków nawołują, by Parlament Europejski w ogóle nie zajmował się tematem i pozostawił decyzję członkom Unii. Wtedy każde z państw oceniłoby swoje możliwości i wprowadziłoby odpowiednie zarządzenia.

Dlatego pojawia się dyskusja o łagodniejszej wersji nowego prawa: miałoby ono dotyczyć tylko nowych budynków, obowiązkowa byłaby jedna ładowarka na dziesięć miejsc parkingowych, a trzy z każdych dziesięciu miejsc powinny być przygotowane do instalacji dodatkowych ładowarek (rynienki plus ewentualne okablowanie). Nowe prawo miałoby obowiązywać tylko dla budynków, których budowa wystartowała w 2019 roku lub później. Jednak nawet ta opcja wywołuje spory opór.

Czytaj także: Włączył Autopilota i zajął się Whatsapp. Winą za wypadek obarczył Teslę

 

Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Ministerstwo Energii opublikowało istotne dla aukcji OZE w 2018 r. projekty rozporządzeń mówiących o wysokości cen referencyjnych, okresów wsparcia oraz możliwości uczestnictwa w aukcjach jednostek wytwórczych zlokalizowanych za granicą. Jest sporo zmian w porównaniu z ubiegłorocznym projektem. Są i zastrzeżenia uczestników rynku.

Partnerzy portalu

Nie tylko sprzedawcy energii, ale też właściciele sieci energetycznych chcą podnieść ceny swoich usług na 2018 roku – dowiedział się portal WysokieNapiecie.pl. Analizujemy jak mogą zakończyć się negocjacje z Urzędem Regulacji Energetyki w sprawie przyszłorocznych taryf.

Rynek energii wspiera:
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju może wydać nawet 180 mln zł na program modernizacji bloków energetycznych z lat 70. Pytanie czy warto inwestować pieniądze podatników w technologię, na której wykorzystanie w kraju może być za późno, a potencjał eksportowy też jest raczej niewielki.

Partnerzy portalu

W elektromobilności Chiny zaczynają zostawiać resztę świata z tyłu. Już dzisiaj co drugie wyprodukowane na świecie auto elektryczne lub hybryda ładowana z gniazdka jeździ po chińskich drogach. Za dwa lata przynajmniej 10% sprzedawanych w Chinach aut będzie obowiązkowo ładowana prądem z sieci. Polska na tym tle wypada gorzej niż słabo.

Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu