Spis treści
Pomimo obowiązku wynikającego z ustawy o OZE brakuje podstawowego rozporządzenia wykonawczego. Ministerstwo Energii zwleka z jego wydaniem i wprowadza niepewność wśród inwestorów, chcących go produkować. Przypomnijmy, iż biometan jako oczyszczony biogaz jest pełnowartościowym metanem dostosowanym do wszelkich norm jakościowych, a dodatkowo pochodzi z OZE. Biometan daje szansę na efektywniejsze wykorzystanie biogazowni jako wytwórców OZE, gdyż jest w pełni wykorzystywany energetycznie (w przeciwieństwie do instalacji kogeneracyjnych, gdzie część energii jest zamieniana w najczęściej nieefektywnie wykorzystywane w ciepło). W kierunku biometanu jako paliwa transportowego bioCNG czy gazu dla celów grzewczych ustawia się cały zaawansowany świat biogazu, w tym Niemcy, Francja, Skandynawia, ale też Włochy czy Holandia i Wielka Brytania.
Rozporządzenie biometanowe
W Polsce biometan powoli zaczyna interesować dużych graczy, m.in. obecnych na pierwszej konferencji biometanowej w Polsce, Green Gas Poland. Wśród uczestników można było spotkać przedstawicieli PKN Orlen, Grupy Lotos, PSG czy niemieckiego lidera obrotu biometanem, Landawrme. Brakuje jednak zaangażowania ze strony ME. W wykazie prac legislacyjnych dotyczących projektów rozporządzeń przygotowywanych przez Ministra Energii widnieje w prawdzie m.in. pozycja dot. prac nad projektem rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości wytworzonego biogazu rolniczego w instalacji odnawianego źródła energii (dalej: rozporządzenie biometanowe) z terminem wydania czerwiec 2018 r. Do dzisiaj jednak się nie ukazało, a samo Ministerstwo milczy w tym temacie. Brak szczegółowych rozwiązań blokuje możliwość powstania pierwszych w Polsce instalacji wprowadzających biometan do gazowej sieci dystrybucyjnej.
Czytaj także: Prawo energetyczne do ekspresowej zmiany
Dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie obowiązywały na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku potwierdzania danych dotyczących wytwarzanego biogazu rolniczego wprowadzonego do sieci dystrybucyjnej gazowej, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 9a ust. 11 Prawa energetycznego. Niemniej, zgodnie z przepisami przejściowymi ustawy o OZE rozporządzenie to obowiązywało jeszcze przez 24 miesiące od wejścia w życie rozdziału IV ustawy o OZE i ostatecznie wygasło z dniem 30 czerwca 2018.
Czytaj także: Prezydent podpisał nowelizację ustawy o OZE
Aktualna delegacja ustawowa zawarta w art. 62 ustawy o OZE, upoważnia ministra właściwego do spraw energii, aby w drodze rozporządzenia określił, szczegółowy zakres obowiązku potwierdzania danych, o którym mowa w art. 49 ust. 4 ustawy o OZE, w tym wymagania dotyczące pomiarów, rejestracji i sposobu obliczania ilości wytwarzanego biogazu rolniczego, miejsca dokonywania pomiarów ilości wytwarzanego biogazu rolniczego na potrzeby realizacji obowiązku potwierdzania danych, a także sposobu przeliczania ilości wytworzonego biogazu rolniczego na ekwiwalentną ilość energii elektrycznej wytwarzanej w instalacjach biometanowych – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego, dostępne technologie wytwarzania biogazu rolniczego oraz potrzebę ustalenia ilości tego biogazu.
W związku z powyższym, zakres przedmiotowy unormowania obu rozporządzeń biometanowych (dotychczasowego oraz nowego) nie jest jednak tożsamy. Nowe rozporządzenie biometanowe, ze względu na ograniczenie upoważnienia do wydania przepisów wykonawczych, w odróżnieniu od dotychczasowego rozporządzenia, nie reguluje w sposób szczegółowy takich zagadnień jak parametry jakościowe (fizykochemiczne) biogazu rolniczego wprowadzanego do gazowej sieci dystrybucyjnej, a także szczegółowych warunków przyłączania do gazowej sieci dystrybucyjnej instalacji OZE wytwarzających biogaz rolniczy. Przepisy ustawy o OZE odsyłają w tym zakresie do odpowiednich przepisów Prawa energetycznego oraz przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego, mających w tym zakresie charakter lex generalis.
Nowelizacja ustawy o OZE
Niemniej, branża biogazowa na etapie kolejnej nowelizacji ustawy o OZE przygotowuje odpowiednie argumenty, udokumentowane pod kątem technicznym, uzasadniające konieczność zmiany delegacji ustawowej w zakresie konieczności określenia szczegółowych parametrów jakościowych biometanu wtłaczanego do gazowej sieci dystrybucyjnej, które w tym zakresie mogłyby mieć charakter bardziej szczegółowych lex speciali dotyczących wyłącznie paliwa gazowego w postaci biometanu. Kluczowym elementem regulowanym przedmiotowym rozporządzeniem biometanowym będzie też kwestia dotycząca zasad wyliczania ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej przeliczanej z biogazu rolniczego, która jest podstawowym elementem umożliwiającym wyliczenie odpowiedniego poziomu pomocy publicznej wynikającego z dedykowanych instalacjom biometanowym instrumentów wsparcia w postaci aukcji OZE oraz świadectw pochodzenia biogazu rolniczego (tzw. brązowe certyfikaty).
Podsumowując, proces przygotowywania odpowiednich unormowań w zakresie przepisów wykonawczych dotyczących szczegółowych danych wytwarzanego biogazu rolniczego wkracza w decydującą fazę. Rozwiązania te są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju branży biometanowej i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na paliwa gazowe z OZE. Wiele firm wprowadzając korporacyjne wymagania w zakresie udziału OZE chciałoby korzystać z tego rodzaju energii. Zwiększenie zdolności produkcyjnych paliwa gazowych na terenie kraju zwiększy też poziom bezpieczeństwa energetycznego i pozytywnie wpłynie na dywersyfikację tych dostaw. W związku z tym niezbędne jest jak najszybsze przyjęcie odpowiednich ram prawnych umożliwiających wytwarzanie paliw gazowych z OZE.