Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Energetyka konwencjonalna
  4. >
  5. Węgiel kamienny
  6. >
  7. Strategia energetyczna Polski, czyli ile węgla w węglu

Strategia energetyczna Polski, czyli ile węgla w węglu

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zaprezentował wstępne założenia miksu energetycznego, które będą elementem strategii dla energetyki do 2030 roku. Można określić je tak: za 12 lat nadal królować będzie węgiel. Rozwój OZE zapewnić mają farmy wiatrowe na morzu, klastry i spółdzielnie energetyczne. Atom to opcja. Jakich inwestycji realnie się spodziewać?

pep2050 zuzycie

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zaprezentował wstępne założenia miksu energetycznego, które będą elementem strategii dla energetyki do 2030 roku. Można określić je tak: za 12 lat nadal królować będzie węgiel. Rozwój OZE zapewnić mają farmy wiatrowe na morzu, klastry i spółdzielnie energetyczne. Atom to opcja. Jakich inwestycji realnie się spodziewać?

– W projektach programów dla węgla kamiennego i brunatnego pokazaliśmy ich przyszłość. Te programy sektorowe są „wsadem” do polityki energetycznej i przewidywanego miksu energetycznego – powiedział wiceminister energii po w spotkaniu zespołów trójstronnych ds. bezpieczeństwa górników i branży węgla brunatnego.

Wyjaśnił, że resort skupia się nad polityką do 2030 roku. – Na lata 2030-2050 nie przesądzamy, ale otwieramy naszym następcom możliwość podejmowania decyzji z zakresie np. nowych kopalni węgla brunatnego po 2036-2037 roku, czy w jakim tempie będzie rozwijał się gaz – na razie akcentujemy oparcie energetyki o węgiel – wyjaśniał Tobiszowski.

Ministerstwo Energii wierzy, że uruchomione zostaną dwie nowe odkrywki węgla brunatnego – Złoczew i Ościsłowo. – Złoczew powinien do końca roku być uruchomiony w formie koncesji. W przypadku Ościsłowa mamy inwestora prywatnego. Są pewne komplikacje, jeśli chodzi o ocenę środowiskową. Będą spotkania indywidualne dotyczące Ościsłowa – powiedział wiceminister. Od losów Złoczewa zależy przyszłość największej w krajue lektrowni Bełchatów. Jeśli jednak spojrzeć na uwarunkowania finansowe i środowiskowe, to jej przyszłe losy bynajmniej nie są przesądzone: Tobiszowski o budowie kopalni Złoczew: tu nie ma o czym dyskutować

Zaznaczył, że rząd chce uporządkować kwestię koncesji dla istniejących już kopalni węgla brunatnego i kamiennego. Powstaje również nowa polityka surowcowa kraju, o czym mówił wiceminister środowiska Mariusz Orion Jędrysek. – Została już przyjęta przez międzyresortowy zespół. To są bardzo zwarte informacje, które pokazują, jak prowadzić politykę surowcową państwa, jak efektywnie zyskiwać, jak wzmocnić się geopolitycznie. Liczę na to, że dokument zostanie w przyszłym roku przyjęty – powiedział.

pep2050 zuzycie udzialy oze wegielResort energii nie ujawnił szczegółów planowanego miksu energetycznego. Wiceminister Tobiszowski, że „węgiel kamienny i brunatny mają stanowić niecałe 60% miksu energetycznego Polski do 2030 r.” Obecnie z węgla powstaje ponad 80% energii elektrycznej, więc takie postawienie sprawy oznaczałoby prawdziwą rewolucję. Jednak później przedstawiciele ME wyjaśnili, że chodzi o co najmniej 60-procentowy udział węgla. W takiej sytuacji niespodzianek być nie może. Nietrudno zauważyć, że pułap 60% węgla w 2030 r. nie odbiega od prognoz, które pozostawił po sobie poprzedni rząd: Tak ma wyglądać energetyka w Polsce w 2050.

Tym razem procentowy skład planowanego miksu paliwowego może mocno się zmieniać w zależności od sytuacji rynkowej. Warto pamiętać, że wcześniej Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej ujawnił, że strategia energetyczna Polski może w ogóle nie zawierać planowanego miksu, o czym pisaliśmy już tutaj: Polityka energetyczna Polski bez miksu i z krótszym horyzontem?

Podsumowując – wygląda na to, że rząd przedstawi politykę energetyczną utrzymującą status quo dotychczas dominującej technologii węglowej. Chodzi o to, aby dokładając (albo deklarując, że się dokłada) nieco czystszych źródeł energii, uzyskać spadek średniej emisyjności produkcji energii i zmieścić się w normach, jakie Komisja Europejska przedstawiła w projekcie Pakietu Zimowego. Stąd też ze strony ME nie słychać nic o nowych inwestycjach w bloki węglowe – oprócz tych będących już w budowie oraz projektów w Ostrołęce i ewentualnie przy kopalni Bogdanka, kolejnych po prostu nie ma w planie.

Szkoda, że nadal nie mamy w Polsce perspektyw na długofalową, szeroką politykę energetyczną do 2050 r., która wytyczyłaby jasny kurs. W obecnych warunkach skazujemy się na dalszą politykę gaszenia pożarów i łatania dziur, takich jak np. kryzysy w górnictwie. Jest bardzo prawdopodobne, że pierwsze problemy pojawią się już niedługo, kiedy jasne stanie się, że budowa kolejnych odkrywek węgla brunatnego nie jest możliwa z powodu protestów społecznych. Tymczasem musimy wycofywać z rynku kolejne przestarzałe bloki wytwórcze, więc przy rosnącym popycie na energię, zaspokojenie potrzeb rozwijającej się gospodarki będzie coraz trudniejsze.

Do sieci po raz pierwszy trafiła energia z „zielonej” elektrowni wybudowanej dzięki nowemu systemowi wsparcia – tzw. aukcjom OZE. Łącznie rząd zakontraktował już na aukcjach energię słoneczną za ponad 2 mld zł. Od stycznia energetykę odnawialną czekają jednak kolejne zmiany, które nie posłużą inwestorom.

oze pv szacunki wn 2016-2020
Zielone technologie rozwijają:
syd

Sektor wytwarzania już dziś ponosi szereg opłat z tytułu korzystania z zasobów wodnych. Procedowany w Sejmie projekt ustawy Prawo wodne wprowadza w tym zakresie kilka istotnych zmian.

jaworzno1