Już blisko 550 tys. spośród 17 mln odbiorców energii elektrycznej w Polsce przynajmniej raz zmieniło sprzedawcę prądu. Jednak w 2015 roku na pierwszą zmianę zdecydowało się mniej osób, niż w rok wcześniej.
W grudniu 2015 roku na zmianę sprzedawcy energii po raz pierwszy zdecydowało się 13,3 tys. gospodarstw domowych i 2,7 tys. firm – wynika z opublikowanych właśnie danych Urzędu Regulacji Energetyki.
Łącznie w 2015 roku na pierwszą zmianę sprzedawcy energii zdecydowało się 139,4 tys. odbiorców prądu – 103,6 tys. rodzin i 35,8 tys. firm i instytucji. To znacznie mniej, niż w rekordowym 2014 roku (182,3 tys.).
O gorszym wyniku zdecydowała przede wszystkim o jedną trzecią mniejsza liczba gospodarstw domowych, które skorzystały z prawa do wybory sprzedawcy energii. To efekt mniejszego zainteresowania tym segmentem samych sprzedawców. Niskie ceny w taryfach dla gospodarstw domowych pięciu największych sprzedawców energii (jedne z ostatnich cen kontrolowanych przez państwo), skutecznie zniechęcają mniejsze firmy, które chciałyby wejść na ten rynek.
Nadal najwyższe marże można osiągnąć w grupie małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie ceny nie są już kontrolowane, a wiedza o możliwości zmiany sprzedawcy i skali oszczędności nadal jest relatywnie niska. Tam w 2015 roku przybyło o niemal 19% więcej nowych aktywnych odbiorców, niż rok wcześniej.
Więcej o przyczynach spadającej liczby nowych klientów piszemy tutaj: Zastój na rynku energii