Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. E-mobilność
  4. >
  5. Zielone tablice rejestracyjne dla aut elektrycznych od stycznia

Zielone tablice rejestracyjne dla aut elektrycznych od stycznia

Dotychczasowe nalepki na szyby z oznaczeniem „EE”, które dziś identyfikują samochody w 100% elektryczne, przestaną być wydawane. Zastąpią je zielone tablice rejestracyjne przewidziane dla samochodów elektrycznych i wodorowych. Zmiana ułatwi m.in. poruszanie się „elektrykami” po buspasach, darmowe parkowanie i wjazd do stref niskoemisyjnego transportu.
zielone tablice rejestracyjne samochodow elektrycznych
Zielone tablice rejestracyjne dla samochodów elektrycznych ułatwią korzystanie z uprawnień przewidzianych dla takich pojazdów - m.in. poruszanie się po buspasach

Od lipca 2018 roku właściciele samochodów elektrycznych mogą odbierać w gminach, w których auta są zarejestrowane, niebieskie nalepki z oznaczeniem „EE”, naklejane w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. To zwykle jedyny, choć wciąż nie zawsze skuteczny, sposób na bezproblemowe korzystanie z uprawnień dla „elektryków” – darmowego parkowania w centrach miast, poruszania się po buspasach i wjazdu do stref niskoemisyjnego transportu (na razie taką strefę ustanowiono jedynie na krakowskim Kazimierzu).

Zobacz więcej: Nalepki na samochody elektryczne – gdzie, kiedy i jak można odebrać?

Jednak zgodnie z ustawą o elektromobilności nalepki będą wydawane tylko do końca tego roku, a od 1 stycznia 2020 roku zastąpią je tablice rejestracyjne dedykowane samochodom elektrycznym i wodorowym.

Tablice rejestracyjne z zielonym tłem i czarnymi cyframi dla aut elektrycznych i wodorowych

Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało właśnie ich wzór – mają mieć zielone tło. Pozostałe elementy, a więc literowe wyróżniki województwa, powiatu i pojazdu będą określane na dotychczasowych zasadach.

zielone tablice rejestracyjne samochodow elektrycznych
Zielone tablice rejestracyjne dla samochodów elektrycznych ułatwią korzystanie z uprawnień przewidzianych dla takich pojazdów – m.in. poruszanie się po buspasach.

Zielone tablice rejestracyjne będą wydawane od początku 2020 roku przy pierwszej rejestracji „elektryka”, jego przerejestrowywaniu (nawet jeżeli właściciel zdecyduje się na pozostawienie tych samych numerów) oraz na wniosek właściciela.

Prawdopodobnie część obecnych właścicieli samochodów elektrycznych zdecyduje się na zmianę tablic (zachowując dotychczasowe numery) ze względu na lepszą widoczność, co powinno pomóc w unikaniu omyłkowo wystawianych opłat za parkowanie bez biletów parkingowych czy irytacji innych kierowców przy korzystaniu z buspasów.

Zobacz także: Oznaczenie stacji ładowania samochodów elektrycznych – nowe przepisy

W przyszłości, gdy strefy niskoemisyjnego transportu staną się powszechniejsze, zielone tablice rejestracyjne powinny także ułatwić kierowcom aut elektrycznych poruszanie się po takich obszarach bez narażania się na kontrole straży miejskiej i policji.

ev parkowanie buspasy

Tablice rejestracyjne z białym tłem i zielonymi cyframi dla producentów i dystrybutorów pojazdów

Obok zielonych tablic rejestracyjnych dla „elektryków” i „wodorowców”, już od lipca tego roku będą wydawane także tablice z białym tłem i zielonymi cyframi. To tzw. profesjonalne tablice rejestracyjne, umożliwiające poruszanie się po drogach samochodom testowym bez potrzeby tymczasowego rejestrowania każdego z takich pojazdów (zarejestrowane będą same tablice).

Czytaj więcej: Samochodem elektrycznym po buspasie. Policja wyjaśnia, czy kierowcy grozi mandat

Zobacz także: Nowa mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Być może zainteresuje Cię także: Samochody przyszłości zmienią ulice miast

W dyskusjach o energetyce jądrowej można zauważyć radykalną polaryzację stanowisk: zarówno przeciwnicy energetyki jądrowej jak i jej zwolennicy prezentują jednostronne poglądy, a nie zgadzające się z nim osoby są rutynowo oskarżane o bycie wrogami ludzkości. Tymczasem energetyka jądrowa – jak zresztą każde wielkoskalowe źródło energii – ma swoje realne plusy i minusy, które należy brać pod uwagę w dyskusjach o kształcie przyszłego systemu energetycznego - pisze fizyk jądrowy Marcin Popkiewicz
Atom bruksela
Bartłomiej Derski z WysokieNapiecie.pl i Piotr Stępiński z Biznesalert.pl byli gośćmi Pawła Blajera na antenie TVN24 BIS. Dziennikarze rozmawiali o projekcie nowelizacji ustawy, która miała powstrzymać wzrost rachunków za energię elektryczną.
tv wmediach