Spis treści
Na rentowność instalacji fotowoltaicznej składa się wiele czynników. Podstawowymi założeniami jest to, żeby projekt nie został przeskalowany, czyli produkowana energia elektryczna pokrywała zapotrzebowanie własne. Optymalną opcją jest, by nie zachodziła potrzeba poboru dodatkowej energii z sieci (lub pobór jak najniższych wartości) lub produkcja nadwyżki energii, którą oddaje się do sieci. Oddawanie energii, które można opisać jako umowne magazynowanie, polega na przekazywaniu wyprodukowanej nadwyżki, by w razie potrzeby, w przyszłości pobrać potrzebną wartość z sieci. Taka zasada nazywa się net meteringiem i w założeniu zapewnia brak generowania dodatkowych kosztów.
Czym jest net metering?
Net metering jest sposobem rozliczania energii elektrycznej pozyskanej z odnawialnych źródeł energii, przez jej producenta (osobę fizyczną lub firmę). Polega na przekazywaniu energii do zakładu produkcyjnego w półrocznych cyklach. Net metering oznacza zbilansowanie ilości wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej z ilością energii pobranej z sieci.
Ilości energii, jaką prosument (połączenie słów producent i konsument) ma prawo oddać do siedzi, zależy od tego, jak dużą posiada instalacje. Małe PV, czyli takie o mocy do 10 kWp mają prawo do odebrania 80% tego, co oddali do sieci. Właściciele większych instalacji, produkujących od 10 do 50 kWp mogą odebrać 70% oddanej energii. Rozliczenie odbywa się raz na pół roku. Zasady te jednak zmienią się w najbliższym czasie i staną się znacznie mniej korzystne.
Nowe zasady, które mają zostać wprowadzone w 2022 roku, zmieniają reguły na kupno-sprzedaż. Zmiana jest niekorzystna, ponieważ producent prądu, będzie sprzedawał nadwyżkę wyprodukowanej energii po ustalonej cenie, ale jeśli jego zapotrzebowanie w późniejszym czasie, będzie oznaczało pobór dodatkowej energii z sieci, to będzie musiał za nią zapłacić o wiele wyższą stawkę. Ogólny rachunek ekonomiczny może okazać się niekorzystny, dlatego właściwie dobrana instalacja ma jeszcze większe znaczenie.
Net meterign, a market spożywczy – czy to się nadal będzie opłacać?
Inwestycja w panele fotowoltaiczne jest coraz bardziej popularna także wśród branży spożywczej. Coraz więcej właścicieli marketów instaluje panele na swoich budynkach, dzięki czemu odczuwają szereg korzyści, nie tylko finansowych. Wielu konsumentów zwraca uwagę na ekologiczne zachowania w najbliższym otoczeniu i woli dokonywać zakupów w miejscach, które podzielają ich poglądy.
Markety spożywcze cechuje duże zużycie prądu, także poza godzinami pracy. Ciągły pobór energii elektrycznej generują wszelkie zamrażarki, chłodziarki, klimatyzacja oraz wentylatory, ogrzewanie, oświetlenie i inne sprzęty. Nie należy zapominać także o oświetleniu parkingu oraz podświetlanych reklamach zewnętrznych. Całościowy koszt energii marketu spożywczego jest wysoki, a częste podwyżki prądu jeszcze mocniej zwiększają te koszty. Dlatego produkcja własnego prądu jest dobrym wyjściem dla właściciela budynku.
Czy budynek marketu jest dostosowany do fotowoltaiki?
Duże powierzchnie budynków marketów mają bardzo dobre warunki do instalacji fotowoltaiki. Często są to jednopiętrowe, niezbyt wysokie budynki z płaskimi dachami, dzięki czemu można bez większego problemu zainstalować instalację, która będzie w całości nasłoneczniona. Poza tym wielkopowierzchniowe markety spożywcze zazwyczaj nie są otoczone innymi, wysokimi budynkami czy drzewami.
Ze względu na niedługo zmieniające się zasady dotyczące rozliczania oddawanej do sieci energii, należy zwrócić szczególną uwagę na dobrze przygotowany projekt. Nawet w obecnym systemie net meteringu wielu przedsiębiorców zapomina, że wraz z latami użytkowania paneli ich wydajność się zmniejsza, i należy mieć to na uwadze, wyliczając rentowność całego projektu. Mimo iż, już niedługo nie będzie opłacalne oddawanie do sieci nadwyżki produkowanej energii, samo posiadanie instalacji fotowoltaicznej jest nadal bardzo korzystne dla firmy.
Poza samą redukcją dotychczasowych rachunków za energię elektryczną należy zwrócić uwagę na ogólną rentowność instalacji. Podstawowo wpływ na nią ma:
- moc wybranych modułów i ich liczba,
- indywidualne warunki firmy,
- parametry techniczne wybranej instalacji,
- dodatkowe koszt użytkowania, czyli serwis, ubezpieczenie, wymiana uszkodzonych elementów itp.
Oczywiście, jedną z najważniejszych kwestii wpływającą na opłacalność ekonomiczną instalacji jest sposób jej finansowania. Dla przedsiębiorstw, które nie mogą pozwolić sobie na wykorzystanie środków własnych, bardzo korzystnym rozwiązaniem jest abonament. Podstawą jest stabilna rata spłacana z generowanych oszczędności oraz brak potrzeby wykorzystanie sporej kwoty środków własnych.
Jak działa fotowoltaika w abonamencie?
Wraz z rozwojem rynku firmy mogą wybierać coraz więcej opcji finansowania projektu. Luneos oferuje usługę abonamentową, która zawiera w sobie szereg korzyści. Przede wszystkim Klient przez cały okres umowy ma taką samą kwotę abonamentu. Na stawkę zawartą w kontrakcie nie wpływają zmiany stóp procentowych oraz inne, nowe podatki nakładane na rachunki.
Opłata mocowa a produkcja własnej energii
Wprowadzona w styczniu 2021 roku opłata mocowa najmocniej dotyka firmy, które działają w godzinach 7-22 i mają wysokie zapotrzebowanie na energię. W przypadku produkcji własnej energii nie przełoży się to na podwyżki na rachunku, ponieważ pik produkcji energii z fotowoltaiki przypada właśnie na godziny, w których obowiązuje opłata mocowa. To oznacza, że większość energii zostanie pobrana z instalacji fotowoltaicznej a nie z sieci. Nie zostanie naliczona stawka opłaty mocowej.
Abonament a leasing
Finansowanie w formie leasingu lub kredytu wiąże się z wieloma utrudnieniami oraz formalnościami, które w Luneos zostały ograniczone do minimum. Nie trzeba także obawiać się potrzeby wysokiego wkładu własnego oraz zmiennych kosztów kredytu. Przede wszystkim Przedsiębiorca może zainstalować nowoczesną i ekologiczną technologię bez inwestowania środków własnych na starcie. W dobie zapowiadanych kolejnych lockdown-ów jest to o tyle ważne, żeby nie pozbywać się „poduszki finansowej” lub przekierować środki na inne planowane projekty.
Właściwie dobrana moc
Luneos przygotowuje profesjonalny audyt i projekt, dzięki któremu instalacja jest właściwie zmymiarowana, zgodnie z zapotrzebowaniem na energię dzisiaj i w kolejnych latach. Dzięki temu unikamy ryzyka przeskalowania, a tym samym produkcji nadwyżek, których odsprzedaż za chwilę nie będzie opłacalna. Dobrze dopasowana instalacja to także pewność, że nie ponosimy za wysokiego kosztu projektu, ponieważ instalowane są panele o wystarczającej, a nie zawyżonej mocy.
Jeśli zastanawiasz się jak w praktyce wygląda abonament fotowoltaiki, sprawdź przykładową kalkulację dla marketu.