Warszawa, 20.04.2021 (ISBnews) – Sejm odrzucił poprawki Senatu do noweli ustawy o efektywności energetycznej, zakładające m.in. że świadectwa efektywności energetycznej będą mogły uzyskiwać także jednostki sektora publicznego, a także nakładające na nie obowiązek informowania o zastosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej na stronach internetowych i w sposób zwyczajowo funkcjonujący w danej miejscowości. Poparł natomiast poprawki, ograniczające obowiązki informacyjne właścicieli lub zarządców lokali dotyczące kosztów zakupu i zużycia ciepła.
Posłowie byli przeciwni, by świadectwa efektywności energetycznej mogły uzyskiwać także jednostki sektora publicznego, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego. Nie poparli też poprawki nakładającej na jednostki sektora publicznego obowiązek informowania o stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej zarówno na ich stronach internetowych, jak i w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
Sejm poparł natomiast senackie poprawki, zmniejszające wymiar i częstotliwość obowiązków nakładanych na właścicieli lub zarządców budynków wielolokalowych, w zakresie dostarczania lub udostępniania użytkownikom lokali informacji o rozliczeniach kosztów zakupu ciepła i zużyciu ciepła.
Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej dostosowuje polskie prawodawstwo do unijnej dyrektywy w tej sprawie. Zakłada minimalizowanie obciążeń dla podmiotów, które w ciągu najbliższych dziesięciu lat będą dążyć do oszczędności energii finalnej, uszczelnienie monitorowania i raportowania oszczędności energii oraz stworzenie warunków rozwoju rynku usług energetycznych. Ma to pomóc w osiągnięciu krajowego celu oszczędności energii finalnej na koniec 2030 r. w wysokości 5580 toe (tony oleju ekwiwalentnego).
Nowela, oprócz świadectw efektywności energetycznej, wprowadza dodatkowe środki alternatywne, służące osiągnięciu celu oszczędności, wyznaczonego przepisami unijnymi. Rozszerza katalog podmiotów, objętych systemem świadectw efektywności energetycznej, o przedsiębiorstwa paliwowe, wprowadzające paliwa ciekłe do obrotu do celów transportowych.
Do realizacji celu dotyczącego efektywności energetycznej wliczane będą inwestycje finansowane m.in. z budżetu państwa, budżetu samorządów, budżetu UE, środków z pomocy udzielanej przez państwa Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu oraz środków pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej
Nowelizacja przewiduje też utworzenie centralnego rejestru oszczędności energii finalnej (prowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy), w którym będą gromadzone dane dotyczące m.in. zrealizowanych projektów efektywności energetycznej za pomocą środków alternatywnych. Wprowadza ponadto zmiany w zakresie informowania odbiorców końcowych o opomiarowaniu i rozliczeniach zużycia ciepła.
Wzmocniono przepisy dotyczące zawierania umów o poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym, doprecyzowano wymagania wobec osób przygotowujących audyty efektywności energetycznej oraz zakres informacji dotyczących efektywności energetycznej pozyskiwanych od prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
(ISBnews)