Menu
Patronat honorowy Patronage

Magazyny energii w Polsce. Powstanie 20 potężnych akumulatorów?

Ponad 5 GW olbrzymich magazynów prądu zgłosił do rynku mocy na 2024 rok światowy potentat elektrotechniczny. To więcej niż pozostałe planowane elektrownie razem wzięte.
Concept of energy storage system. Renewable energy power plants - photovoltaics, wind turbine farm and battery container. 3d rendering.

Kilka dni temu Polskie Sieci Elektroenergetyczne opublikowały wyniki tzw. certyfikacji ogólnej do rynku mocy. Taka procedura pozwala operatorowi poznać plany firm zamierzających wybudować nowe elektrownie oraz wstępnie ocenić ich realność.

Największą niespodzianką okazała się liczba oraz moc magazynów prądu. To technologia, która tanieje bardzo szybko, ale wciąż jest relatywnie droga. żeby się spłacić, najpopularniejsze baterie litowo-jonowe musiałyby, według uznanego w energetycznym światku raportu banku Lazard, sprzedawać prąd za cenę ok. powyżej 200 dol. za MWh. Nawet przy założeniu dopłat z rynku mocy, które mają zachęcać firmy do inwestycji w nowe źródła energii, opłacalność magazynów stoi pod dużym znakiem zapytania. Przynajmniej do chwili kiedy koszty nie spadną mocniej.

Czytaj także: Jak zarobić na magazynach energii

Tymczasem wyniki certyfikacji do rynku mocy z dostawą prądu na 2024 rok są zaskakujące. Zgłosiło się 75 nowych jednostek – jedna maleńka elektrociepłownia węglowa o mocy 35 MW, 42 elektrownie i elektrociepłownie gazowe gazowe o łącznej mocy 4,6 GW oraz 20 magazynów energii o łącznej mocy 5,6 GW.

Czytaj  także PGE chce mieć największe bloki gazowe w Europie

To zupełnie zaskoczenie. Jak łatwo obliczyć, średnia moc takiego magazynu wynosiłaby 280 MW czyli prawie trzy razy więcej niż słynna bateria Tesli w Australii. Nad baterią o większej mocy pracują Chińczycy, ale nie będzie to technologia litowo-jonowa.

Czytaj także: Chińczycy budują największą baterię na świecie

Jak nieoficjalnie dowiedziało się WysokieNapiecie.pl, za planami budowy gigantycznych magazynów kryje się ABB. Ten światowy potentat w produkcji urządzeń dla energetyki inwestuje także intensywnie w magazyny energii. Ale urządzeń o takiej mocy i skali nie zainstalował jeszcze nigdzie.

Czy te zamiary są realne? Zapomnijmy na razie o kosztach i skupmy się na formalnej stronie zagadnienia. Przede wszystkim magazyny ABB musiałyby mieć wydane warunki przyłączenia do sieci energetycznej. Na razie ich nie mają, ale według naszych informacji dla przynajmniej części z nich zostały złożone wnioski o przyłączenie. Niestety, nie wiemy jakich. Listy  z wnioskami są zgodnie z prawem energetycznym publikowane przez PSE i operatorów sieci dystrybucyjnej, ale dotyczy to tylko jednostek wytwórczych. Magazyny nimi nie są, więc takich wniosków nie znajdziemy w ogólnie dostępnych dokumentach. To kamyczek do ogródka ustawodawcy, który najwyraźniej nie nadążył za rozwojem technologii i o magazynach „zapomniał”.

Według naszych informacji magazynowy projekt ABB jest na bardzo wstępnym etapie i trudno powiedzieć co z niego wyniknie.  Żeby wystartować  do rynku mocy, musiałyby przejść pozytywnie certyfikację do aukcji głównej czyli uprawdopodobnić, że projekt powstanie.

Przypomnijmy tutaj, ze nad projektami magazynów pracują także polskie firmy, ale maja dużo skromniejsze plany.

Czytaj także: Polskie firmy szykują się do inwestycji w magazyny energii

Kolejna aukcja do rynku mocy odbędzie się w grudniu 2021 r.

 

 

Technologie wspiera:
Rząd najpierw ogłosił ambitny plan budowy polskiego samochodu elektrycznego, a następnie zrobił wiele, aby samemu tę ideę ośmieszyć. Projekt posuwa się jednak do przodu. Prezes spółki ElectroMobility Poland tłumaczy w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl na jakim jest dziś etapie, ile pieniędzy będzie potrzebnych i jak – według nowej koncepcji – ma wyglądać polskie auto elektryczne.
Olej napędowy jest głównym paliwem w transporcie i Polska, podobnie jak wiele krajów unijnych, będzie miała tu problem, by osiągnąć wymagany udział odnawialnej energii. Samochodów elektrycznych mamy jak na lekarstwo, a obecnie stosowane biopaliwa przestają wystarczać, by wypełnić unijny cel. W Europie szybko wzrasta rynek tzw. "zielonego" diesla, na który zerkają też polskie koncerny.
Zielone technologie rozwijają:
Technologie wspiera:
Największy sprzedawca prądu w Warszawie rusza z usługą carsharingu. Innogy będzie wynajmować w stolicy aż 500 biało-zielonych BMW i3 na prąd. Zgodnie z cennikiem za pierwszy kwadrans wypożyczenie zapłacimy zaledwie 1 gr, ale kolejne wciąż będą w rozsądnej cenie. Portal WysokieNapiecie.pl policzył jak stawki Innogy GO wypadają na tle konkurencji.
Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera: