Spotkanie skupi się na najważniejszych zagadnieniach istotnych obecnie dla rozwoju sektora morskiego na Bałtyku i w całej Europie. Poczynając na dokładnym podsumowaniu sytuacji na rynku i jej wpływu na transport morski, poprzez analizę instrumentów finansowych wspierających rozwój infrastruktury portowej i kończąc na funkcji portów jako hubów energetycznych.
Konferencję rozpocznie sesja poświęcona ekonomii i handlowi w Europie Centralnej i regionie Morza Bałtyckiego. Podsumowanie obecnej sytuacji rynkowej, a także analizę jej wpływu na europejski morski sektor transportowy, zaprezentuje Peter Heyman Andersen z firmy Ramboll. Następnie uwaga słuchaczy zostanie zwrócona ku jednemu z najbardziej palących wydarzeń ostatnich miesięcy. Brexit, jego konsekwencje, a także najbliższą przyszłość europejskiego sektora portowego w kontekście tego wydarzenia skomentuje Mark Simmonds, reprezentujący British Ports Association.
Tematy ekonomiczne poruszone zostaną również po przerwie, podczas sesji drugiej, z naciskiem na inwestycje portowe oraz ich związek ze stanem gospodarki w regionie. Z uwagi na lokalizację tegorocznej edycji wydarzenia, wpływ rozwoju gospodarczego i przemysłowego kraju na sektor portowy zostanie przeanalizowany również na przykładzie Polski. Grono ekspertów, w którego skład wejdą przedstawiciele BCT Gdynia, DCT Gdańsk, Portów Szczecin-Świnoujście oraz Portu Tallinn, podsumuje sesję
Podczas sesji zwieńczającej pierwszy dzień Baltic Ports Conference, prelegenci skupią się na jednym z najistotniejszych obecnie dla europejskiej branży transportowej zagadnień, czyli propozycji alokacji budżetu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2021 – 2027. Jest to temat niezwykle ważny dla sektora portowego, jako iż wiele portów może otrzymać dzięki wspomnianym dofinansowaniom szansę na rozpoczęcie projektów będących kluczowymi dla ich rozwoju. Podczas sesji omówione zostaną również inne instrumenty finansowe, z których mogą korzystać porty, umożliwiające w szczególności inwestycje small-scale. Zostaną one zaprezentowane przez Marka Clintowortha, występującego z ramienia European Investment Bank. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, ESPO, Finnish Ports Association, a także Portów Turku, Trelleborg, Rostock oraz Ryga podzielą się z publicznością swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi powyższych tematów, kończąc pierwszy dzień konferencji.
Po uroczystym obiedzie, któremu akompaniować będzie muzyka na żywo oraz wieczorze pełnym innych atrakcji, uczestnicy zbiorą się raz jeszcze w sali konferencyjnej hotelu Radisson Blu w Szczecinie, aby wysłuchać prezentacji i wziąć udział w dyskusjach drugiego dnia wydarzenia. Podczas sesji pierwszej prelegenci przyjrzą się koncepcji portu jako hubu energetycznego oraz jego potencjalnej funkcji jako bramy do regionalnych i globalnych rynków energii. Ponad to, delegaci będą mieli szansę zapoznać się z możliwościami finansowania infrastruktury portowej związanej z energetyką.
Energetyka, a dokładnie porty jako element łańcucha dostawczego energii, będą przedmiotem dyskusji podczas sesji drugiej. Sporo uwagi zostanie też poświęconej transformacji energetycznej oraz jej znaczeniu dla rozwoju portów i podejmowanych w nich inwestycji. Sesję zakończy praktyczny przykład, zaprezentowany przez Pawła Jakubowskiego, CEO Polskiego LNG, który omówi w jaki sposób terminal LNG w Świnoujściu może stać się drzwiami do rynku gazowego w Europie Centralnej i Wschodniej.
Konferencję zwieńczy wizyta na terminalu LNG w Świnoujściu, będąca unikalną okazją do zajrzenia za kulisy pracy kompleksu umożliwiającego przeładunek oraz regazyfikację skroplonego gazu ziemnego.
Dodatkowe informacje znajdują się na stronie wydarzenia.
Kontakt
Sekretariat Baltic Ports Organization
- Pułaskiego 8, 81-368 Gdynia, Polska
phone: + 48 58 627 21 93
fax: + 48 58 627 24 27
e-mail: [email protected]