Drugie podejście do energetycznych taryf

Drugie podejście do energetycznych taryf

Ministerstwo Energii w ekspresowym tempie chce zmienić rozporządzenie o kształtowaniu i kalkulacji taryf za energię elektryczną. To już druga wersja tego dokumentu. Główne zmiany dotyczą nowej taryfy dla transportu oraz zasad przydzielania bonifikat w rachunkach za prąd. To może zdecydowanie osłabić pozycję odbiorcy prądu występującego o bonifikaty - uważa prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Ministerstwo energii chce dać możliwość wprowadzenia odrębnej taryfy za prąd dla publicznego drogowego transportu elektrycznego. Kolejną zmianą ma być zniesienie w zasadniczych kosztach zakupu energii opłaty zastępczej oraz świadectw kogeneracyjnych, ponieważ w życie weszła nowa ustawa o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Trzecią kwestią są nowe zasady przyznawania bonifikat w rachunkach za prąd. To bardzo ważne dla odbiorców w odniesieniu do przerw w dostawach energii.

W przeciwieństwie do projektu rozporządzenia z października 2018 roku, teraz zrezygnowano z nowych ulg dla firm energochłonnych.

Czytaj także: Taryfy po nowemu

Kto będzie miał prawo do nowej taryfy za prąd?

Nowa taryfa ma dotyczyć dystrybucji energii. "Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej może utworzyć odrębną grupę taryfową dla odbiorców zużywających energię elektryczną na potrzeby drogowego elektrycznego transportu publicznego, w celu rozwoju tego transportu".

Czytaj także: Miasta nie zbudują wymaganych ładowarek elektrycznych

Proponowany zapis jest bardzo ogólny. Nie jest określone, jak nowa grupa taryfowa miałaby wyglądać. Powstaje też  kwestia przeniesienia ewentualnych kosztów z tytułu tworzenia takiej grupy na pozostałych odbiorców. Może więc dojść do sytuacji subsydiowania skośnego tej właśnie grupy przez grupy pozostałe – wskazała konfederacja Lewiatan. Towarzystwo Obrotu Energią proponuje z kolei, by taryfa mogła być stosowana także w odniesieniu do operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania. To oni ponoszą teraz największe koszty rozwoju infrastruktury dla elektromobilności.

Problematyczne bonifikaty

Z początkiem stycznia 2019 r. zaczęły obowiązywać nowe zasady naliczania bonifikat z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych energii elektrycznej oraz standardów jakościowych obsługi. Bonifikaty są naliczane automatycznie. "Jednak w tym terminie, z przyczyn obiektywnych, nie jest możliwe przystosowanie się w pełni operatorów systemów dystrybucyjnych oraz spółek obrotu energią elektryczną do zmian" - argumentuje resort energii.

Według projektu, w przypadku naruszenia parametrów jakościowych i czasu dopuszczalnych przerw odbiorca energii będzie musiał złożyć wniosek. Automatyczne bonifikaty zachowano w przypadku przekroczenia dopuszczalnych przerw w dostawach prądu tylko u odbiorców przyłączonych do sieci wysokich i średnich napięć.

Dlaczego? Jak czytamy w uzasadnieniu, przedsiębiorstwa dystrybucyjne muszą przeprowadzić badanie na sieci w miejscu przyłączenia odbiorcy. Nie mają instrumentów umożliwiających im zdalną, bieżącą weryfikację parametrów jakościowych energii elektrycznej. Nie posiadają również systemów rejestrujących i ewidencjonujących czasy przerw w punktach poboru energii dla wszystkich odbiorców przyłączonych do sieci niskiego napięcia. Taka możliwość jest natomiast w przypadku sieci wysokiego i średniego napięcia.

Czytaj także: Znamy projekt rozporządzenia do ustawy o cenach energii

Nadal z automatu będą przyznawane bonifikaty przy naruszeniu standardów obsługi (np. nieprzyjęcie zgłoszeń lub reklamacji, opóźnienia w rozpatrzeniu wniosków czy niepoinformowanie o przerwach).

Ekspresowe tempo

Na konsultacje Ministerstwo Energii dało jeden dzień. Projekt pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji 24 stycznia, z terminem uwag do 25 stycznia. Negatywnie do propozycji zmian odniósł się między innymi prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Wskazuje, że przepisy "stwarzają pole do osłabienia pozycji odbiorcy występującego o udzielenie bonifikaty". Niejasne są też zasady kształtowania odrębnych taryf dla transportu.

Rozporządzenie ma wejść w życie w dniu następnym po ogłoszeniu. Tak krótkie vacatio legis wynika z tego, że już od 1 stycznia 2019 roku obowiązują trudne do zrealizowania przez energetyków przepisy o automatycznych bonifikatach. Tym resort tłumaczy nadzwyczajny pośpiech prac. URE wskazuje tymczasem, że Operatorzy Systemu Dystrybucyjnego powinni jak najszybciej zautomatyzować wypłaty bonifikat.

Zobacz także...

Komentarze

Patronat honorowy

Partnerzy portalu

PSE

Zamów Obserwator Legislacji Energetycznej

Dowiedz się więcej o Obserwatorze Legislacji Energetycznej

 

Chcesz płacić co miesiąc skontaktuj się z nami: marketing@wysokienapiecie.pl